Motyw pojawiający się we wszystkich gatunkach → bajki ludowej; można go traktować jako wariant bardziej popularnych w folklorze tradycyjnym → skarbów i złota, stąd konteksty fabularne i znaczenia symboliczne, jakie można mu przypisać, są zbieżne z wymienionymi. Z tych analogii na pierwszy plan wysuwa się łączenie pieniędzy – podobnie jak skarbów – z przeciwstawnymi w sensie wierzeniowym żywiołami: światem podziemnym, kojarzonym ze → śmiercią, ciemnością i siłami demonicznymi, oraz → ogniem, który w kulturze ludowej był nacechowany symboliką związaną ze sferą boską, życiodajną i oczyszczającą. Z jednej bowiem strony pieniądze w folklorze są niezmiernie często ukryte pod ziemią – spoczywają w zamknięciu, np. w zakopanych garnkach, złożone w jaskiniach, schowane w jarach lub dziuplach → drzew, i strzeże ich → diabeł (potwór), którego trzeba pokonać, by je zdobyć, ale z drugiej bardzo często płoną, zamieniają się w rozżarzone węgle, są gorące (choć nie parzą) lub oszałamiająco lśnią (co można traktować jako → motyw zastępujący obraz ich palenia się):
Rozpowszechnienie motywu w bajkach ludowych jest determinowane względami historycznymi. W kulturze dawnej wsi pieniądze pojawiają się stosunkowo późno, bowiem ich obieg związany był przede wszystkim z rozwojem miast i handlem na dużą skalę, znajdującym się pod kontrolą ziemiaństwa. Dopiero wtedy, gdy chłopi stanęli wobec konieczności zakupu narzędzi, przedmiotów czy usług (np. medycznych), których sami nie potrafili sobie zapewnić, pojawiła się potrzeba użycia pieniądza. Jako że ekonomia polskiej wsi opierała się do późnych dekad XIX wieku przede wszystkim na gospodarce naturalnej, tzn. na wytwarzaniu produktów w celu zaspokojenia w pierwszym rzędzie własnych potrzeb, a nie na wymianę, pieniądze są przedmiotem rzadkim, występującym w niewielkich ilościach i o stosunkowo ograniczonej roli w życiu chłopów. Miarą bogactwa w kulturze ludowej nie są skumulowane środki finansowe, a materialny konkret – pogłowie inwentarza, wielkość pól, liczba (okazałość) zabudowań, cenne przedmioty, co odzwierciedla się także w folklorze. Z powyższych powodów pieniądz jako motyw przekazów ludowych częściej występował na ziemiach zaboru pruskiego, które gospodarczo były zdecydowanie bardziej rozwinięte niż pozostałe części Polski (szczególnie po Kongresie Wiedeńskim w 1815 roku).
Na ukształtowanie się ambiwalentnego co najmniej stosunku chłopstwa do pieniądza i operacji z nim związanych, obok wierzeń usankcjonowanych wielowiekową tradycją, niemały wpływ wywarł Kościół. Najjaskrawszym tego przykładem jest negatywne ukazywanie w folklorze lichwiarzy udzielających prywatnych pożyczek na zawyżone oprocentowanie i skąpców gromadzących pieniądze, co dla odbiorcy chłopskiego było zarazem niezrozumiałe i wysoce podejrzane jako wynik niewątpliwych oszustw:
Żywe już w okresie średniowiecza nieuzasadnione historycznie kojarzenie lichwiarstwa z narodem żydowskim spowodowało prawdopodobnie powstanie stereotypu, który pośrednio mógł przyczynić się zarówno do tragicznych losów tej nacji, jak i stać się jednym z podstawowych składników negatywnego wizerunku → Żyda w tradycyjnym folklorze polskim (Banasiewicz-Ossowska 2007; Cała 2005).
Z tą swoistą nieufnością, z jaką traktowano pieniądze, korespondują sposoby uobecniania omawianego motywu w ludowych opowieściach komicznych, w których często z ich pomocą ukazywana jest czyjaś bezmierna → głupota, w tym także istot demonicznych:
W humoreskach ludowych braki intelektu bohatera niejednokrotnie występują w sąsiedztwie przekonania o jego mimowolnym, a niewiarygodnym szczęściu, którego miarą ponownie są pieniądze:
Obiegowe przekonanie, że posiadanie pieniędzy nie przekłada się na powodzenie w życiu (zob. T 754 „Pieniądze nie dają szczęścia”), ugruntowują liczne → legendy wskazujące na ich związki z siłami demonicznymi (np. T 762 „Skarb diabelski”, T 763 „Skarb gubi tych, co go znaleźli”, T 815 „Dusza bogacza i skarby”), jak i → podania o czartach przybywających na jarmarki:
Niekiedy motyw zdobycia pieniędzy staje się okazją do wypróbowania prawości charakteru → bohatera. Dzieje się tak np. we wtórnie sfolkloryzowanej wersji bajek realizujących wątek → „Kwiat paproci” (T 3100), autorstwa Józefa Ignacego Kraszewskiego (Kwiat paproci, 1882), w której protagonista olśniony bogactwami zdobytymi dzięki magicznej roślinie przestaje dbać o swoją ubogą rodzinę, a wyrzuty sumienia prowadzą go w końcu do → samobójstwa (przeklina siebie i zapada się pod ziemię). Z analogiczną sytuacją, choć zakończoną sukcesem, ponieważ protagoniście udaje się opamiętać i wyzwolić spod czaru bogactwa, mamy do czynienia w równie słynnej opowieści o → złotej kaczce, zwanej potocznie legendą warszawską. Jej bohater dzięki zaczarowanej w → ptaka pannie zyskuje możliwość zdobycia niezmierzonego majątku pod warunkiem jednak, że w ciągu jednego dnia uda mu się wydać sto złotych dukatów wyłącznie na własne zachcianki, nie dzieląc się z nikim pieniędzmi. Jednak o zachodzie słońca oddaje → biedakowi ostatni grosz, tracąc możliwość pozyskania majątku, ale zyskuje świadomość, że prawdziwym szczęściem jest zdrowie, praca i gotowość do poświęcenia się innym, a nie bogactwo. Historia złotej kaczki miała wiele adaptacji literackich (np. Artura Oppmana, 1925; por. Legendy warszawskie 2016, s. 432-501), niemniej wydaje się, że podobnie jak opowieści o → bazyliszku wyrasta z dawnego folkloru miejskiego (warszawskiego), a tylko częściowo nawiązuje do → wątków ludowych (T 403 „Narzeczone czarna i biała”, gdzie pojawia się postać → królewny zaklętej w złotą kaczkę, i T 8050 „Zaklęta panna nie wybawiona”).
Pieniądze w dawnym folklorze ukazywane są niemal wyłącznie pod postacią monet, często są to dukaty lub talary (złote lub srebrne), które na przełomie XIX i XX wieku nie były już wykorzystywane w powszechnym obiegu. Zapadającym w pamięć ludowym wątkiem, w którym pieniądze stają się motywem centralnym, jest T 3151 „Inkluz” (łac. includere – zawierać; według wierzeń ludowych, → duch, siła zawarta w jakimś przedmiocie, np. amulecie). Inkluz to moneta mająca magiczną właściwość polegającą na tym, że zawsze wraca do swego właściciela, zapewniając mu dostatek:
Inkluz, we współczesnych materiałach ze Śląska, nazywany monkiem (Simonides 1989, s. 257), pochodzi zwykle od czarta i jest jedną z monet, którymi bies płaci za ludzkie → dusze. Diabelski pieniądz ma moc ściągania do kiesy swego właściciela innych monet. Jeśli jego właścicielem pozostaje → demon, bywa nazywany nieszczęśliwą monetą, ponieważ wraca do diabelskiego posiadacza, opustoszywszy sakiewkę np. niczego nie podejrzewającego znalazcy inkluza. Bywa tak, że mianem tym określana jest nie moneta, ale demon domowy, wrzucający ludziom przez komin do → domu pieniądze. Sposobem na zabezpieczenie się przed utratą finansów było trzykrotne chuchnięcie na magiczną monetę (Dźwigoł 2004, s. 16). Gest ten, na gruncie magii ludowej odpowiadający życiodajnemu tchnięciu, zdaje się wskazywać na martwotę inkluza, a szerzej, podobnie jak skarby, na powiązanie pieniędzy ze sferą → śmierci.
We współczesnym folklorze słownym motyw pieniędzy nadal jest obecny (także w formie banknotów), wyparłszy bardziej archaiczny motyw skarbów (złota). Szczególnie często przywoływany jest w przesądach weselnych (nakaz posiadania przez pana młodego w trakcie ślubu jakiejś kwoty, by zapewnić powodzenie finansowe swojej rodzinie) oraz budowlanych (nakaz złożenia drobnej kwoty pod lub na fundamentach nowo budowanego domu, co jest kontynuacją dawniej składanej ofiary zakładzinowej), ale też w opowieściach traktujących o duszach → zmarłych, którzy ukrywszy jeszcze za życia pieniądze, nie mogą zaznać spokoju i nawiedzają domy rodzinne w poszukiwaniu zagubionej własności.
Źródła: Knoop O., Podania i opowiadania z W. Ks. Poznańskiego, „Wisła” 1894, t. 8; Kolberg O.,DW, t. 14, cz. 6, 1962 (1881); Legendy warszawskie, red. Odnous J., 2016;Łysiak W., Diabelskie sprawki. Podania, legendy i bajki z Pomorza Zachodniego, 1998; Madlowna N., Topielec w Czeladzi w powiecie będzińskim w guberni piotrkowskiej, „Lud” 1904, t. 10; Magierowski L., Bajki. (Z Jaćmierza i Posady jaćmierskiej), „Lud” 1899, t. 5; Oppman A., Legendy warszawskie, 1925; Siarkowski W., Materyjały do etnografii ludu polskiego z okolic Pinczowa, ZWAK 1885, t. 9.
Opracowania: Banasiewicz-Ossowska E., Między dwoma światami. Żydzi w polskiej kulturze ludowej, 2007; Cała A., Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej, 2005; Dźwigoł R., Polskie ludowe słownictwo mitologiczne, 2004; Le Goff J., Średniowiecze i pieniądze. Esej z antropologii historycznej, przeł. Baran B., 2011; Pietkiewicz Cz., Kultura duchowa Polesia rzeczyckiego. Materiały etnograficzne, 1938; Podziewska L., Ludowe opowiadania komiczne. Poetyka i antropologia, Wrocław 2010; Simonides D., Wierzenia i zachowania przesądne, [w:] Folklor Górnego Śląska, red. Simonides D., 1989; Wójtowcz G., Wójtowicz A., Historia monetarna Polski, 2003.