Zwierzęcy → bohater → bajek magicznych, zwierzęcych, ajtiologicznych, wierzeniowych, rzadziej komicznych. W przekazach ludowych występują zarówno ptaki domowe, jak i dzikie oraz magiczne; wszystkie łączy zdolność latania, posiadanie upierzenia, a różnią m.in. upodobania żywieniowe, miejsce gniazdowania, kolor piór, wydawane odgłosy. Na podstawie kombinacji tych cech przypisywane są ptakom w bajkach różne funkcje, m.in. → zwierząt magicznych, wcielenia zaczarowanego człowieka, → duszy ludzkiej albo sił nieczystych, pośrednika między światem ziemskim i → zaświatami, pomocnika lub → antagonisty.
Skrzydlaci bohaterowie bajek magicznych bywają określani ogólnie ptakami, niekiedy nazwami gatunkowymi, jak kruk, orzeł, łabędź, kaczka (np. T 668 „Kaczka i pierścień”, T 451 → „Siedem kruków”, T 400 „Mąż szuka utraconej żony”, T 412 „Królewna i orzeł”), lub nazwami wskazującymi na ich nadprzyrodzone właściwości: ptak złotopióry, żar-ptak (np. T 550 „Ptak złotopióry”). W niektórych wątkach występuje także gryf jako hybryda lwa i ptaka (np. T 300A „Panna porwana przez gryfa”, T 301 „Bracia zdradzieccy”). Ptaki o cudownych właściwościach dostarczają człowiekowi nie surowce naturalne (→ jajka, pierze, mięso), ale wartościowe przedmioty lub ofiarują w podzięce magiczne umiejętności. W jednej z realizacji T 563 → „Dary wiatru północnego” kurka zamiast znosić jajka, sypie → pieniędzmi:
W realizacjach wątku T 567 „Serce ptaka” człowiek, poznawszy nieziemskie właściwości ptaka, każe go sobie upiec, zjada jego serce, głowę, dzięki czemu ma zostać → królem, → bogaczem, wypluwa złote monety albo znajduje je codziennie pod poduszką.
Ptaki bądź istoty ptakopodobne występują także w bajkach magicznych w roli antagonistów, np. porywają → kobiety (np. T 300A „Panna porwana przez gryfa”, T 705 „Chłop mię urodził”), jednak zdecydowanie częściej pomagają potrzebującym. W realizacjach T 327C „Jędza i karzełek” bohater, uciekając przed pościgiem → czarownicy, prosi o pomoc przelatujące ptaki, a te ratują go, zabierając ze sobą. Niekiedy młodzieniec ulatuje na skrzydłach sporządzonych z otrzymanych od nich piór. Częstym → motywem jest pomoc wynikająca z wdzięczności ptaków, które bohater oszczędził lub którym pomógł. W jednej z bajek T 554 „Wdzięczne zwierzęta” chłopiec opatruje rany gołębiowi i krukowi, a te odpłacają mu się wsparciem za okazaną pomoc:
Charakterystyczna dla ptaków w wątkach magicznych jest funkcja mediacyjna, rola pośrednika między światem ziemskim i → zaświatami. Przepowiadają przyszłość bohaterowi (T 671 „Vaticinum”) lub podsłuchane przez człowieka okazują się źródłem wiedzy tajemnej (m.in. T 613 „Prawda i krzywda (dwaj wędrowcy)”, T 668 „Kaczka i pierścień”). Niekiedy pełnią także rolę skrzydlatych przewodników w zaświaty, jak w opowieściach T 470B „Zachwycenie rajskie”, w których ptak okazuje się → aniołem:
Popularny w bajkach magicznych jest także motyw przemiany żeńskich bohaterek w ptaki, najczęściej wodne, jak kaczki, gęsi, → łabędzie (np. T 400 „Mąż szuka utraconej żony”, T 400A „Urvasi”, T 400B „Ptaki w ogrodzie”). Dziewczęta w postaci ptaków, przybywające ze sfery innej niż ziemska, po przekroczeniu granicy, tzn. dotknąwszy ziemi, zrzucają pióra i przybierają piękne, kobiece kształty, zmieniając swą formę istnienia na odpowiednią dla danego świata (Stryczyńska-Hodyl 2001, s. 78). Powiązanie kobiecości z żywiołem → wody, podobnie jak zamiana kształtów ptasich na kobiece, daje się rozpatrywać zarówno w kategoriach inicjacyjności (→ Inicjacja), jak i sił płodnościowych.
→ Metamorfozy ludzi w ptaki bywają w bajkach magicznych efektem złych czarów rzuconych na bohaterów (np. T 405 „Królewna-ptak”, T 417 „Królewna ptak”, T 442 „Królewicz-gołąb”), skutkiem złamania przez członków rodziny zakazu (przeklęcia → dzieci przez rodziców, → macochę; zerwania zakazanego kwiatu; zjedzenia zakazanego owocu, np. T 451) lub przejawem wiedzy i zdolności magicznych bohatera (T 325 „Uczeń czarnoksiężnika”). W jednej z bajek T 665 „Przemiana w ptaka i rybę” zdolność metamorfozy okazuje się darem → Jezusa i → św. Piotra za bezpłatne przejście przez most:
W bajkach magicznych występuje również motyw ptaka jako wcielenia duszy. W realizacjach wątku T 720 „Zamordowane dziecko-ptak” macocha zabija małego pasierba, a z grobu wylatuje ptaszek, który śpiewa o zbrodni (→ Morderstwo). Motyw duszy-ptaka jest popularny również w → podaniach wierzeniowych:
W postaci ptaków mogą się także pojawiać siły nieczyste, np. → Inkluz:
Motyw przemiany człowieka w ptaka pojawia się również w → bajkach ajtiologicznych. Geneza niektórych gatunków ptaków łączona jest z → karą zesłaną na człowieka za niewłaściwe postępowanie. Powstanie kukułki (T 2522 „Kukułka”) tłumaczy się metamorfozą dziewczyny, która chciała przestraszyć Jezusa lub wypróbować jego mądrość, wołając „kuku”, bądź panny zwodzącej chłopców lub odrzucającej narzeczonego. W niektórych wariantach mowa o karze dla chłopa za wyprowadzenie do → lasu dzieci. Ukarani ludzie to, według bajek ludowych, także kruk – za bratobójstwo (T 2523 „Kruk”), puchacz – za złamanie postu (T 2524 „Puchacz”), bocian – za to, że kiedy → Bóg kazał mu utopić → żaby, otworzył worek, wypuszczając je na wolność (T 2521 „Bocian”).
Pojawienie się gatunków ptaków postrzeganych jako pożyteczne lub święte łączone jest z wydarzeniami biblijnymi. Według niektórych przekazów (T 2507 „Skowronek”) Bóg stworzył skowronka ku rozrywce → Adama i do dziś umila on pracę rolnikom:
Przekazy komiczne niekiedy przewrotnie interpretują znane z bajek magicznych motywy zamiany człowieka w ptaka oraz znajomości ptasiej mowy. Bohater wątku T 1628A „Sprytny prorok” wysłany na naukę do miasta oświadcza → ojcu, że nauczył się rozumieć mowę zwierząt oraz ptaków, a swoją wiedzę demonstruje, wyjawiając sprawy podpatrzone i podsłuchane (lenistwo parobka, miłostki siostry). W realizacjach T 1098 „Baba udaje koguta” mowa o zakładzie człowieka z → diabłem o wybudowanie stodoły (kościoła, mostu) przed pianiem pierwszego koguta. Żona chłopa udaje koguta, czym budzi prawdziwego ptaka, który zaczyna piać, czart upuszcza niesiony → kamień i przerywa budowę. W niektórych realizacjach wątku T 1030 „Diabeł oszukany przy podziale plonów” bies godzi się na oddanie chłopu całego zbioru, jeśli ten pokaże mu ptaka, jakiego jeszcze → demon nie widział. Chłop przyprowadza żonę wysmarowaną dziegciem i wytarzaną w pierzu:
Naturalne właściwości ptaków, m.in. zdolność latania, także są wykorzystywane w wątkach komicznych. W realizacjach wątku T 1640 „Krawczyk i olbrzym” pomysłowy człowiek imituje wykonywanie nadludzkich zadań, dzięki czemu pokonuje wielkoluda. Jednym z zadań było rzucenie kamienia wyżej niż → olbrzym, z czym bohater poradził sobie za pomocą wróbla, z łatwością wbijającego się w powietrze:
Wątki → bajek zwierzęcych nawiązują do naturalnego sposobu zachowania, odgłosów ptaków i relacji pierzastych bohaterów z innymi zwierzętami. W niektórych przekazach prawa natury zostają odwrócone, a → ofiary okazują się mądrzejsze od oprawców (Serafin 2011, s. 133). Najczęściej przeciwnikiem ptaków jest → lis – ich naturalny antagonista. W realizacjach wątku T 226 „Lis i gęś” ptak uczy lisa pływać i topi go lub schwytany przez lisa twierdzi, że chce się wykąpać, zalewa mu oczy i umyka. W jednej z realizacji T 84 „Pielgrzymka zwierząt do Rzymu” wróbel zwabiony przez drapieżnika do nory odwraca jego uwagę uroczystą przemową, dzięki czemu wydostaje się z pułapki:
Z kolei wątek bajek zwierzęcych T 248 „Wróbel i pies” opowiada o przyjaźni lub współpracy ptaka i ssaka. Gdy chłop przejeżdża → psa (→ wilka), jego przyjaciel – wróbel (skowronek) mści się na → mężczyźnie. W jednym z wariantów T 248 skowronek, odwdzięczając się wilkowi za zabicie kreta, który groził zniszczeniem gniazda, umożliwia mu najedzenie się ucztą weselną:
Warianty wątku bajek zwierzęcych T 233 „Głosy ptaków” budowane są na naśladowaniu lub przedrzeźnianiu głosów ptaków. Słowna interpretacja dźwięków wydawanych przez ptaki pozwala przypisać im konkretne znaczenie upodabniające świat ptaków do ludzkiego. Wyjaśnienie sensu ptasich treli ujęte jest często w postać dialogu:
Do motywów ptasich znanych z przekazów ludowych nawiązują liczne → baśnie literackie dla dzieci. W utworze Zofii Ordyńskiej Kubuś, który rozumiał mowę ptaków (Ordyńska 1931) bohater rozumie język ptaków. Z kolei w opowieści Anny Onichimowskiej Imieniny (Onichimowska 2003) ptaki pomagają bohaterce w zdobyciu prezentu dla mamy (Niesporek-Szamburska 2008, s. 65-66). Przykład przewrotnego „dialogu” z tradycją ludową stanowi baśń O królewnie Śmieszce Jerzego Niemczuka (1989), której nietypową fabułę odzwierciedla już „przekręcony” tytuł. Historia ma zakończenie zupełnie niespodziewane w porównaniu z ludowymi pierwowzorami: odczarowana → królewna wraca do postaci ptaka — mewy śmieszki (Niesporek-Szamburska 2008, s. 63).
Źródła: Ciszewski S., Lud rolniczo-górniczy z okolic Sławkowa w powiecie olkuskim opisał..., cz. II, ZWAK 1887, t. 11; Kolberg O., DW, t. 3, cz. 1, 1962a (1867); DW, t. 8., cz. 6, 1962b (1875); DW, t. 14, cz. 6, 1962c (1881); Knoop O., Podania i opowiadania z W. Ks. Poznańskiego, „Wisła” 1895, t. 9; Niemczuk J., O królewnie Śmieszce, [w:] tenże, Bajki pana Bałagana, 1989; Onichimowska A., Imieniny, [w:] taż, Dobry potwór nie jest zły, 2003; Ordyńska Z., Kubuś, który rozumiał mowę ptaków, 1931; Saloni A., Lud łańcucki. Materiały etnograficzne, MAAE 1903, t. 6; Siarkowski W., Podania legendy o zwierzętach, drzewach i roślinach, ZWAK 1883, t. 7; Świętek J., Lud nadrabski (od Gdowa po Bochnię), 1913; Zawiliński R., Przesądy i zabobony z ust ludu w różnych okolicach zebrane, ZWAK 1982, t. 16.
Opracowania: Niesporek-Szamburska B., Baśń, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. Heska-Kwaśniewicz K., 2008; Serafin E, Figura gracza w bajce zwierzęcej, [w:] Bajka zwierzęca w tradycji ludowej i literackiej, red. Mianecki A., Wróblewska V., 2011; Stryczyńska-Hodyl E., Archaiczna koncepcja budowy świata i mit kosmogoniczny w litewskich tekstach folklorystycznych, „Folkloristikos Siekiai Tautosakos darbai”, t. XIV (XXI), 2001.