Typ → bohatera charakterystyczny dla → bajki ludowej. Jest to istota (człowiek, zwierzę, → demon, przedstawiciel → sacrum) poszkodowana w wyniku działania drugiej istoty (człowieka, zwierzęcia, demona, przedstawiciela sacrum). Rodzaj krzywd doświadczanych przez ofiarę w bajkach ludowych jest różnorodny – od wypędzenia z → domu, przejęcia jej mienia, przez fałszywe oskarżenia, uprowadzenie, więzienie, aż po okaleczenie i → morderstwo. Zdarza się, że bohater doznaje szkód o charakterze magicznym – traci ludzką postać, zostaje zamieniony w → kamień, zwierzę bądź przedmiot (→ Metamorfoza), bywa uprowadzony w → zaświaty. Najczęściej ofiarą staje się bohater w wyniku splotu różnego typu okoliczności, zwykle niezależnie od swej woli, chociaż niekiedy sam doprowadza do sytuacji, w której wystawia się na działanie sił negatywnych, np. nie przestrzegając obowiązujących zasad. W wielu wypadkach w finale opowieści poszkodowany odzyskuje należne mu miejsce w społeczeństwie, ale bywa to okupione licznymi cierpieniami z jego strony lub wymaga interwencji innych osób bądź magicznych pomocników. Czasami przywrócenie stanu początkowego okazuje się niemożliwe.
Typ bohatera-ofiary zazwyczaj kojarzony jest z → bajką magiczną (Propp 1976, s. 73). Termin ten w znaczeniu wąskim odnosi się do pasywnej bohaterki, najczęściej dziewczyny – panny, → królewny, niewolonej i przetrzymywanej przez postać demoniczną (np. → smoka, → czarownicę) z dala od siedzib ludzkich, m.in. na → górze, w → zamku, w podziemiach, w leśnej chacie, jak w realizacjach T 300A „Panna porwana przez gryfa” (Ciszewski 1894, s. 158) i T 310 „Królewna w wieży (Petrosinella)”:
Niewolona panna pozostaje w izolacji od świata (np. T 310), niekiedy prowadzi oprawcy gospodarstwo (np. T 301 „Bracia zdradzieccy”), ale z własnej woli nie podejmuje działań zmierzających do wyzwolenia się z mocy potwora. Zmiana stanu następuje dopiero po pojawieniu się → donatora bądź właściwego bohatera, zazwyczaj płci męskiej. To zdarzenie motywuje dziewczynę do współdziałania i ostatecznie doprowadza do odzyskania przez nią wolności, niekiedy do ślubu z wyzwolicielem.
W znaczeniu szerokim ofiarą w bajce ludowej może stać się każda postać mimowolnie wchodząca w konflikt z → antagonistą, którym bywa człowiek (m.in. krewny, → pan, → rozbójnik) lub istota nadprzyrodzona (np. czart, smok, czarownica). W pewnych bajkach to nadprzyrodzony przeciwnik może stać się ofiarą ludzi (np. oszukany diabeł – T 1159 „Diabeł i śrubstak”). Niekiedy osobą pokrzywdzoną okazuje się główny bohater wygoniony z domu (np. → sierota, → pasierbica) bądź dotkliwie poturbowany (np. przez → braci, współtowarzyszy wyprawy). W przeciwieństwie do ofiary pierwszego typu często podejmuje działania naprawcze zmierzające do poprawy sytuacji.
Bohater-ofiara jest jedną z ról fabularnych, którą może pełnić w czasie wędrówki bohater-poszukiwacz (Propp 1976, s. 145). W finale to on zawsze okazuje się zwycięzcą, jak w realizacjach T 301. Młodzieniec po wyzwoleniu panien porwanych przez diabła zostaje porzucony w podziemiach przez współtowarzyszy, ale na powierzchnię wynosi go wdzięczny za ocalenie życia → ptak, dzięki czemu bohater odzyskuje wolność i utracone dobra, jedną z panien bierze za żonę, a zdrajców zabija (np. Kowerska 1897, s. 296-297).
W podobny sposób, co bajki magiczne, ukazują ofiary → bajki nowelistyczne (Wróblewska 2007). W efekcie napaści bandytów, niekiedy w wyniku intrygi krewnych bądź → sąsiadów, poszkodowanymi stają się niewinni, zazwyczaj zamożni ludzie, jak podróżny kupiec (np. T 960B „Kara za zbrodnię po 30 latach”; T 939A → „Niespodzianka”) lub córka → młynarza (np. T 955 → „Narzeczona zbójnika (Dziewczyna w zbójeckiej chacie)”). W nowelach nieszczęście dotyka również ludzi niemoralnych, np. pannę odrzucającą kandydatów na męża (np. T 989 „Dumna dziewczyna”). W niektórych → bajkach ludowych ofiara uchodzi cało z opresji, wykazując się sprytem i przebiegłością (np. T 955), ale w innych traci życie, zaś przestępca ponosi surową → karę (np. T 960B, T 939A), choć nie jest to regułą:
W → podaniach, odwołujących się do wierzeń ludowych, ofiarą bywa zazwyczaj człowiek. Jego wrogiem, z którym przychodzi mu się skonfrontować, jest najczęściej postać demoniczna, np. diabeł, → dziwożona, → zmora. W przeciwieństwie do bajki magicznej, gdzie bohater ostatecznie pokonuje przeciwnika, w opowieściach wierzeniowych rzadko kiedy wychodzi on bez szwanku ze spotkania z demonem. Dysponujący nadludzką siłą czart lub → topielec bez powodu potrafi ofiarę poturbować, a nawet zabić. Czasami → wina leży po stronie człowieka, bowiem nie przestrzega obowiązujących zasad, nie zachowuje ostrożności w miejscach czy porach granicznych bądź nie stosuje się do zaleceń:
Niekiedy w podaniach człowiek staje się ofiarą własnego skąpstwa, nieuwagi lub roztrzepania, jak w opowieściach T 3100 → „Kwiat paproci”. Chłop szczęśliwym trafem wchodzi w posiadanie cudownego ziela zapewniającego widzenie → skarbów (kwiat wpada mu do buta w noc świętojańską), a tym samym ma moc ich pozyskania. Kiedy jednak ściąga obuwie, nieświadomie pozbywa się rośliny i traci nadprzyrodzone zdolności (np. Lorentz 1924, s. 766-767; Kolberg 1962 (1874), s. 123-124). Zdarza się, że człowiek, kierując się własnym dobrem, narusza ład świata, co również staje się powodem nieszczęścia:
Konsekwencje własnych decyzji i słabości ponoszą niejednokrotnie bohaterowie → legend ludowych i → bajek ajtiologicznych. Nieprzestrzeganie określonych zasad (moralnych, religijnych), podobnie jak w podaniach (np. T 4015), powoduje, że stają się ofiarami przedstawicieli sacrum (→ aniołów, → śmierci, diabła), z boskiego nakazu wymierzających karę grzesznikom. Najpełniej obrazują to realizacje T 759 „Dziwne sądy Boże”, w których nieprzestrzegający przykazań ludzie tracą mienie, swoich bliskich, a nawet życie:
W bajkach ajtiologicznych niewywiązywanie się z zasad religijnych i prowadzenie grzesznego żywota może skutkować nieodwracalną zamianą człowieka w zwierzę lub roślinę:
Odmienny typ ofiary występuje w bajkach komicznych i zwierzęcych. W obu wypadkach człowiek, demon lub zwierzę staje się obiektem kpin, niewybrednych żartów, niekiedy traci majątek, a w wyjątkowych wypadkach zostaje poturbowany bądź ginie. Zdarza się, że → głupota bohatera doprowadza do katastrofy, która staje się karą za niewłaściwe postępowanie (Wachcińska, zob. Netografia). Ponieważ zasadniczym celem tego typu opowieści jest rozbawienie słuchacza, a przy okazji napiętnowanie ludzkich przywar, istotę poddawaną prześmiewczym działaniom można nazwać ofiarą komiczną (Żygulski 1985, s. 28). Szkody, jakich bohater doznaje, nierzadko bardzo dotkliwe, z reguły są efektem jego naiwności, braku rozsądku, lenistwa lub skąpstwa, więc kłopoty, w jakie on wpada, w większym stopniu niż współczucie wywołują rozbawienie bądź zaskoczenie odbiorcy:
Postać ofiary w przekazach ludowych pełni istotne funkcje fabularne i ideowe. W bajkach magicznych los osoby pokrzywdzonej wzbudza współczucie w odbiorcach i sprzyja identyfikacji z bohaterem, zazwyczaj człowiekiem z ludu. W wypadku, gdy pokrzywdzonym jest pan lub demon, wzrasta w słuchaczu poparcie dla prześladowcy (zwykle przedstawiciela chłopstwa), którego traktuje się jako społecznego reprezentanta wymiaru sprawiedliwości. W bajkach magicznych i nowelistycznych niesienie pomocy ofierze buduje pozytywny obraz głównego bohatera, a jednocześnie przyczynia się do dynamizacji akcji. Jej zwieńczeniem w finale zazwyczaj jest oswobodzenie ofiary i → wesele. W podaniach, legendach i bajkach ajtiologicznych osoba poszkodowana staje się przykładem niewłaściwego z perspektywy grupy działania jednostki, którego skutki bywają tragiczne. Tym samym ofiara staje się nośnikiem obowiązujących w grupie wartości moralnych i religijnych. W opowieściach komicznych i bajkach zwierzęcych istota poszkodowana staje się źródłem śmiechu oraz przykładem piętnowanych społecznie zachowań.
Źródła: Ciszewski S., Krakowiacy. Monografia etnograficzna, t. 1, 1894; Gustawicz B., Podania, przesądy, gadki i nazwy ludowe w dziedzinie przyrody,ZWAK 1882, t. 6; Janowski A., Naśladowanie głosów zwierząt,„Wisła” 1902, t. 16, z. 1; Karłowicz J., ZWAK 1887, t. 11; Knoop O., Podania i opowiadania z W. Ks. Poznańskiego, „Wisła” 1894, t. 8; Kolberg O., DW, t. 7, cz. 3, 1962 (1874); Kowerska Z.A., O trzech pannach co ich diabeł porwał, „Wisła” 1897, t. 11, z. 2; Lorentz F., Teksty pomorskie (kaszubskie), 1924; Piątkowska I., O ludzie w sieradzkiém (notatka etnograficzna),„Kłosy” 1890, nr 1292; Udziela S., Lud polski w powiecie ropczyckim w Galicyi, cz. III, ZWAK 1892, t. 16; Wójcicki K.W., Klechdy, starożytne podania i powieści ludu polskiego i Rusi, t. 2, 1837.
Opracowania: Propp V., Morfologia bajki, przeł. Wojtyga-Zagórska W., 1976; Wróblewska V., Ludowa bajka nowelistyczna (źródła – wątki – konwencje), 2007; Żygulski K., Wspólnota śmiechu. Studium socjologiczne komizmu, 1985.
Wachcińska O. [Zadurska], Kary cielesne – folklor, http://sensualnosc.bn.org.pl/pl/articles/kary-cielesne-folklor-367/ [dostęp: 13.08.2016r.].