Jedno z popularnych miejsc akcji w → bajce ludowej, występujące najczęściej w → bajkach magicznych (np. T 326 „Poszukiwacz strachu”; T 550 „Ptak złotopióry”), nowelowych (np. T 882 „Zakład o wierność żony”) oraz w → podaniach (np. T 8050 „Zaklęta panna nie wybawiona”, T 8060 „Procesja i zapomniany przedmiot”). W bajkach magicznych i nowelowych bywa punktem wyjścia ruszającego w → drogę → bohatera, jeśli jest nim królewski syn, rzadziej królewska córka, np. wygnana z domu → Królewna Śnieżka (T 709 „Dziewczyna w szklanej trumnie (Snow-white – Sneewittchen)”; Gliński 1874 (1853), s. 149, 152). Zdecydowanie częściej jest punktem docelowym, do którego zmierza młodzieniec z ludu, niekiedy panna (np. T 510A „Kopciuszek”; Witanowski 1905, s. 171-172). Dotarcie protagonisty do zamku, po przejściu pasma prób i wykonaniu określonych zadań (→ Inicjacja), staje się formą awansu, jeśli towarzyszy temu przejęcie połowy królestwa oraz otrzymanie monarszej córki za żonę; dla bohaterki niezbędnym warunkiem jest wyjście za mąż za księcia lub → królewicza. Niekiedy protagonista, zanim obejmie tron i zamek w posiadanie, musi przejść dodatkowe próby, potwierdzające jego gotowość do bycia królewskim zięciem i mężem. Bywa, że wśród zadań znajduje się odczarowanie zaklętego domostwa (zapadniętego, zatopionego, uśpionego, nawiedzonego) wraz z mieszkańcami (Wróblewska 2012, s. 495-511), chociaż zazwyczaj brak wyjaśnienia przyczyn zaklęcia królewskiej siedziby. W podaniach ludowych zapadnięcie się zamku stanowi formę → kary dla jego właściciela bądź wszystkich mieszkańców (np. T 8050, T 8060).
Zamek, zwany zamiennie pałacem lub dworem (niekiedy → domem; T 709, Ciszewski 1894, s. 51), rzadko kiedy bywa lokalizowany, najczęściej w podaniach bądź zbliżonych do nich pod względem konstrukcyjnym bajkach magicznych:
Równie rzadko budowla zostaje opisana, co najwyżej mowa o tym, że zamek jest królewski, cesarski bądź zaklęty, co waloryzuje → przestrzeń dodatnio lub ujemnie:
W wypadku królewskiego (cesarskiego) zamku (dworu) → gawędziarz niekiedy pragnie podkreślić jego wystawność i w tym celu stosuje typowe dla oralnego stylu wyliczenie znajdujących się w obiekcie dóbr – przedmiotów, kosztowności, serwowanych napojów i potraw, kojarzonych w chłopskiej wyobraźni z luksusem:
Sporadycznie mowa o znajdujących się w pomieszczeniach → pieniądzach (T 882; Kolberg 1962a (1867), s. 119). Więcej informacji o zamku zostaje wprowadzonych do opowieści, gdy okazuje się siedzibą bandytów i dochodzi w nim do makabrycznych zdarzeń, np. → morderstw, jak w realizacjach T 311 → „Zakazany pokój”, T 955 → „Narzeczona zbójnika (Dziewczyna w chacie zbójeckiej)”, lub zachodzą w nim zjawiska nadprzyrodzone, np. działają tam zaczarowane istoty (np. T 400C, T 8060). W pierwszym wypadku prezentuje się cały zamek albo wybrane jego pomieszczenia, np. zakazaną komnatę, w której zbójnicy dopuszczają się niecnych czynów. Z reguły opisy tego rodzaju przestrzeni, również oparte na wyliczeniu, koncentrują się na gromadzeniu elementów potęgujących grozę sytuacji:
W drugim wypadku, gdy mowa o zaklętym zamku, bardziej zwraca się uwagę na to, co nietypowego dzieje się w jego wnętrzu. Najczęściej następuje opis budzących przerażenie istot przebywających w komnatach lub występujących w nich nadprzyrodzonych zjawisk, jak spadające przez komin części → ciała, urywanie głowy przybywającym w pomieszczeniu śmiałkom (np. T 882 Kolberg 1962a (1867), s. 119), krążące stada żmij (np. T 421 „Królowa i węże”; Lorentz 1914, s. 575), leżące na podłodze ludzkie szczątki (np. T 419 „Wybawienie czarnej królewny”; Lorentz 1914, s. 353). W dalszej kolejności prezentowane są działania bohatera (→ żołnierza, młodzieńca) prowadzące do wyzwolenia zaklętego obiektu:
Odczarowanie zamku może mieć dwojaki charakter. W bajkach magicznych bohater podejmuje zakończoną sukcesem walkę ze straszącymi w zamku → demonami, wykorzystując w tym celu znane praktyki i akcesoria religijne (modlitwa, → książka do nabożeństwa, kreda święcona, różaniec, np. T 400C – Kolberg1962b (1875), s. 82; T 882 – Kolberg 1962a (1867), s. 119). Niekiedy zdjęcie → klątwy z zamku i jego lokatorów bywa ubocznym efektem właściwego z bajkowej perspektywy postępowania bohaterki lub bohatera, np. w realizacjach T 425C „Zaprzedana przez ojca” dziewczyna lituje się na potworem i obdarza go pocałunkiem. W wersjach T 421 „Królowa i węże” młodzieniec pomaga staruszce pokonać atakujące jej domostwo → węże, a następnie wrzuca w → ogień żmiję w koronie. W efekcie chata zmienia się w piękny pałac, a stara → kobieta w → królewnę, którą młodzieniec z ludu poślubia (np. T 421 „Królowa i węże”; Lorentz 1914, s. 402-403). W bajkowym świecie do wyzwolenia zamku i jego mieszkańców doprowadzają czyny bohatera odznaczającego się prawością, odwagą i ofiarnością:
W podaniach ludowych, w których bohater pozbawiony jest przymiotów niezbędnych do pełnienia roli baśniowego protagonisty (okazuje się tchórzem, osobą niecierpliwą albo rozkojarzoną), często mowa o nieudanej próbie wyzwolenia zaklętego zamku (wariantywnie → karczmy, kościoła, miasta). Jedynym pozostawionym po budowli śladem mają być ruiny, → kamienie, jamy, jeziora (Udziela 1899, s. 220-235), jak w realizacjach wątków T 7071 → „Zapadła karczma”, T 8050 i T 8060:
Odrębną grupę stanowią podania historyczne (nierzadko lokalne), w których mowa o rzeczywistych zabytkowych budowlach i ich dziejach bajecznych (→ Historyzm w bajce ludowej), np. o zamku czorsztyńskim, miejscu łączonym przez lokalną ludność z napadami i rabunkami dokonywanymi w przeszłości przez najeźdźców, ze znęcaniem się pana nad biednymi chłopami z okolicznych wiosek bądź ze → skarbami ukrytymi w podziemiach (T 8013 „Dziecko w zaklętym skarbcu”; Gustawicz 1881, s. 204-206).
Bardzo często w bajkach ludowych, w których występuje → król, królowa bądź cesarz, w ogóle nie ma mowy o zamku, choć pozostaje przestrzenią domyślną. Niekiedy pojawiają się określenia zastępcze, jak „stancyja” na → szklanej górze (T 461 „Trzy włosy diabła”; Kopernicki 1891, s. 7), królewski dworzec (T 413 „Królestwo uśpione”; Moszyński 1914, s. 191), bądź mowa o tym, że bohater idzie do miasta i do króla (T 461; Kopernicki 1891, s. 8). W bajkach ludowych, zwłaszcza w → bajkach komicznych, zdecydowanie częściej niż układ: zamek (pałac) – król, występuje dwór – pan, co zapewne stanowi efekt częstszych kontaktów chłopstwa z siedzibą miejscowego dziedzica niż królewską rezydencją. Dwór podobnie jak zamek czy pałac nie podlega charakterystyce i pełni w bajce ludowej analogiczne funkcje fabularne oraz ideowe jak pozostałe budowle.
Występujący w bajkach ludowych ambiwalentny obraz zamku, kojarzonego z bogactwem, ale też ze zbrodnią i działaniem sił demonicznych, zaowocował licznymi interpretacjami motywu, także psychoanalitycznymi, łączącymi tajemne przestrzenie (komnaty, lochy) z obrazami duchowego wnętrza człowieka bądź jego seksualnością (Bettelheim 1983, s. 161). Najwięcej uwagi poświęcono tzw. zamkowi Sinobrodego (T 311, T 322, T 955), jak też zakazanemu pokojowi kojarzonemu z mroczną stroną człowieczeństwa (Tatar 2013, s. 36-55; Davies 2013, s. 56-84). W Polsce opowieść o seryjnym mordercy żon i jego zamku nie należy do popularnych. Pod względem liczebnym ustępują mu występujące we wszystkich regionach kraju podania lokalne o miejscowych zamkach i straszących w nich duchach, do których poszukiwania lub zwiedzania zachęcają na swoich internetowych stronach pasjonaci osobliwości (Kochanowicz; zob. Netografia), jak i włodarze licznych miast oraz miasteczek (Kaźmierczak; zob. Netografia). Nie brak tego typu opowieści w dawnych i współczesnych zbiorach przekazów regionalnych (np. Szczech 2011, s. 49-50). Niektóre z nich doczekały się filmowej adaptacji, np. podanie Zaklęty zamek w lesie olsztyńskim Marii Zientary-Malewskiej (zob. Zaklęty zamek; zob. Netografia). Podtytuł Zaklęty zamek nosi jeden z odcinków serialu animowanego dla dzieci z 1971 r. Bolek i Lolek, w reż. Wacława Wajsera(Bolek i Lolek; zob. Netografia). Wśród znanych utworów literackich nawiązujących do podań o zapadłym zamku wymienić można Aleksandra Majkowskiego Życie i przygody Remusa (wyd. po kaszubsku 1938; wyd. po pol. 1964) i → baśń literacką Bolesława Leśmiana Jan Tajemnik z tomu Klechdy polskie (1912-1914, wyd. 1956). Zamek jako miejsce zbrodni został ukazany w wyrastającym z wierzeń ludowych poemacie romantycznym Seweryna Goszczyńskiego Zamek kaniowski (1828), zaś w Królu zamczyska (1842) odczytywany bywa jako alegoria ojczyzny.
Źródła: Barącz S., Bajki, fraszki, podania, przysłowia, pieśni na Rusi, 1886; Cercha S.,Baśnie ludowe zeb. we wsi Przebieczanach (w powiecie wielickim) przez..., MAAE 1896, t. 1; Ciszewski S., Krakowiacy. Monografia etnograficzna, t. 1, 1894; Gliński A., Bajarz polski. Baśni, powieści i gawędy ludowe, t. 1-2, 1874 (1853); Gustawicz B., Wycieczka w czorsztyńskie, 1881; Kolberg O., DW, t. 3, cz. 1, 1962a (1867); DW, t. 8, cz. 4, 1962b (1875); Knoop O., Podania i opowiadania z W. Ks. Poznańskiego, „Wisła” 1895, t. 9, z. 1; Kopernicki I., Gadki ludowe Górali Beskidowych z okolic Rabki,ZWAK 1891, t. 15; Lorentz F., Teksty pomorskie, czyli słowińsko-kaszubskie,z. 2, 1914; Matyas K., Z za krakowskich rogatek, „Wisła” 1894, t. 8; Moszyński K., Obrzędy ludu z okolic Brzeżan, MAAE 1914, t. 13; Nadmorski Dr [Łęgowski J.], Kaszuby i Kociewie. Język, zwyczaje, przesądy, podania, zagadki i pieśni ludowe, 1892; Nitsch K., Wybór polskich tekstów gwarowych, 1929; Piechota J., Gawędy iwkowskie, 2006 (1976); Ramułt S., Dodatek: Podania i powieści ludu kaszubskiego, [w:] tenże, Słownik języka pomorskiego, czyli kaszubskiego, 1893; Siewieński A., Legenda o zameczku w Bełzie, „Lud” 1902, t. 8; Świętek J., Lud nadrabski od Gdowa po Bochnię. Obraz etnograficzny, 1893; Szczech B., W kręgu górnośląskich podań i legend. Biały Śląsk, miasto i gmina Woźniki, 2011; Toeppen M., Wierzenia mazurskie, przeł. Piltzówna E., „Wisła” 1893, t. 7; Udziela S., Świat nadzmysłowy ludu krakowskiego mieszkającego po prawym brzegu Wisły (ciąg dalszy), „Wisła” 1899, t. 13; Wierzchowski Z., Baśni z puszczy sandomierskiej, ZWAK 1892, t. 16; Witanowski M.R., Kłodawa i jej okolice pod względem historyczno-ludoznawczym, 1905; Wierzchowski Z., Jastkowskie powieści i opowiadania z puszczy sandomierskiej zebrał..., MAAE 1903, t. 6.
Opracowania: Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danek D., 1987;Davies M.P., Sinobrody – bohater nowoczesności. Baśnie z fin de siècle’u, [w:] Dziedzictwo Sinobrodego. Śmierć i tajemnice od Bartóka do Hitchcocka, przeł. Mikurda K., Murczyńska J., red. Pollock G., Anderson V., 2013; Tatar M., Klątwa Sinobrodego. Powtórzenie i energia improwizacyjna w baśni Sinobrody, [w:] Dziedzictwo Sinobrodego. Śmierć i tajemnice od Bartóka do Hitchcocka, przeł. Mikurda K., Murczyńska J., red. Pollock G., Anderson V., 2013; Udziela S., O miastach zapadłych, kościołach, dzwonach i karczmach, „Lud” 1899, t. 5; Wróblewska V., Zatopione karczmy, zapadłe kościoły. Wyobrażenia katastrof w polskich opowieściach ludowych z XIX i początku XX wieku, [w:] Powodzie, plagi, życie i inne katastrofy, red. Konarska K., Kowalski P., 2012.
Bolek i Lolek. Zaklęty zamek,https://www.youtube.com/watch?v=SDKofqWVoGM [dostęp: 13.08.2017r.];Kaźmierczak T., Jak to z parkowym kamieniem naprawdę było?, http://bialosliwie.net/historia/legenda/ [dostęp: 10.08.2017r.]; Kochanowicz K.,Wśród legend i podań ziemi puckiej, http://rowery.trojmiasto.pl/Wsrod-legend-i-tajemnic-Zatoki-Puckiej-n68418.html [dostęp: 15.08.2017r.]; Zaklęty zamek, http://www.jarekkordaczuk.pl/zaklety-zamek.html [dostęp: 20.08.2017r.].