Świadome zaprzestanie mówienia przez → bohatera lub odebranie mu mowy przez istoty nadprzyrodzone będące formą → kary za niewłaściwe postępowanie. Obie odmiany → motywu popularne są przede wszystkim w → bajkach magicznych i komicznych, rzadziej występują w → podaniach i → legendach. Milczenie symbolizuje w kulturze chłopskiej → zaświaty (Kowalski 2004, s. 8-9), wykluczenie z ludzkiego świata, ponieważ mowa postrzegana jest jako atrybut człowieczeństwa. W magii ludowej praktykowano czasowe milczenie, by pozyskać moce pozaziemskie: brak odpowiedzi na pytania w trakcie czerpania tzw. nieomówionej → wody był warunkiem nadania jej skuteczności, m.in. w leczeniu drzew, które przestały owocować (Gawełek 1911, s. 39).
Milczenie bajkowych bohaterów podkreśla ich mediacyjność – protagoniści opuszczają → dom, by zazwyczaj w ciszy podróżować do celu. Rezygnacja z ludzkiej mowy jest znakiem odejścia z ekumeny i otwarcia na świat pozaziemski (Wróblewska 2012, s. 223-224). W bajkach magicznych zamierzone milczenie protagonisty jest warunkiem przywrócenia naruszonego porządku lub ochrony przed wpływem sił demonicznych. Dopiero po wypełnieniu zadania bądź ustaniu zagrożenia bohaterowie znów zaczynają mówić, czyli w pełni powracają do ludzkiego świata. W wariantach wątku T 451 → „Siedem kruków” zachowanie przez dziewczynę milczenia przez wyznaczony → czas (np. siedem lat) lub w określonych sytuacjach (np. w trakcie działania → demonów) jest konieczne do wyzwolenia zaklętych w → ptaki → braci lub męża:
W realizacjach wątku T 578 „Król w zaklętym pałacu” zachowanie milczenia, a więc ukrywanie przynależności do ludzkiego świata, pozwala → mężczyźnie uchronić się przed działaniem sił nieczystych. → Król, nocujący w zaklętym pałacu, spotyka dwanaście → diabłów oraz tajemniczą → kobietę i unika zguby, zachowując milczenie zgodnie z jej wskazówkami:
W bajkach magicznych wyznaczane przez → donatora zadanie nieużywania przez bohatera ludzkiej mowy, bez względu na czynniki zewnętrzne, może być jedną z faz inicjacyjnych (→ Inicjacja), której pozytywne przejście potwierdza jego wytrwałość oraz gwarantuje mu osiągniecie sukcesu. Złamanie zasady, co często występuje w podaniach ludowych, doprowadza do przegranej i klęski zaczarowanych, których protagonista miał wyzwolić. W realizacjach wątku T 8050 „Zaklęta panna nie wybawiona” młodzieniec może wybawić zaczarowaną królewnę, jeśli spełni podyktowane przez nią warunki, m.in. zachowa milczenie, co mu się nie udaje, gdyż wbrew zaleceniom odwraca się i woła → psa (Lorentz 1905, s. 25-26). W innych wariantach musi utrzymać w objęciach dziewczynę do czasu piania koguta, a niewywiązanie się z zadania skutkuje niemotą młodzieńca:
Milczenie jako forma kary, polegająca na odebraniu mowy przez istoty nadprzyrodzone, charakterystyczna jest również dla bajek magicznych i legend. W jednej z realizacji wątku T 451 oniemienie znęcającej się nad swą synową i jej → dziećmi teściową świadczy o triumfie sprawiedliwości:
W realizacjach wątku T 710 „Wychowanka Matki Boskiej” niemota jest karą za złamanie zakazu wejścia do jednego z kilku (trzech, dwunastu) pomieszczeń. W jednym z wariantów → Matka Boska karze dziewczynę za wejście do pokoju, w którym leży zakrwawiony → Jezus Chrystus:
W legendach opartych na wątku T 796B „Niemowa” milczenie bohatera jest znakiem jego szczególnych wartości duchowych, które w przyszłości zaowocują wyborem młodzieńca na papieża. W jednym z przekazów syn z pokorą znosił wykorzystywanie jego niemoty przez chciwego → ojca i przerwał milczenie, dopiero tłumacząc losy pośmiertne → bogacza i → biedaka:
Milczenie rzadko występuje w → bajkach nowelowych, częściej pojawia się → motyw nietypowej rozmowy bez słów (T 922A „Dysputa gestami”), który stanowi wariant dialogu → głuchych. Gestykulacja jako zamiennik głosu bywa odmiennie interpretowana przez obu rozmówców, stanowiąc źródło → komizmu:
Trudność zachowania milczenia przez człowieka, zwłaszcza przez kobiety, bywa wyśmiewana w bajkach anegdotycznych. W wątku T 1351 „Zakład o milczenie” kłótliwe małżeństwo ustala, że kto pierwszy się odezwie, będzie musiał wykonać jakąś czynność. W jednej z bajek → szewc i jego żona założyli się, że przegrany odniesie → sąsiadom garnek po pierogach. Kiedy podróżni zaszli do ich → domu, aby pytać o → drogę, kobieta nie wytrzymała ograniczenia i przegrała zakład:
Zamierzona rezygnacja z mówienia służy w wątkach anegdotycznych także ukryciu oszustwa lub wad bohaterów. W wątku T 1417 „Wiarołomna żona z odciętym nosem” niewierna kobieta, idąc na schadzkę, prosi sąsiadkę, by zajęła jej miejsce przy mężu. Obawiając się odkrycia podstępu, sąsiadka nie odpowiada na pytania małżonka i chłop rozgniewany milczeniem rzekomej żony karze ją odcięciem nosa lub → włosów. Z kolei w realizacji wątku T 1457 „Szepleniąca panna” → matka nakazuje pannom milczeć, gdy przyjdzie konkurent, żeby ukryć wadę wymowy jednej i → głupotę drugiej. Podstęp się jednak nie udaje:
Mieli oto przyjść kawalerowie „na oględziny”. Matka upomina, żeby się nie odzywały, ze ona za nich będzie mówić. Przyszli oczekiwani goście i wszystko poszłoby dobrze, gdyby nie kot, który korzystając z ogólnego zajęcia, spiął się na komin, aby wyciągnąć z garnka kawał mięsa. Zauważyła psotnika starsza, a biegnąc do komina, krzyknęła:
- Psi totta! nie wyciondáj misa z dorta!
A na to druga, klaszcząc w ręce, zawołała:
- A já sie wydám, bo nic nie dodom! (T 1457; Witanowski 1893, s. 125-126).
W realizacjach wątku T 1534D „Chłop milczy w sądzie (Wara!)” bohaterowi udaje się w sądzie dowieść swojej niewinności dzięki temu, że się nie odzywa. Chłop oskarżony o naruszenie nietykalności przechodnia nie odpowiada na pytania, więc rozgniewany oskarżyciel wypomina mu wówczas, że nie jest niemy, bowiem głośno wykrzykiwał ostrzeżenie:
Dowcip o milczącym chłopie w sądzie był chętnie powielany w wydawnictwach popularnych dla ludu zawierających oprócz utworów folklorystycznych również powiastki moralno-obyczajowe i historyczne. Znalazł się np. w zbiorze dowcipów Kazimierza Bartoszewicza (Perły humoru polskiego 1892, s. 211). Z kolei w literaturze dla dzieci często wykorzystywano wątki bajkowe, w których pojawia się motyw milczenia jako rodzaj próby, m.in. T 451, o dziewczynie pragnącej przywrócić zaklętym w ptaki braciom ludzką postać (np. Porazińska 1965). W literackich tekstach dla najmłodszych niemi bohaterowie pojawiali się często w celach pedagogicznych, np. w opowieści Heleny Bojarskiej pt. Niemowa dziewczynka oduczyła się próżniactwa dzięki przykładowi pracowitości milczącej staruszki (Bojarska 1886, s. 346-347). Obecnie do popularnych należą podania o wyzwoleniu zaczarowanej panny i/lub zaklętego → zamku (T 8050), do czego ma przyczynić się m.in. milczenie bohatera. Tego typu opowieści powszechne są przede wszystkim na Kaszubach i wykorzystywane w celach promocyjnych regionu, m.in. zamku w Bytowie (zob. Netografia).
Źródła: Bojarska H., Niemowa, „Przyjaciel Dzieci” 1886, r. 26; Ciszewski S., Krakowiacy. Monografia etnograficzna, t. 1, 1894; Kozłowski K., Lud. Pieśni, podania baśnie, zwyczaje, przesądy ludu z Mazowsza czerskiego, 1869; Królowa Niebios. Pobożne polskie legendy i opowiadania o Matce Boskiej, 1897; Lorentz F., Slovinzische Texte, 1905; Perły humoru polskiego, t. III, oprac. Bartoszewicz K., 1892; Porazińska J., Siostra siedmiu kruków, [w:] Królewna czarodziejka i inne baśnie polskie, red. Liwicka J., 1965; Polaczek S., Wieś Rudawa: lud, jego zwyczaje, obyczaje, obrzędy, piosnki, powiastki, i zagadki by Stanisław Polaczek, 1892; Saloni A., Lud łańcucki. Materiały etnograficzne, MAAE 1903, t. 6; Saloni A., Lud rzeszowski. Materiały etnograficzne, MAAE 1908, t. 10; Saloni A., Zaściankowa szlachta polska w Delejowie. Materiały etnograficzne, MAAE 1914, t. 13; Toeppen M., Wierzenia mazurskie. Podania i baśnie, „Wisła” 1892, t. 6, z. 1; Witanowski M., Lud ze wsi Stradomia pod Częstochową, ZWAK 1893, t. 17; Witek J., Antysemityzm w powiastkach i farsach ludowych, „Lud” 1897, t. 3.
Opracowania: Gawełek F., Palma, jajko i śmigus w praktykach wielkanocnych ludu polskiego, „Lud” 1911, t. 17; Kowalski P., Modlitwa i milczenie. Wprowadzenie do antropologii ciszy, LL 2004, nr 4–5; Wróblewska V., Magia słowa i magia milczenia w polskiej bajce ludowej, „Poznańskie Studia Slawistyczne” 2012, nr 3.
Legenda o księżniczce z bytowskiego zamku, oprac. Japcok, http://www.zamki.pl/?idzamku=bytow&dzial=legendy [dostęp: 24.07.2017].