Bohaterka → legend, → bajek ajtiologicznych, wierzeniowych, zwierzęcych, rzadziej magicznych i komicznych. Ze względu na nocną aktywność, upodobanie do nor, podziemi i niezwykłą rozrodczość we wszystkich typach → wątków uznawana jest za → zwierzę nieczyste i łączona z → zaświatami oraz mocami chtonicznymi.
W → bajkach magicznych mysz pojawia się zazwyczaj jako znak naruszenia zasad moralnych (złamanie zakazów postnych, → kazirodztwo), narzędzie wymierzenia → kary (za wyrzeczenie się rodziców, zbrodnię) lub jako → donator i przewodnik po zaświatach. Na przykład w realizacjach wątku T 455 „Panny-myszki” w gryzonie zamieniają się córki przeklęte (→ Klątwa) przez → matkę w dzień postu:
Zamiana dziewcząt w gryzonie odbiera im cechy ludzkie i wpisuje w porządek „innego świata”. Podobną funkcję spełnia kożuszek/suknia z mysich skórek, którego dostarczenia żąda w realizacjach wątku T 510B „Mysi kożuszek” → królewna nakłaniana przez → ojca do incestu. Akt kazirodztwa byłby naruszeniem porządku organizującego ład ziemski, stąd odzież z futerka drobnych gryzoni utożsamianych z zaświatami staje się symbolem potencjalnego grzechu. Jednocześnie przywdzianie mysiej sukni wyłącza bohaterkę ze świata ludzi, wpisuje w porządek pozaziemski i pomaga jej uniknąć grzesznego czynu (Cetwiński, Derwich 1987, s. 97):
W wątkach bajek magicznych T 747 „Mysi król” i T 747A „Klęska myszy” gryzonie wymierzają karę głównie za występki przeciw przedstawicielom własnego rodu. Zagryzają na → śmierć młodzieńca, którego okrzyknięto → królem, po czym wyrzekł się ubogich rodziców, czym ściągnął na siebie ich przekleństwo. Taka kara spotkała także legendarnego króla Popiela za wyrzeczenie się rodziców lub zabicie stryjów:
Imiona Popielarza i Mysiego króla zbliżają realizacje wątku bajki magicznej T 530 „Szklana góra” do → podania o Popielu. W bajce tej Popielarz, najgłupszy spośród → braci, zabił Mysiego króla, by zamiast niego zdobyć rękę królewny:
Nie można wykluczyć, że istniał kiedyś wariant tekstu uzasadniający zjedzenie legendarnego władcy Polan przez myszy zemstą gryzoni za zabicie ich władcy (Cetwiński, Derwich 1987, s. 96).
Mysz jako istota przynależna zaświatom w → bajkach magicznych spełnia niekiedy rolę → donatora. W wariancie T 613 „Prawda i krzywda” daruje ona bohaterowi → żywą wodę, która leczy jego → ciało i przywraca wzrok (Kolberg 1973, s. 246). W realizacjach T 311 → „Zakazany pokój” służy radą, dzięki czemu żona seryjnego mordercy może uciec z jego niebezpiecznej siedziby. Gryzoń pomaga także bohaterom legend traktujących o odzyskaniu cyrografu. W bajce zapisanej we Włocławku (T 756B* „Odzyskany cyrograf”) młodzieniec, zaprzedany → diabłu (→ Zaprzedanie) przez ojca, trafia do Lucyfera prowadzony przez mysz-przewodniczkę, która jest podarunkiem od cudownego donatora:
Funkcję przewodnika do piekieł mysz pełni niekiedy również w realizacjach wątków podaniowych. W jednym z wariantów wątku T 8251 „Mistrz Twardowski” (→ Pan Twardowski) syn krakowskiego szlachcica dorósłszy zostaje klerykiem i udaje się do piekła, by odebrać ojcowski cyrograf, a prowadzi go tam gryzoń:
Szczególnie wyraźnie eksponują związki myszy z → demonami i zaświatami wątki legendowe i ajtiologiczne. Gryzonie te uznaje się w przekazach ludowych za dzieło szatana, który zleca im różne naganne czyny. W realizacjach T 2492 „Stworzenie myszy (nietoperzy)” diabeł kazał myszom np. zniszczyć świece przy grobie → Chrystusa:
Z kolei w realizacjach wątku legendowego T 825 „Diabeł w arce Noego” mysz przedstawiana jest jako zoomorficzna postać czarta, który dostawszy się podstępem na arkę, sieje spustoszenie:
Wygląd myszy przybierają w przekazach ludowych również demony, np. → zmory. W jednej z realizacji wątku podaniowego T 4010 „Zmora żoną” pewien chłop udawał, że śpi, a kiedy zjawa go nawiedza, doprowadza do jej unieszkodliwienia:
Demoniczne konotacje myszy powielają również wątki wierzeniowe o → czarownicach, w których gryzoń utożsamiany jest z siłą nieczystą, np. w opowieściach T 3035 „Córka (syn) czarownicy:
Niekiedy mysz występuje jako asysta sił demonicznych. Jedna z realizacji wątku podania lokalnego T 8086 „Strachy nocne (różne)”, o moście na Wełnie pod Kowanówkiem, głosi, że
W przeciwieństwie do wątków magicznych czy legendowych, wątki → bajek zwierzęcych traktują o naturalnych cechach myszy – współżyciu z ludźmi w ich gospodarstwach (T 112 „Mysz wiejska i miejska”) oraz antagonizmie gryzoni i → kotów (T 113 „Dwie myszy”). Wrogość kota i myszy przedstawiana jest jako konsekwencja konfliktu między kotem a → psem (T 200 „Antagonizm psa i kota”):
Bajki komiczne i anegdoty odwołują się przede wszystkim do naturalnej niechęci myszy i kota, wykorzystywanej przez człowieka. W wariantach wątku T 1650 „Trzej spadkobiercy” bracia otrzymują w spadku małowartościowego kota i sprzedają go drogo w kraju → głupców potrzebujących zwierzęcia, które uwolniłoby ich od plagi myszy:
W niektórych wątkach anegdotycznych znalazły odzwierciedlenie także symboliczne konotacje myszy z siłą nieczystą. W jednym z nich para, wypominająca grzech pierwszym ludziom, poddana została przez → Boga próbie, polegającej na tym, że nie wolno im zaglądać do pudełka (T 1416 „Skargi na Adama”). Podobnie jak → Adam, złamali oni zakaz, a ich niepohamowaną ciekawość wzbudziła mysz, która może być traktowana jako wcielenie diabła-kusiciela:
Obrazy myszy często występują w folklorze dziecięcym (w piosenkach i zabawach, np. „Uciekaj myszko do dziury…” lub „Rolnik sam w dolinie…”) oraz w literaturze dla dzieci. W tego typu przekazach wizerunki gryzoni nawiązują zarówno do ich zaświatowych konotacji, jak i do ich naturalnej niechęci do kotów. W baśni poetyckiej Marii Konopnickiej Na jagody leśne myszy służą Jasiowi i → krasnoludkom za wierzchowce (Konopnicka 1924 (1903), s. 22). Antagonizm kota i myszy zyskał przewrotną interpretację w powieści dla dzieci autorstwa Wojciecha Żukrowskiego Porwanie w Tiutiurlistanie (Żukrowski 1977 (1946)). Atrybutem bohaterów powieści jest bezdomność, stąd pojawiają się w niej relacje symbolizujące zastępcze rodzinne więzy, m.in. kot Mysibrat wbrew swojej naturze poczuwa się do więzów rodzinnych z myszami (Papuzińska 2008, s. 132). W powieści historyczno-przygodowej dla młodzieży Myszy króla Popiela, będącej autorską interpretacją przekazów o legendarnym władcy Polan pisarza i historyka Walerego Przyborowskiego, gryzonie zamieniono ludźmi – korsarzami Normandcami, zwanymi Myszyngami, Myszami, którzy przypłynęli do Popiela łodziami. Zjedzeniem Popiela przez myszy autor nazwał jego zabicie przez Myszy i wetknięcie jego głowy na włócznię zatkniętą na szczycie wieży w Kruszwicy (Przyborowski 1888, s. 209).
Źródła: Bajki dla odważnych, wyb., oprac. Łopatyńska H., 2013; Ciszewski S., Lud rolniczo-górniczy z okolic Sławkowa w powiecie olkuskim, ZWAK 1887, t. 11; Kolberg O., DW, t. 3, cz. 1, 1962a (1877); DW, t. 14, cz. 6, 1962b (1881); DW, t. 15, cz. 7, 1962c (1882); DW, t. 51, cz. 3, 1973; Knoop O., Podania i opowiadania z W. Ks. Poznańskiego, „Wisła” 1895, t. 9; Konopnicka M., Na jagody!: książeczka leśna, 1924 (1903); Kosiński W., Materiały do etnografii Górali Beskidowych, cz. I, ZWAK 1881, t. 5; Majewski E., Nietoperz w pojęciach i praktykach ludu naszego, „Wisła” 1899, t. 13; Przyborowski W., Myszy króla Popiela: opowiadanie przedhistoryczne, 1888; Saloni A., Lud rzeszowski. Materiały etnograficzne, MAAE 1908, t. 10; Siarkowski W., Podania, legendy o zwierzętach, drzewach i roślinach, ZWAK 1883, t. 7; Smólski G., Ze zbioru podań, opowieści i baśni kaszubskich, „Lud” 1902, t. 8; Udziela S., Opowiadania ludowe ze Starego Sącza, „Wisła” 1894, t. 8; Udziela S., Świat nadzmysłowy ludu krakowskiego, Wisła” 1900, t. 14; Żukrowski W., Porwanie w Tiutiurlistanie, 1977 (1946).
Opracowania: Cetwiński M., Derwich M., Herby, legendy, dawne mity, 1987; Papuzińska J., Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, 2008.