Bohaterka licznych opowieści ludowych, głównie → bajek zwierzęcych, ajtiologicznych i magicznych oraz → podań wierzeniowych. Znaczenie żaby jest ambiwalentne, zróżnicowane gatunkowo. Z jednej strony jest traktowana jako „paskudztwo”, jedna z plag egipskich (Forstner 2001, s. 311), z drugiej otaczana ochroną i postrzegana bardzo pozytywnie.
Najbardziej neutralny sposób jej prezentacji występuje w bajkach zwierzęcych. Żaba jest ukazywana jako typowy przedstawiciel fauny, z wszelkimi przymiotami płazów, jak specyfika wyglądu, zachowania i rodzaj wydawanych dźwięków, np. w realizacjach wątków T 242 „Żaba i Jastrząb” i T 284 „Głosy żab”:
Jednocześnie postać żaby podlega procesowi alegoryzacji, bowiem przypisuje się jej cechy, które mogą być odnoszone do świata ludzi, najczęściej tchórzostwo (Kasjan 1994, s. 50-62):
W tekstach ludowych żaby nierzadko tworzą kolekcję z bocianem, który się nimi żywi. W świecie → bajek ajtiologicznych wzajemny układ między → zwierzętami jest efektem procesu stworzenia dokonanego przez Pana → Boga, bowiem ten miał pozbyć się nieudanych istot, ale przeszkodził mu w tym człowiek, za co spotkała go surowa → kara:
Działanie bociana, który powstać miał z przemienionego przez Boga nieposłusznego człowieka (brak w PBL; Smólski 1902, s. 313), skazane jest jednak na niepowodzenie, gdyż żab jest tak dużo, że do końca świata nie uda się ich zebrać (brak w PBL; Bartmiński, Kielak, Niebrzegowska-Bartmińska 2015, s. 329).
Bajki ajtiologiczne wyjaśniają także niektóre właściwości żab, m.in. brak brzydkiego zapachu:
W opowieściach ajtiologicznych żaba jest stworzeniem zazwyczaj waloryzowanym pozytywnie. Ukazywana jest jako istota, która mimo odstręczającego wyglądu ma dobre serce, za co zostaje doceniona i pobłogosławiona przez → Matkę Boską. Przedstawiana jest jako zwierzę pomocne ludziom, zdolne do poświęceń dla innych:
Najwięcej informacji o żabach odnaleźć można w podaniach ludowych, które ściśle wiążą się ze sferą wierzeniową. W realizacjach tego gatunku obraz żaby jest najczęściej negatywny, bowiem stanowi ona emblemat nieczystych → duchów, uchodzi za ucieleśnienie zła i → diabła (Kobielus 2002, s. 352). Z takim jej postrzeganiem wiąże się strach, który nie pozwala płazów zabijać (Bartmiński, Kielak, Niebrzegowska-Bartmińska 2015, s. 330). Jednocześnie żaba jest stworzeniem chronionym, być może z powodu słowiańskich wierzeń i wyobrażeń mówiących o tym, że pod jej postacią pojawiają się → dusze → zmarłych (Moszyński, 1967, t. 2, s. 552). Na przykład na Lubelszczyźnie żaba, nazywana rosiczką, bywa odbierana jako pokutująca dusza → dziecka zmarłego bez chrztu (Biegeleisen 1929b, s. 416). Obowiązująca na wsi zasada ochrony płazów łączyła się z przekonaniem, że potrafią one oczyszczać → wodę w → studni oraz mają właściwości lecznicze.
Zakaz zabijania żab przekazywany w podaniach wierzeniowych wiązał się przede wszystkim z lękiem. Mówiono, że kontakt z płazem, a zwłaszcza jego zabicie, może przynieść nieszczęście, np. ktoś umrze, dostanie krost na twarzy (Lebeda 2002, s. 280). Wierzono też, że żaby mogą powodować choroby, bowiem wpełzają przez otwarte usta do wnętrza śpiącego człowieka. Zamieszkują tam, przyczyniając się do wielu chorób i dolegliwości, np. wywołują burczenie w brzuchu (Moszyński 1967, t. 2, s. 187). Równie poważne konsekwencje wywoływać miała żaba śpiąca pod łóżkiem (Kobielus 2002, s. 352):
W podaniach wierzeniowych żaba jest tak mocno kojarzona z chorobą, że zarówno niedomagania ludzi, jak i zwierząt określa się wyrazem „żaba”, np. dolegliwości jamy ustnej, jak i boleści bydła:
Żabę chroniono także ze strachu przed urodzeniem dziecka podobnego do płaza, przed bólem oczu, utratą zębów, → śmiercią, zanikiem mowy, do czego miała przyczyniać się jej obecność w pobliżu domostw ludzkich (Lebeda 2002, s. 283):
Żaba w przekazach ludowych przedstawiana bywa także jako znak zwiastujący nieszczęścia, np. kumkanie miało zapowiadać śmierć (Kalisz), a ujrzenie pierwszy raz ropuchy na wiosnę wróżyło odejście kogoś z rodziny (Lebeda 2002, s. 281). Wierzono, że z zachowania żaby i jej wyglądu można przewidywać również pogodę, np. skrzekot lub sucha żabia skóra oznaczały nadejście deszczu, mokra skóra – ładną pogodę (Lebeda 2002, s. 281). Przywoływanie deszczu związane z rechotaniem bierze się z postrzegania żaby jako zwierzęcia lunarnego. Stąd m.in. legendy przekazujące wyobrażenie żaby na → księżycu (Kobielus 2002, s. 352).
Wróżby dotyczące pomyślności na cały rok związane były także z miejscem przebywania żaby. Kto zobaczył płaza w trawie, wierzył, że będzie miał szczęście, kto w wodzie – nieszczęście (Piątkowska 1889, s. 493).
W przekazach wierzeniowych żaba łączona była również z magią oraz lecznictwem, np. proszek z jej ciała wsypany wrogowi do → alkoholu mógł spowodować okropne cierpienia (Biegeleisen 1929a, s. 15), dotknięcie płaza skutkować miało pojawieniem się na skórze człowieka licznych brodawek i pryszczy (Biegeleisen 1929a, s. 121), z kolei żabi „pot” doprowadzał do ślepoty (Biegelesen, 1929a, s. 16).
W podaniach wierzeniowych stworzenie mające głowę żaby, a → ciało człowieka (→ Hybryda ludzko-zwierzęca) w zamian za listki święconego ziela sprawiało, że krowy darczyńcy dawały dużo mleka:
Szczególnym rodzajem żaby w → bajkach ludowych jest ropucha. → Gawędziarze charakteryzują ją jako burą, wielką i niszczącą muchy (Bartmiński, Kielak, Niebrzegowska-Bartmińska 2015, s. 331). Jej postać także może przybierać → czarownica (Moszyński 1967, t. 2, s. 558), np.
Żaba w podaniach bywa symbolem zarówno czarownicy, jak i śmierci (Kobielus 2002, s. 352). Zdarza się, że może przybrać jej postać zaczarowana kobieta:
Najbardziej zróżnicowany obraz żaby występuje w → bajkach magicznych. Z jednej strony nawiązuje do negatywnego wizerunku z podań wierzeniowych, bowiem ropucha żyjąca pod łóżkiem → królewny bądź mieszkająca w studni staje się przyczyną choroby lub suszy. Z drugiej, bywa waloryzowana pozytywnie, gdyż z bliżej nieznanych powodów w jej postać zostaje zaklęta panna, którą musi odczarować młodzieniec, np. w realizacjach wątku T 402 „Królewna-żaba”. Opowieści tego typu traktują o tym, jak → król wysyła trzech synów, by ożenili się tam, gdzie doleci ich strzała. Jedna z nich – najmłodszego z → braci– trafia na łąkę, przy żabie i to ona zostaje jego wybranką. Monarcha stawia następnie zadania żonom trzech synów, które mają upiec placek i zrobić dywan, z czego ponownie najlepiej wywiązuje się żaba. → Mężczyzna dzięki małżonce wygrywa zawody, ale martwi się, że jego wybranka jest zwierzęciem, ale ostatecznie dochodzi do odczarowania kobiety i szczęśliwego finału:
Królewna zaklęta w żabę pojawia się także w innych wątkach. W realizacjach T 420 „Królewna ropucha” można ją odczarować pocałunkiem. Nieprzypadkowo królewny zostają zaklęte właśnie w żabę, bowiem powiązana jest ona także z płodnością (Biegeleisen 1928, s. 128). Żaba w tradycji ludowej uchodziła za symbol sił rozrodczych i urodzaju, a łączyło się to z jej zasypianiem w mule i budzeniem się na wiosnę oraz → metamorfozą podczas cyklu rozrodczego (Kobielus 2002, s. 352). Związki żaby z płodnością i początkiem życia wykorzystywano w magii miłosnej. Zgodnie z wierzeniem z Mazowsza, aby zjednać sobie wybranka, należało przekłuć parzące się żaby igłą. Następnie tą samą igłą trzeba było zszyć ubranie chłopca z suknią dziewczyny (Biegeleisen 1928, s. 128).
Niewykluczone, że postać panny zaczarowanej w żabę, analogicznie jak młodzieńca zaklętego w → węża, należy wiązać z symboliką erotyczną oraz z obrzędami inicjacyjnymi. W finalnej części tych ostatnich zazwyczaj dochodzi do uzyskania pełnego człowieczeństwa, zarówno w zakresie fizycznym, psychicznym, jak i społecznym. Odczarowany staje się pełnoprawnym człowiekiem, zyskuje samodzielność i podejmuje decyzję o założeniu rodziny bądź ją zakłada. Próby przedwczesnego przywrócenia ludzkiej postaci zaklętej pannie czy kawalerowi (np. poprzez wrzucenie skóry zwierzęcia w → ogień; T 402) z reguły zakłócają proces uzyskiwania pełni dojrzałości i samodzielności. W efekcie należy wznowić działania inicjacyjne i ponowić próby mające doprowadzić do szczęśliwego finału.
Współcześnie żaba rzadko bywa bohaterką przekazów folklorystycznych, przede wszystkim tzw. kawałów (zob. Netografia).
Źródła: Bartmiński J., Kielak O., Niebrzegowska-Bartmińska S., Dlaczego wąż nie ma nóg? Zwierzęta w ludowych przekazach ustnych, 2015; Komentarze do „Polskiego atlasu etnograficznego”, t. VI, red. Lebeda A., Wiedza i wierzenia ludowe, 2002; Matyas K., Nasze sioło, „Wisła” 1893, t. 7; Piątkowska I., Z życia ludu wiejskiego w ziemi sieradzkiej, „Wisła” 1889, t. 3; Rumlówna A, Z mili kwadratowej obszaru nad rzeczką Kosówką, „Wisła” 1902, t. 16; Smólski G., Ze zbioru podań, opowieści i baśni kaszubskich, „Lud”, 1902, t. 8; Simonides D., Dlaczego drzewa przestały mówić?, 2010; Toeppen M., Wierzenia mazurskie, „Wisła” 1892, t. 6; Udziela S., Bajki i opowiadania ludu krakowskiego, „Lud” 1902.
Opracowania: Biegeleisen H., Lecznictwo ludu polskiego, 1929a; Biegeleisen H., U kolebki, przy oklatrzu, nad mogiłą, 1929b; Biegeleisen H., Wesele, 1928; Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej. Leksykon, przeł. Zarzewska W, Pachciarek P., Turzyński R., 2001; Kasjan J.M., Przemiany bajki o zającach i żabach, [w:] tenże, Usta i pióro. Studia o literaturze ustnej i pisanej, 1994; Kobielus S, Bestiarium chrześcijańskie, 2002; Komentarze do „Polskiego atlasu etnograficznego’, t. VI, red. Lebeda A., Wiedza i wierzenia ludowe, 2002; Moszyński K., Kultura ludowa Słowian, t. 2, Kultura duchowa, cz. 1 i 2, 1967.
http://humor.roi.pl/zwierzeta-o-zabach-zajaczku-itp-topic31-p5.html [dostęp: 20.03.2017].