Atrybuty żeńskich bohaterów najczęściej występujące w → bajkach magicznych i nowelowych. Sposób ich prezentacji w przekazach oralnych ściśle wiąże się z bogactwem znaczeń przypisywanych przędzeniu, tkaniu i szyciu w kulturze ludowej. Tego typu zajęcia uchodziły za typowo kobiece, a ich celem było zapewnienie rodzinie odzieży oraz potwierdzenie przygotowania panny na wydaniu do wykonywania zadań gospodyni. Przędzenie należało do najpopularniejszych prac wykonywanych grupowo przez wiejskie kobiety i dziewczęta. Obróbce roślin włóknistych, jak i wykorzystywanym przy niej narzędziom oraz jej produktom (przędza, nić, tkanina) nadawano znaczenia symboliczne. Ruch obrotowy i wahadłowy, charakterystyczny dla wielu czynności tkackich, stał się w folklorze (np. w zamawianiach leczniczych) wizualizacją kategorii temporalnych (wieczność, upływ bądź cofnięcie → czasu). W metaforycznym wyobrażeniu aktu poczęcia i w medycynie ludowej tkaninę utożsamiano z tworzywem ludzkiego → ciała. Funkcja opieki nad realnymi i symbolicznymi procesami przędzenia, tkania i szycia łączyła słowiańskie postacie mitologiczne, demonologiczne, bajkowe oraz chrześcijańskie (np. Mokosz, rusałki, → królewny, Paraskiewa Piątnica, → Matka Boska; Gołębiowska-Suchorska 2011, s. 55-89, 215-216). W kontaktach z → zaświatami nić i jej ekwiwalenty wyrażały los człowieka. W wielu mitologiach znane są boginie przeznaczenia przędące nić ludzkiego życia – rzymskie Parki, greckie Mojry, nordyckie Norny, rosyjskie Rożanice (Kriničnaâ 1995, s. 35-36).
W polskich bajkach magicznych prząśniczkami i tkaczkami są zarówno protagonistki, jak i antagonistki należące do świata ludzkiego oraz pozaziemskiego, jak w realizacjach wątku T 410 → „Śpiąca Królewna” (np. Lorentz 1914, s. 524). W opowieściach tego typu przędzeniem zajmuje się zła → czarownica lub → wróżka, sprowadzająca nieszczęście na bohaterkę, jak też → królewna, która za sprawą ukłucia się wrzecionem zapada w stuletni → sen. Sporadycznie tkania czy przędzenia podejmuje się → diabeł, licząc na pozyskanie → duszy dziewczyny (T 489C „Dwie siostry i diabeł”; np. Kolberg 1964a (1888), s. 190-191).
Żeńskie postacie demonologiczne pomagają kobietom w pracach związanych z nićmi lub przędzą, pragnąc w zamian otrzymać coś przynależnego ludzkiemu światu. Pomoc w przędzeniu pojawia się m.in. jako element → motywu nieświadomego → zaprzedania dziecka istocie demonicznej. W jednej z bajek T 500 „Tajemniczy pomocnik i jego imię” trzy → boginki pomagają pannie w przędzeniu, aby w przyszłości móc zabrać jej → dziecko:
W realizacji wątku T 501 „Trzy prządki” nadprzyrodzone pomocnice w podzięce za okazane wsparcie chcą uczestniczyć w → weselu dziewczyny (T 501; Kosiński 1881, s. 208).
W wielu wątkach magicznych kłębki nici, narzędzia przędzalnicze, tkackie otrzymane od → donatorów pomagają bohaterom poruszać się po zaświatach, pokonywać przeszkody lub unikać niebezpieczeństw. W bajce opartej na wątku T 425C „Zaprzedana przez ojca” kobiecie udaje się dostać do pałacu i spędzić noc ze swoim zaczarowanym mężem dzięki kołowrotkom samoprządkom, które dostała od szwagierek. Magicznymi kołowrotkami przędącymi cudowne nici – miedzianą, srebrną i złotą, bohaterka przekupiła złą królową:
Nić rozwinięta z kłębka bywa także przewodnikiem po → przestrzeniach niebezpiecznych. Bohaterki posługują się nią często w czasie podróży do krainy męża lub narzeczonego. W bajce kujawskiej (T 363 „Upiór narzeczony”) dzięki nitce panna odkrywa, że jej przyszły małżonek jest groźnym dla ludzi → duchem → zmarłego:
W wątkach nowelowych T 955 → „Narzeczona zbójnika (Dziewczyna w zbójeckiej chacie)” i T 956B „Narzeczona zbójnika”, podobnie jak w bajkach magicznych T 311 → „Zakazany pokój”, kłębek nici pozwala bohaterkom uwolnić się od seryjnego mordercy (→ Sinobrody):
Funkcje przędzy i nici w bajkach magicznych, → legendach oraz → podaniach są wyraźnie związane z zaświatami, istotami nadprzyrodzonymi i motywami płodnościowymi, m.in. → weselem, małżeństwem, narodzinami dziecka, co wskazuje na ich szczególny symboliczny status. Podobnie motywy tego rodzaju ujmują → bajki ajtiologiczne. Szycie i przędzenie bywa w nich przedstawiane jako zajęcie Matki Boskiej, w którym przeszkadzają jej różne zwierzęta, np. jaskółka (Stomma 2002, s. 220) i → pająk, za co spotyka je → kara:
W ludowych podaniach natomiast przędzenie jest zajęciem wielu żeńskich → demonów, m.in. rusałek (na Pokuciu zwanych majkami), które kradną ludziom kądziel (Kolberg 1963 (1888), s. 99), oraz bagienek (→ boginek) przędących pajęcze nici (Kolberg 1962a (1874), s. 45). Według wierzeń postać kłębka może przyjmować siła nieczysta:
Zaświatową proweniencję przędzenia i szycia potwierdzają także bajki ajtiologiczne T 2460 „Stworzenie człowieka”. Jeden z wariantów zawiera opis wyjaśniający różnice anatomiczne pomiędzy → kobietą i → mężczyzną pomyłką → Boga. Fallus ma być pozostałością zbyt długiej nitki odmierzonej dla połączenia elementów męskiego ciała, a wagina – efektem zbyt krótkiej nitki, niewystarczającej do zaszycia ciała kobiety do końca:
Zachowane w bajkach motywy związane z nićmi i kądzielą poświadczają, że w świadomości ludowej takie czynności, jak przędzenie, tkanie, szycie, były symbolicznie związane z aktem tworzenia utożsamianym z przejściem od chaosu do porządku na podobieństwo przemiany bezkształtnego tworzywa (przędzy, nici) w formę (tkaninę; zob. Gołębiowska-Suchorska 2011, s. 27). Rudymenty tego mitu, określanego jako mit rzemieślniczy, zachowały się także w bajkach magicznych opartych na wątku T 682 „Sybilla” opowiadających o kreowaniu świata przez istoty obdarzone ponadludzką siłą tworzenia. W jednej z opowieści, interpretującej biblijny motyw wieży Babel, szycie koszul przez demoniczne Sybille oznacza proces starzenia się świata i jego przybliżania się do końca istnienia:
Wykorzystanie nici, przędzy w charakterze kreacyjnego surowca, realizacja aktu rękodzieła przez istoty pochodzące spoza świata śmiertelników i określony okres wykonania tego zadania są metaforą świata oraz czasu jego istnienia. Ze względu na zaświatową proweniencję obróbki nici i przędzy na pracę ziemskich prządek nakładano ograniczenia, które znalazły odzwierciedlenie m.in. w legendach realizujących wątek T 792 „Praca w niedzielę”. W życiu codziennym kobiety mogły i zobowiązane były pracować na podobieństwo zaświatowych prządek (Matka Boska, Sybille, demony żeńskie), jednak wykonanie tej zwykłej czynności w dzień święty było profanacją. W jednej z opowieści, zbliżonej formalnie do podania lokalnego, powstanie okolicznych skał łączy się z karą nałożoną na grzeszne prządki:
W sytuacjach kryzysowych (zaraza, pomór bydła) czynnościom ziemskich prządek nadawano znaczenie sakralne. Symboliczna funkcja rytualnego tkania przez kobiety w ciągu jednego dnia płócien i ręczników sprowadzała się do przywrócenia pierwotnego ładu i stworzenia świata (wioski) od nowa (Zowczak 2002, s. 249; Gołębiowska-Suchorska 2011, s. 39-40). Podobne znaczenie miała czynność szycia w bajkach opartych na wątku T 451 → „Siedem kruków”. Uszycie w → milczeniu i w ciągu siedmiu lat przez → siostrę koszul dla → braci przemienionych w → ptaki było warunkiem przywrócenia im ludzkiej postaci:
Wymagający → czasu proces szycia symbolizuje powolną przemianę, niejako narodzenie od nowa wszystkich bohaterów – bracia odzyskują ludzką postać, a siostra ludzką mowę, czyli wszyscy powracającą do świata żywych. Z kolei zniszczenie tkaniny, przerwanie nici bądź ukłucie się wrzecionem i pojawienie się krwi, jak w realizacjach T 410, wskazuje na koniec życia bądź jego jednej z faz (stuletni sen królewny kończy etap dzieciństwa, a zapowiada odrodzenie osoby dojrzałej do małżeństwa).
Rudymenty ludowego przekonania o sakralnej symbolice przędzy i nici zachowały się także w charakterystycznym dla bajek magicznych motywie odzieży zapewniającej niewidzialność – czapek-niewidek, koszul, płaszczy, które nałożone przez bohatera czyniły go niezauważalnym dla potencjalnych wrogów w nieziemskim świcie. Ubrania o takich cudownych właściwościach posiadają m.in. protagoniści niektórych realizacji wątków magicznych, np. T 564 „Białki z kobiałki”, T 300 „Królewna i smok”, oraz nowelowych, np. T 956B „Narzeczona zbójnika”. W bajce górali z Beskidów płaszcz-niewidka jest zaświatowym podarunkiem czarownicy:
W niektórych wątkach bajkowych – komicznych i nowelowych, prace związane z obróbką przędzy i nici, jako typowe zajęcia wiejskich kobiet, służą do ośmieszenia negatywnych cech niewiast, zwłaszcza głupoty i lenistwa. W anegdotach T 1384 „Mąż szuka osób głupszych od swej żony” oznaką tępoty gospodyni jest m.in. brak umiejętności szycia – w koszuli dla męża nie zrobiła ona otworów na ręce i szyję (np. Kolberg 1962b (1875), s. 221). W → bajce nowelowej T 902 „Wyleczenie leniwej żony” żona próżniaczka stara się sprytnie ukryć brak postępów w obróbce przędzy:
W literaturze dla dzieci, w której chętnie wykorzystuje się motywy bajkowe i mitologiczne, szczególnie popularne są warianty → baśni o Śpiącej Królewnie (T 410), rozpowszechnione dzięki wersji braci Grimm (Baśnie braci Grimm 1982, s. 238-241), w której wróżka pominięta przy zaproszeniu na chrzciny królewny, obrażona, zapowiada, że dziewczyna umrze od ukłucia wrzecionem (np. Śpiąca Królewna z 1900 r., Artura Oppmana, z 2005 r. Grzegorza Kasdepke). Wielokrotnie publikowane były także literackie → adaptacje wątku T 451 „Siedem kruków” z motywem koszul szytych przez siostrę w celu wybawienia zaklętych w ptaki braci (np. Porazińska 1938; 1965). Popularny w baśniach literackich oraz w poezji dla najmłodszych jest także motyw lnu jako podarunku donatorów (żebraczki, → starca) zmieniającego sytuację bohaterów. W wierszu Hanny Ożogowskiej O królewnie, która się bała, że jej korona z głowy spadnie tytułowa bohaterka zaczyna razem z dwórkami prząść włókna – podarunek żebraczki, i w całym królestwie lenistwo oraz nędzę zastępuje pracowitość i dobrobyt (Ożogowska 1960). W bajce Marii Konopnickiej Jak to ze lnem było ziarna lnu otrzymane od starca okazują się cenniejsze i bardziej potrzebne niż złoto (Konopnicka 1893).
Źródła: Bąk S., Teksty gwarowe z polskiego Śląska, 1939; Baśnie braci Grimm: baśnie domowe i dziecięce,t. 1, przeł. Bielicka E., Tarnowski M., 1982; Gliński A.J., Bajarz polski. Baśnie, powieści i gawędy ludowe, 1862; Gonet S., Opowiadania ludowe z okolic Andrychowa, MAAE 1900, t. 4; Gustawicz B., Podania, przesądy, gadki i nazwy ludowe w dziedzinie przyrody, ZWAK 1881, t. 5; Kaczmarczyk K., Podania ludowe w Wiśniczu i okolicy, MAAE 1904, t. 7; Kolberg O., DW, t. 7, cz. 3, 1962a (1874); DW, t. 8, cz. 4, 1962b (1875); DW, t. 21, cz. 2, 1964a (1888); DW, t. 23, cz. 1, 1964b (1890); DW, t. 31, cz. 3, 1963 (1888); DW, t. 51, cz. 3, 1973; Konopnicka M., Jak to ze lnem było?, 1951 (1893); Kosiński W., Materiały do etnografii Górali Beskidowych, cz. I, ZWAK 1881, t. 5, ZWAK 1883, t. 7; Lorentz F., Teksty pomorskie, czyli słowińsko-kaszubskie, t. 2, 1914; Ożogowska H., O królewnie, która się bała, że jej korona z głowy spadnie, 1960; Petrow A., Lud ziemi dobrzyńskiej, jego charakter, mowa, zwyczaje, obrzędy, pieśni, przysłowia, zagadki, cz. III, ZWAK 1878, t. 2; Piątkowska I., Z życia ludu wiejskiego z ziemi kaliskiej, „Wisła” 1889, t. 3; Porazińska J., Baśń o siedmiu krukach (na wątkach baśni ludowej), 1938; Porazińska J., Siostra siedmiu kruków, [w:] Królewna czarodziejka i inne baśnie polskie, red. Liwicka J., 1965; Siarkowski W., Materyjały do etnografii ludu polskiego z okolic Pińczowa, ZWAK 1885, t. 9; Witanowski M., Lud ze wsi Stradomia pod Częstochową, ZWAK 1893, t. 17; Witowt, Baśni z Kujaw borowych spisał..., „Wisła” 1903, nr 17.
Opracowania: Gołębiowska-Suchorska A., „Dziewczę przędzie, Pan Bóg nitki daje”. O spójności ludowej wizji świata, 2011; Kriničnaâ N., Nit’ žizni. Reminiscencii obrazov božestv sud’by v mifologii i fol’klorê, obrâdah i verovaniâh, 1995; Stomma L., Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje, red. Piątkowska K., Piątkowski K., 2002; Zowczak M., Biblia ludowa. Interpretacje wątków biblijnych w kulturze ludowej, 2013.