Popularny zwierzęcy → bohater → bajek ludowych, zazwyczaj waloryzowany pozytywnie. W kulturze ludowej zwierzę niezwykle cenione ze względu na swą siłę, szybkość i zdolność do ciężkiej pracy. Jego posiadanie stanowiło jeden z wyznaczników statusu ekonomicznego gospodarza. Koniowi przypisywano również umiejętności wróżebne (Gustawicz 1881, s. 135-137) oraz wiązano z symboliką miłosną i erotyczną (Bartmiński 1974, s. 17-19); sporadycznie kojarzono ze sferą demoniczną (Zowczak 2013, s. 260). W ludowych opowieściach prezentowany jest w dwojaki sposób – jako zwierzę pociągowe bądź jako istota nadprzyrodzona, niekiedy o zaświatowym pochodzeniu, potrafiąca unosić się w przestworzach i posiadająca dar mowy.
W → bajkach magicznych, w których najczęściej występuje, zwykle pełni rolę → donatora i/lub pomocnika. Służy radą, bywa, że przewozi/przenosi bohatera w odległe krainy i królestwa, umożliwiając zdobycie pożądanych dóbr. Czasami wyróżnia się niezwykłym wyglądem:
Niekiedy zgodnie z ludową zasadą → troistości występują trzy rumaki, różnie umaszczone, np. czarny, siwy, biały (T 530; Kolberg-Udziela 1906, s. 160; por. Malinowski 1901, s. 177, 217), na których po kolei bohater lub bohaterowie (zazwyczaj → bracia) próbują dotrzeć do wymarzonego celu, np. zdobyć → szklaną górę (T 530A „Szklana góra”). Odmienna kolorystyka wierzchowców – od czarnego do białego, podkreśla wzrost ich symbolicznej wartości (Libera 1987, s. 120-122).
Czasami działanie zaklętych koni stanowi zarzewie konfliktu fabularnego (T 530A). Znikające z łąki siano skłania gospodarza (→ króla) do wysłania swoich synów w miejsce kradzieży, aby znaleźli sprawców (np. Lorentz 1914, s. 384). Okazuje się, że winowajcami są wypasające się nocą czarodziejskie konie. Bywa, że niezwykłe rumaki przekazuje najmłodszemu synowi z zaświatów → ojciec. Dwaj starsi nie stawiają się na cmentarzu, mimo prośby zmarłego rodzica, więc tylko trzeci z rodzeństwa, właściwie wywiązujący się ze swej powinności, otrzymuje niezwykły dar – magiczne zwierzę lub zwierzęta bądź bat do ich przywołania, co w dalszym przebiegu akcji pozwala mu odnieść znaczący sukces:
Zaświatowe pochodzenie koni często w bajkach wskazuje ich nietypowe miejsce pobytu, np. → las (np. T 530; Kolberg 1867, s. 127-128) bądź → drzewo (m.in. wierzba; T 530; Kolberg 1962 (1875), s. 5). Niekiedy prezentuje się je jako dar od → Boga, o którego wsparcie w modlitwie prosił bohater (np. T 530; Kolberg 1867, s. 127-128), bądź od → diabła przywoływanego przez potarcie pierścienia (np. T 530; Barącz 1886, s. 238).
W bajkach magicznych postać konia może przybrać również człowiek lub → czarownik. Przemiana odbywa się dobrowolnie, jeśli bohater dysponuje magiczną wiedzą, np. zna zaklęcia z czarodziejskiej → księgi (np. T 325 „Uczeń czarnoksiężnika”; Lorentz 1913, s. 201), co umożliwia mu powrót do naturalnej postaci. Niekiedy jednak, jak w realizacjach T 314 „Zaczarowany koń”, bohater podlega przemianie wbrew swej woli, za sprawą zawistnego rywala lub rywalki, który za pomocą czarów pozbywa się w ten sposób konkurencji:
W niektórych bajkach, np. w realizacjach T 314, → metamorfozie człowieka w zwierzę może towarzyszyć zmiana ról fabularnych, np. rodzic staje się donatorem bohatera. → Matka królewicza jako klacz pomaga swemu synowi, instruując, co może jeść, a czego powinien unikać, aby nie stracić życia, a w końcu ratuje go od → śmierci:
Klacz pomaga również zdobyć młodzieńcowi → królewnę za żonę i pokonać w walce wrogów teścia. W finale → kobieta odzyskuje swą pierwotną postać i daje się rozpoznać jako matka → królewicza. Niekiedy zwierzę w bajce magicznej okazuje się zaczarowanym ojcem protagonisty. Jako czarny koń (potem siwy i biały) wychodzi z grobu i pomaga synowi w zdobyciu królewny. Po wywiązaniu się z zadań typowych dla pomocnika prosi o ścięcie końskiego łba, w efekcie czego zmienia się w gołębicę (→ Ptak), która ulatuje do nieba. Za sprawą cudu jego grzeszna → dusza zostaje zbawiona (T 530; Kolberg-Udziela 1906, s. 160).
W → legendach, np. T 751A „Chciwa baba zamieniona w zwierzę” oraz T 761 „Zły pan zamieniony w piekielnego konia”, metamorfoza w zwierzę ma charakter → kary za niewłaściwe prowadzenie się. Podlegają jej osoby, które nie przestrzegały zasad religijnych, zwłaszcza tych wpisanych w Dekalog. Jeszcze za życia zostaje zamieniony w konia nieuczciwy karczmarz pragnący zgładzić → Jezusa, aby go okraść, zaś po śmierci staje się wierzchowcem bogaty → pan, który znęcał się nad swymi poddanymi:
Metamorfoza w konia, stanowiąca symboliczną formę degradacji człowieka, ma również dotkliwy wymiar fizyczny. Ukarany mężczyzna w odmienionej postaci musi poprzez ciężką fizyczną pracę i brak → pożywienia odpokutować swe → winy, co podkreśla moralny wymiar przemiany. W dydaktycznym tonie są utrzymane również → bajki ajtiologiczne wyjaśniające powody wykonywania przez konia ciężkiej pracy. Zazwyczaj jako przyczynę jego losu wskazuje się odmowę pomocy Panu → Jezusowi:
Postać konia rzadko występuje w → podaniach. Jego kształt może przybrać → demon, zwykle utopiec (T 4060 → „Topielec”; Gadka za gadką... 1975, s. 77-79) bądź diabeł (T 8086 „Strachy nocne (różne)”; Udziela 1899, s. 28), ale wtedy jest prezentowany jako zwierzę dzikie, o wyraźnych cechach diabolicznych:
Zazwyczaj jednak koń w podaniach występuje w swej naturalnej postaci. Tylko w niektórych opowieściach eksponuje się zaświatowy charakter zwierzęcia, np. w realizacjach wątku o → śpiących rycerzach (T 8256 „Rycerze śpiący”). Konie wraz z uśpionymi → żołnierzami, czekającymi na rozkaz do boju za ojczyznę, przebywają przez setki lat w górskiej jaskini. Mimo upływu czasu wymagają podkucia (np. Matyas 1895, s. 429), potrzebne jest dla nich siano (np. Knopp 1913, s. 36-37), ale podobnie jak śpiący rycerze nie podlegają fizycznym zmianom (Hajduk-Nijakowska 1980).
Koń bywa bohaterem licznych → bajek zwierzęcych, m.in. realizacji wątków T 47B „Wilk, koń i baran” (np. Dembowski 1892, s. 142), T 118 „Lew, koń i wilk” (np. Kietlicz-Rayski 1899, s. 338-339) i T 149 „Patron zwierząt” (np. Gustawicz 1881, s. 177). Zazwyczaj prezentowany jest jak silny, sprytny, zdolny do pokonania przedstawicieli innych gatunków, nawet drapieżników. Wobec wrogów zagrażających jego życiu bądź życiu jego potomstwa bywa okrutny i nie waha się użyć w walce kopyt (zob. Wróblewska 2011, s. 95). Ponieważ bajki zwierzęce nie zawierają pierwiastka magicznego, ukazywane zwierzęta ujmowane są w sposób realistyczny. Charakter dydaktyczny i alegoryczny gatunku decyduje o tym, że jedynym świadectwem niezwykłości konia jest jego zdolność mowy (personifikacja):
W → bajkach komicznych motyw konia występuje rzadko. Jego obecność służy krytyce głupoty ludzkiej, jak w realizacjach wątków T 1000 „Konie, które się śmieją”. Mężczyzna odcina wargi koniom, bowiem pan wydaje mu polecenie, by wracał z pola tylko z uśmiechniętymi zwierzętami, bądź czyni tak w ramach zemsty za oszpecenie wierzchowca będącego jego własnością (np. Lorentz 1914, s. 272; Barącz 1866, s. 8-9). W wariantach T 1234 „Głupcy zamieniają konie”, wykpiwających → głupich → sąsiadów, mowa o absurdalnym pomyśle zamiany koni ciągnących wozy, by w ten sposób uniknąć bicia własnych zwierząt, a przyspieszyć prowadzone prace budowlane:
Wśród opowieści komicznych nie brak również wątków o koniokradach. Tego typu bajki podkreślają wagę koni w chłopskiej kulturze, ale jednocześnie pokazują sposoby kradzieży i metody poszukiwania utraconych zwierząt, np. 1546A „Koniokrad i mądry chłop” (np. Nitsch 1929, s. 137-138) i T 1598 „Złodziej unieszkodliwiony” (np. Stopka 1898, s. 124).
Źródła: Barącz S., Bajki, fraszki, podania, przysłowia, pieśni na Rusi, 1886; Ciszewski S., Krakowiacy. Monografia etnograficzna, t. 1, 1894; Ciszewski S., Lud rolniczo-górniczy z okolic Sławkowa w powiecie olkuskim, cz. II, ZWAK 1887, t. 11; Dembowski B., Bajki według opowiadania Jana Sabały Krzeptowskiego z Kościelisk,„Wisła” 1892, t. 6; Gadka za gadką. 300 podań, bajek i anegdot z Górnego Śląska, zeb., oprac. Simonides D., Ligęza J., 1975; Gustawicz B., O ludzie podduklańskim w ogólności, a o Iwoniczanach w szczególności. Część wtóra, „Lud” 1901, t. 7; Gustawicz B., Podania, przesądy, gadki i nazwy ludowe w dziedzinie przyrody, ZWAK 1881, t. 5; Kietlicz-Rayski K, Kilka bajek i śpiewek z Małopolski, „Wisła” 1899, t. 13; Kolberg O., DW, t. 3, cz. 1, 1867; t. 8, cz. 4, 1962 (1875); Kolberg O., Udziela S., Szląsk Górny. Materyały etnograficzne zebrane przez Oskara Koberga z papierów pośmiertnych wydał Seweryn Udziela, MAAE 1906, t. 8; Knopp O., Sagen der Provinz Posen, 1913; Lorentz F., TP, z. 1, 1913; TP, z. 2, 1914; Madlowna N., Topielec w Czeladzi w powiecie będzińskim, „Lud” 1905, nr 11; Magiera J.F., Papaje a Wilamowicanie, „Wisła” 1901, t. 15, z. 4; Malinowski L., Powieści ludu polskiego na Sląsku, MAAE 1901, t. 5; Matyas K., Podania ze Szczepanowa, rodzinnej wioski św. Stanisława, „Wisła” 1895, t. 9; Nitsch K., Wybór polskich tekstów gwarowych, 1929; Saloni A., Lud łańcucki. Materiały etnograficzne, MAAE 1903, t. 6; Smólski G., Ze zbioru podań, opowieści i baśni kaszubskich, „Lud” 1902, t. 8, z. 1; Stopka A., Materiały do etnografii Podhala, MAAE 1898, t. 3; Udziela S., Świat nadzmysłowy ludu krakowskiego na prawym brzegu Wisły, „Wisła” 1899, t. 13.
Opracowania: Bartmiński J.,„Jaś koniki poił”(Uwagi o stylu erotyku ludowego), „Teksty” 1974, nr 2;Hajduk-Nijakowska J., Temat śpiącego wojska w folklorze polskim. Próba typologii, 1980; Libera Z., Semiotyka barw w polskiej kulturze ludowej i w innych kulturach słowiańskich, „Etnografia Polska” 1987, t. 31; Wróblewska V., Okrucieństwo w ludowej bajce zwierzęcej, [w:] Bajka zwierzęca w tradycji ludowej i literackiej, red. Mianecki A., Wróblewska V., 2011; Zowczak M., Biblia ludowa. Interpretacje wątków biblijnych w kulturze ludowej, 2013.