Postać występująca w wielu gatunkach prozy ludowej: w → bajce zwierzęcej, magicznej, → legendzie i → podaniu wierzeniowym. Znaczenie psa i jego obraz są w tekstach folkloru ambiwalentne, podobnie jak jego symbolika (Chapeaurougue 2014, s. 139), choć w tradycji biblijnej ukazywany był raczej w negatywny sposób, symbolizując m.in. obżarstwo (Kobielus 2002, s. 259). Częstotliwość występowania tego zwierzęcia w folklorze oraz jego zróżnicowany obraz wynikają z tego, że jest jednym z najwcześniej udomowionych przez człowieka i najczęściej przez niego obserwowanych.
W → bajkach ludowych stereotypowo psu przypisywane są takie cechy jak wierność i oddanie, co ukazują przede wszystkim wątki zwierzęce, np. T 101 „Stary pies i wilk”:
Teksty bajek zwierzęcych przedstawiają psa także jako zwierzę leniwe. W wątku T 81 „Leniwe zwierzę w zimie i w lecie” pies (w innych wariantach → zając) ukazany jest jako zwierzę, które marznąc w zimie, obiecuje sobie wybudować → dom w lecie, a w lecie uważa, że i bez domu można wytrzymać:
W → bajkach magicznych pies występuje zazwyczaj jako pomocnik głównego bohatera. Z tego też powodu podkreślane są jego wierność i oddanie, jak w realizacjach 300 „Królewna i smok”. Trzy psy, które rodzą się w wyniku zjedzenia przez sukę kawałka mięsa ryby z diamentowym ogonem (Kopernicki 1891, s. 10), zawsze towarzyszą trzem → braciom. Jeden z nich będzie – obok → konia (urodzonego z klaczy, która również zjadła kawałek cudownej ryby) – pomocnikiem najstarszego z braci w walce ze → smokiem o wolność → królewny:
Niewłaściwe zachowanie bohatera wobec wiernego psa przywodzi go do zguby:
Dopiero trzeci z braci, odporny na manipulacje baby, nie chciał pieska zbić, podkreślając przywiązanie do swojego czworonoga:
Dbałość o psa i → kota w bajce magicznej niejednokrotnie stanowi próbę, której poddawani są bohaterowie w celu sprawdzenia prawości ich charakteru, jak w realizacjach T 480A „Dwie siostry, dobra i zła”:
Sposób traktowania zwierząt przez bohaterki na służbie ukazuje ich charakter – dobroć i szlachetność lub odwrotność tych cech, co w efekcie przekłada się na nagrodę lub karę:
Jedzie dziadowa dziewula.
Przed nią brzęk, za nią brzęk,
Wszystko złoto wiezie (Kolberg 1881, s. 185).
Większość bajek zwierzęcych i magicznych ukazuje stereotypowy obraz psa – zwierzęcia wiernego człowiekowi. Wśród tych pierwszych odnaleźć można także wątki o charakterze ajtiologicznym, wyjaśniające obserwowane przez społeczność zachowanie psa, jak w realizacjach T 202 „Dlaczego psy się obwąchują”:
Zarówno pies, jak i pozostałe zwierzęta, są w bajce antropomorfizowane. Podróżują, ucztują, ukazani są jako członkowie struktury rodzinnej – rodzice, synowie, bracia. Obowiązują ich takie same zasady jak ludzi, m.in. prawo dziedziczenia spadku. W opowieściach będących realizacjami wątku T 200 „Antagonizm psa i kota” sprawa zaginionego „prawa” staje się przyczyną wiecznej wrogości między psem a kotem:
Mimo ukazywanego w bajkach antagonizmu w wielu tekstach folkloru pies stanowi kolekcję z kotem, np. w legendzie to dla nich → Matka Boska uprasza swego Syna, by zostawił chociaż trochę kłosa zboża, które marnowali ludzie:
Częściej jednak w folklorze pies i kot stanowią opozycyjną parę, podobnie jak np. pies i → wilk – przedstawiciele dwóch światów: udomowionego i dzikiego. Pies jako zwierzę domowe w walce z wilkiem występuje w kolekcji z innymi zwierzętami domowymi: kurą, kaczką, kotem. Taką wizją świata ukazują połączone wątki T 102 „Pies szyje wilkowi buty” + T 104 „Wojna zwierząt”:
Najstarsza, mityczna rola psa odzwierciedlona jest w podaniach wierzeniowych. Łączona była ona z funkcją przewodnika → dusz w → zaświaty. Z tego powodu pies stał się zwierzęciem progu, przejścia ze świata żywych w świat → zmarłych (Kobielus 2002, s. 258). Wierzono, że pies przeczuwa i zwiastuje → śmierć, np.
W podaniach wierzeniowych psu przypisuje się przede wszystkim funkcje mediacyjne. Zwiastujący śmierć lub nieszczęścia pies traktowany był jako pośrednik między ludźmi a zaświatami. Uważano, że psy widzą lub wyczuwają → demona (Biegeleisen 1930, s. 10), ducha osoby zmarłej, uosobienie chorób (Biegeleisen 1929b, s. 257). Najstarszy towarzysz człowieka jest w wyobrażeniach ludu zwierzęciem demonicznym, obdarzonym nadprzyrodzonymi własnościami, zwłaszcza darem wieszczym (Biegeleisen 1929b, s. 417). Wyjąc, psy przepowiadają śmierć, mór, wojnę, biedę (Gustawicz 1881, s. 158; Biegeleisen 1929b, s. 418).
W podaniach wierzeniowych postać psa – podobnie jak żaby – może przybrać zły duch lub → czarownica. Zarówno pies, jak i żaba – wedle wierzeń – mają uroczne oczy. Właściwie oczy tego typu, rzucające uroki, może mieć zły duch lub czarownica, przybierający postać tych zwierząt. (Biegeleisen 1929, s. 238). W czarnego psa może wcielić się również zmarły:
Powody, dla którego nieboszczyk przybiera psią postać, mogą być różne. Zazwyczaj jest to forma → kary za różne przewinienia, np. kłótnie, bezbożność, brak modlitwy za → dzieci poronione:
Po zachowaniu psa, zwłaszcza jego szczekaniu, prognozowano np. pogodę. Mówiono, że gdy pies szczeka, a łeb trzymając do góry, ogon kryje pod siebie, to będzie burza, bo się chmury pourywają. Psy biegające po domach, w poszukiwaniu pożywienia na śmieciskach, przepowiadają głód (Biegeleisen, 1929b, s. 258), tarzające się po polu zapowiadają burzę (brak w PBL; Bartmiński, Kielak, Niebrzegowska-Bartmińska 2015, s. 40), zaś w domu lub gospodarstwie – zapowiadają gości (brak w PBL; Bartmiński, Kielak, Niebrzegowska-Bartmińska 2015, s. 40).
Złe traktowanie psa może stać się przyczyną choroby dziecka:
Pies może stać się również obiektem, na który choroba przejdzie. W powiecie radzyńskim dziecko słabe na suchoty stawiano na pierwszej bułce przed wsadzeniem jej do → pieca. Po upieczeniu zrzynano ślady na chlebie wyciśnięte nóżkami dziecka, a chleb ten i dziecko zmywano → wodą, którą dawano psu do wypicia. Za sprawą wody choroba miała przejść z dziecka na psa, w efekcie czego ten miał zdechnąć, a dziecko wyzdrowieć (Biegeleisen 1929b, s. 152; Biegeleisen 1927, s. 334). W obu przypadkach, aby wyleczyć chorego, wykorzystywano również magię liczb, głównie wielokrotność liczby trzy (→ Troistość).
Pies jest również zwierzęciem odgrywającym istotną rolę we wróżbach, np. związanych z zamążpójściem, co może wiązać się z tym, że jest uznawany za znak popędu płciowego, a nawet lubieżności (Chapeaurouge 2014, s. 140). Znane są zwyczaje związane ze szczególnym czasem, np. Wigilią Bożego Narodzenia czy dniem św. Andrzeja. W Wigilię dziewczęta nasłuchują, skąd dochodzi szczekanie psa, gdyż z tamtej strony nadejdzie mąż (Biegeleisen 1929b, s. 257). W czasie andrzejek natomiast panny pieką kukiełki i dają psu, a w zależności od tego, dokąd ciasto zaniesie – pod stół, pod próg lub pod okno, dziewczyna wyjdzie za mąż (pierwsze dwa przypadki) bądź wkrótce umrze (ostatni przypadek; zob. Biegeleisen, 1929b, s. 257). Pojawienie się psa we → śnie w tradycji ludowej zapowiadało powstanie plotek, tzw. szczekanie na czyjś temat (Biegeleisen 1930, s. 43).
Obraz psa w prozie bajkowej jest złożony i zróżnicowany, zależny od gatunku tekstu. Jako zwierzę najbliższe człowiekowi pies jest bohaterem wielu tekstów folkloru. Bajka zwierzęca wyjaśnia jego zachowanie względem człowieka, innych psów i zwierząt. W podaniu wierzeniowym pies ma ścisłe związki z ciemnością i sferą demonologiczną. Jego postać przybierają → diabeł, czarownica, zmarli. W bajce magicznej pies jest najwierniejszym towarzyszem człowieka. Z jednej strony teksty ujawniają więc dziką naturę psa, który pierwotnie był drapieżnikiem. Ze sferą ciemności wiążą go sposób odżywiania i zdobywania pokarmu. Pies był zwierzęciem przelewającym krew, stąd uważano go za nieczyste i demoniczne. Z drugiej strony pies jest najbardziej udomowionym zwierzęciem, więc część tekstów folkloru zawiera jego bardzo pozytywny obraz.
Pies jest bohaterem wielu przekazów filmowych i literackich, zarówno dla dzieci, jak i starszych odbiorców. Zazwyczaj pokazywany jest w nich jako sympatyczny i odważny towarzysz człowieka, nierzadko o niezwykłych, wręcz bajkowych umiejętnościach, jak Szarik z książki Czterej pancerni i pies (1964) Janusza Przymanowskiego i serialu pod tym samym tytułem (1966-1970), w reż. Konrada Nałęckiego. Wśród polskich utworów literackich z psim bohaterem do najbardziej znanych należą utwory dla najmłodszych, m.in. Puc, Bursztyn i goście (1933) Jana Grabowskiego, Ferdynand Wspaniały (1963) Ludwika Jerzego Kerna oraz O psie, który jeździł koleją (1967) Romana Pisarskiego. Do najbardziej znanych polskich seriali animowanych z psim bohaterem należy „Reksio” (1967-1990), w reż. Lechosława Marszałka, Józefa Ćwiertnia i Ryszarda Lepióry.
Źródła: Bartmiński J., Kielak O., Niebrzegowska-Bartmińska S., Dlaczego wąż nie ma nóg? Zwierzęta w ludowych przekazach ustnych, 2015; Cieszewski S., Krakowiacy, 1894; Gustawicz B., Podania, przesądy, gadki i nazwy ludowe w dziedzinie przyrody, ZWAK 1881, t. 5; Gustawicz B., O ludzie podduklańskim w ogólności, a Iwoniczanach w szczególności, „Lud” 1901, t. 7; Kolberg O., DW, t. 17, cz. 2, 1881; Kopernicki I., Gadki ludowe Górali Beskidowych z okolic Rabki, ZWAK 1891, t. 15; V; Piątkowska I, Obyczaje ludu ziemi sieradzkiej. Szkic etnograficzny, „Lud” 1896, t. 4; Ulanowska S., O klechdzie domowej, „Wisła” 1889; Simonides D., Dlaczego drzewa przestały mówić? Ludowa wizja świata, 2010.
Opracowania: Biegeleisen H., Lecznictwo ludu polskiego, 1929a; Biegeleisen H., U kolebki, przed ołtarzem, nad mogiłą, 1929b; Biegeleisen H., Matka i dziecko w zwyczajach, obrzędach i praktykach ludu polskiego, 1927; Biegeleisen H., Śmierć w zwyczajach, obrzędach i praktykach ludu polskiego, 1930; Chapeaurouge de D., Symbole chrześcijańskie, przeł. Rawski G., 2014; Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej. Leksykon, 2001; Kobielus S., Bestiarium chrześcijańskie. Zwierzęta w symbolice i interpretacji. Starożytność i średniowiecze, 2002; Wójcicka M., Formy etykiety językowej w prozatorskich tekstach folkloru, [w:] Sztuka życia, zasady dobrego zachowania, etykieta. O zmienności obyczaju w kulturze, red. Łeńska-Bąk K., Sztandara M., 2008.