Postaci o rodowodzie biblijnym, występujące głównie w → legendach ludowych i → bajkach ajtiologicznych. W roli → bohaterów pojawiają się łącznie lub pojedynczo, pełniąc różne funkcje: mogą być głównymi protagonistami lub stanowić jedynie punkt odniesienia – występują wówczas w inicjalnych → formułach temporalnych lub chronotopowych jako element lokalizacji opowiadanych wydarzeń w → czasie albo jako przyczyna innych zdarzeń, np. stworzenia skowronka (Wójcicka 2010, s. 136):
Na podstawie zachowanych → bajek ludowych można zrekonstruować dzieje obu postaci, które jednak nie zawsze są zgodne z wersją oficjalnie propagowaną przez Kościół.
Adam to bohater opowieści określany mianem pierwszego człowieka, jemu więc poświęca się najwięcej uwagi. Pierwszy → mężczyzna na świecie widziany jest jako stworzony przez Pana → Boga lub wspólnie przez Boga i → diabła. Stwórca ukształtował Adama tak, by miał w sobie cząstkę dobra i cząstkę zła, by był trochę podobny do → aniołów, a trochę do diabłów:
Według ludowej etymologii imię Adam ma oznaczać „człowieka z ziemi”, co bliskie jest wyjaśnieniom naukowym (z hebr. Adam to człowiek; Majewski 2015, s. 19)
Adam w ludowej wersji boskiego aktu kreacji składa się z → ciała i → duszy, z których pierwsze miało zostać stworzone z siedmiu części:
W niektórych wariantach stwórcą Adama nie jest Pan Bóg, ale Pan → Jezus. Zmianę postaci kreatora w kulturze ludowej wyjaśnia się jako efekt tzw. porządku symbolicznego, znoszącego odrębność Starego i Nowego Testamentu. Kontaminacjom biblii ludowej towarzyszy efekt tzw. imperializmu głównych bohaterów mitu, bowiem skupiają one wokół siebie coraz większą liczbę → wątków i → motywów, związanych początkowo z innymi istotami (Zowczak 2000, s. 56). Motyw pozostawienia przez Pana Boga/Pana Jezusa bez dozoru tworzonego dzieła w celu udania się po duszę jawi się w ludowej aksjologii jako forma zaniedbania. Jest to przyczyna ludzkiej niedoskonałości, która – zgodnie z chłopską wizją świata – nie wynika np. z grzechu pierworodnego. Bóg pozostawia więc swoje bezbronne stworzenie w najmniej odpowiednim momencie, narażając je na działania diabła lub zadowala się byle jakim materiałem (np. tworząc → kobietę z ogona → psa). Jednocześnie odejście Stwórcy po duszę robi wrażenie wyprawy do skarbca czy składu narzędzi (Zowczak 2000, s. 57).
Kultura ludowa przypisuje Adamowi pewne stałe, stereotypowe cechy. Przede wszystkim cechuje go to, że jest śmiertelny. Choroby, które powodują jego zgon, są sprawką diabła, a nie Boga, chociaż wynikają ze wspomnianego zaniedbania Stwórcy. Adam ma moc nad → zwierzętami, żywi zaś się tym, co daje przyroda. W niektórych przekazach ukazywany jest jako kosmogoniczne dzieło Boga i diabła. Od szatana otrzymał śmiertelne ciało, od Boga – nieśmiertelną duszę. Po śmierci ciało i dusza wracają tam, skąd się wzięły: ciało do ziemi, z której diabeł stworzył Adama, a dusza do Raju.
W większości bajek nie ma informacji na temat sposobu stwarzania Adama, nie wiemy, czy został powołany do życia → słowem czy gestem. Niektóre opowieści jednak wyraźnie wskazują na to, że były to działania manualne:
Partnerka Adama – Ewa – według członków kultury ludowej, a zgodnie z przekazem biblijnym – została stworzona później, aby nie było mu smutno. Bajki ludowe w różny sposób wyjaśniają jednak jej pochodzenie. Kobieta miała powstać z żebra Adama albo z jego ogona (co dokumentuje Federowski) lub z ogona psa, który zjadł żebro pierwszego mężczyzny:
W stworzeniu Ewy z ogona psa miał brać udział diabeł (np. T 2463; brak w PBL; Simonides 2010, s. 54), w efekcie czego doszło do zepsucia kobiety (Zowczak 2000, s. 63), została bowiem wykonana z materiału zastępczego (psiego ogona zamiast żebra Adama). Winę za ludzką niedoskonałość ponosi Stwórca razem z towarzyszącym mu na każdym kroku diabłem. Grzech pierworodny jest konsekwencją pierwotnego zepsucia (Zowczak 2000, s. 64). Ewa określana jest w przekazach ludowych jako → matka ludzkości, co zgodne jest z tradycją biblijną (Rdz 3,20). Imię Ewa tłumaczone bywa jako „żyjąca” lub częściej „dająca życie”, „dawczyni życia”; od Ewy – według opowiadania biblijnego – wywodzą się wszyscy ludzie (Majewski 2015, s. 20).
Adam i Ewa tworzą zatem pierwszą parę ludzi. Ich życie w Raju opisywane jest w tekstach folkloru jako beztroskie i dobre. W świetle bajek zmieniło się to z powodu „pragliwości” Ewy, bowiem to:
Winę za nieposłuszeństwo pierwszych ludzi ponosi więc Ewa lub → wąż, który skusił kobietę:
W obu przypadkach konsekwencje zjedzenia zakazanego → jabłka są różne i dotkliwe: wypędzenie z Raju, wstyd, ciężka praca, a pamiątką tych wydarzeń jest szyja Adama, któremu jabłko utkwiło w krtani (tzw. jabłko Adama).
Grzech pierworodny w świetle przekazów ludowych utożsamiany jest często z pierwszym aktem seksualnym (Zowczak 2000, s. 81), np. „[…] oni mieli przykazane, żeby się nie złączali, ale Ewa skusiła Adama: podstawiła mu się i skusiła” (Zowczak 2000, s. 81). Jabłko uznawane jest więc za eufemizm, symbol nieczystości. W interpretacji ludowej grzech pierworodny ma związek ze zdradą Ewy: „[…] diabeł zabawił się z Ewą […] czy to przy tym jabłku, czy za jabłkiem, czy przez jabłko, mniejsza o to, ale szatan wkroczył” (Zowczak, 2000, s. 82). Po zjedzeniu jabłka z → drzewa rajskiego Adam i Ewa obwiniali siebie nawzajem i kłamali (brak w PBL; Simonides 2010, s. 21), a po wypędzeniu z Raju Adam musiał ciężko pracować na ziemi, także na utrzymanie Ewy. W celu złagodzenia jego cierpienia Pan Bóg stworzył skowronka:
Teksty folkloru ukazują Adama jako człowieka zapominającego o Bożych nakazach i nieposłusznego. Wydarzenia związane ze zjedzeniem zakazanego owocu i wygnaniem z Raju niczego pierwszego mężczyzny nie nauczyły i nadal wykazuje się nieposłuszeństwem wobec Stwórcy, np. przekarmia powierzonego opiece → konia, za co również ponosi → karę (T 2503 „Koń zawsze głodny”; brak w PBL; Simonides 1977, s. 120).
Ostatni etap historii Adama i Ewy utrwalony w tekstach folkloru dotyczy ich potomstwa. Według przekazów ludowych mieli razem ośmioro → dzieci (siedmiu synów i córkę) lub sto czterdzieścioro czworo, różnej płci, dorodnych i → kalekich. Opowieści ludowe wyjaśniają to, w jaki sposób dwoje ludzi dało początek całej ludzkości:
W innych tekstach pokazuje się liczne potomstwo Adama i Ewy jako źródło podziałów klasowych (brak w PBl; Simonides 2010, s. 57) oraz przyczynę obecności istot demonicznych na ziemi:
Adam i Ewa to postaci biblijne, ich historia jest znana i nie wymaga przypominania. Liczne warianty tekstów folkloru ukazują jednak inną interpretację wątków biblijnych, pełniąc rolę apokryficzną, czyli wyjaśniając i dopowiadając to, czego nie można odnaleźć w Biblii. Na podstawie licznych legend i bajek ajtiologicznych można zrekonstruować historię Adama i Ewy. W → kosmogonii ludowej pierwsza para ludzi jest więc dziełem Boga lub Boga i diabła, przy czym wizerunek tych demiurgów jest schematyczny i nie podlegają oni aksjologizacji (Mianecki 2010, s. 57-58). Adam i Ewa w świetle zachowanych przekazów są śmiertelni. Adam ma władzę nad innymi stworzeniami, także nad Ewą, która jest mu podległa. Ma to związek z pochodzeniem pierwszej kobiety oraz z jej działaniami w Raju. Z kolei Adam ukazany jest jako człowiek nieposłuszny, a jego czyny mają wpływ na życie innych stworzeń. Potomstwo Adama i Ewy – dorodne i kalekie, będące efektem grzechu, dało początek różnicom stanowym oraz światu ludzi i → demonów.
Współcześnie Adam i Ewa stanowią temat licznych form folkloru, zwłaszcza memów internetowych i dowcipów dotyczących ich stworzenia, np.
Źródła: Bartmiński J., Kielak O., Niebrzegowska-Bartmińska S., Dlaczego wąż nie ma nóg? Zwierzęta w ludowych przekazach ustnych, 2015; Czajka H., Bohaterska epika ludowa Słowian południowych, 1973; Czubala D., Czubalina M., Anegdoty, bajki, opowieści garncarzy, 1988; Federowski M., Lud białoruski na Rusi litewskiej, t. 1, 1897; Kolberg O., DW, t. 7, cz. 3, 1962 (1874); Simonides D., Kumotry diobła. Opowieści ludowe Śląska Opolskiego, 1977; Simonides D., Dlaczego drzewa przestały mówić? Ludowa wizja świata, 2010; Zowczak M., Biblia ludowa. Interpretacje wątków biblijnych w kulturze ludowej, 2000.
Opracowania: Zowczak M., Biblia ludowa. Interpretacje wątków biblijnych w kulturze ludowej, 2000; M. Majewski, Tajemnice biblijnych imion, 2015; Mianecki A., Stworzenie świata w folklorze polskim XIX i początku XX wieku, 2010; Wójcicka M., "Dawno to temu, już bardzo dawno". Formuły ramowe w tekstach polskiej prozy ludowej, 2010.
http://adam-ewa.dowcipy.pl/ [dostęp: 20.08.2016].