Bajeczny protoplasta dynastii Piastów, przez niektórych średniowiecznych kronikarzy przedstawiany jako władca Polan. W powszechnej wyobraźni funkcjonuje przede wszystkim jako Piast Kołodziej, człowiek z ludu, mąż Rzepichy (Rzepki; Gieysztor 1970, s. 70) i ojciec Siemowita (Ziemowita), na którego postrzyżynach mieli pojawić się boscy posłańcy, a w podzięce za → gościnę dokonać cudu rozmnożenia → pożywienia. Postać Piasta bardzo rzadko występuje w folklorze polskim, głównie w tekstach zapożyczonych z przekazów kronikarskich, co sugeruje pozaludową genezę → motywu.
W przeszłości zajmowano się badaniem rodowodu Piasta (Biernacki 1965a, s. 298-300; 1965b, s. 35-46), a także pochodzeniem jego imienia, które wywodzono m.in. od nazwy tłuczka, piasty u koła, od słowa pieścić – piastować, czyli dzierżyć, trzymać władzę, jak też od zdrobnienia miana Pieścisław (Matusiak 1902, s. 401; Banaszkiewcz 1986, s. 7-9). Po raz pierwszy mowa o Piaście w Kronice Galla Anonima (XII w.), w której przedstawiono go jako człowieka prawego, skromnego i skorego do pomocy. W trakcie postrzyżyn swego jedynego syna miał ugościć ubogich wędrowców wypędzonych przez księcia → Popiela, za co przybysze odwdzięczyli się rozmnożeniem jadła i napoju (Gieysztor 1970, s. 70-71). Tajemniczy przybysze dokonali również postrzyżyn Siemowita – późniejszego władcy Polan, następcy Popiela, w czym dopatrywano się Boskiej ingerencji. Według autora Kroniki Dzierzwy (pocz. XIV w.) podróżnymi byli → aniołowie w ludzkiej postaci. Średniowieczni kronikarze, m.in. Wincenty Kadłubek, chętnie powtarzali wersję Galla Anonima, a niekiedy wzbogacali ją o nowe elementy. W Kronice wielkopolskiej (XIIIw.) wydarzenia przeniesiono z Gniezna do Kruszwicy, Popielowi przypisano przydomek Chościszko (Gieysztor 1970, s. 70-7; Labuda 1988, s. 7), a Siemowit objął tron dopiero po śmierci Piasta, który miał być pierwszym księciem Polan. Z kolei Jan Długosz (XVw.) podkreślił chłopskie pochodzenie władcy wybranego przez możnych i osadził wydarzenia w połowie X w. (954 lub 964 r.). Marcin Bielski w swej kronice (XVIw.) przekształcił Piasta oracza w Piasta kołodzieja (wariantywnie bartnika), a akcję usytuował w 842 r. Kolejne pokolenia kronikarzy i pisarzy rozwijały bajeczne dzieje władcy i nadawały mu symboliczne znaczenia, zwłaszcza związane z dobrostanem, jaki miał zapewniać swym poddanym (Gieysztor 1970, s. 71; Banaszkiewcz 1986; 1998). Historycy rozpatrują opowieść o Piaście jako formę mitu o zmianie rodu panującego, wpisującego się w znany schemat mityzacji historii (Banaszkiewcz 1986, s. 12-15). Opowieść o dobrym władcy – Siemowicie, synu Piasta, miała równoważyć narrację o złym księciu – Popielu, a tym samym sankcjonować przejęcie władzy przez nową dynastię – Piastów (Banaszkiewcz 1986, s. 192).
W polskich → bajkach ludowych w XIX w. dzieje Piasta nie zostały odnotowane, nie licząc jednostkowych przeróbek ze średniowiecznych kronik, pochodzących prawdopodobnie od samych etnografów. Występuje jedynie popularny dla tradycji ustnej motyw wędrówki i odwiedzin boskich wysłanników w wiejskiej chacie dla wypróbowania wiary gospodarzy (Moszyński 1934, s. 714; Banaszkiewicz 1986, s. 135-140). Pozytywne przejście testu gościnności skutkuje zazwyczaj rozmnożeniem pożywienia, a niekiedy innych dóbr, m.in. → pieniędzy, jak w → legendach realizujących wątek T 750D „Pan Bóg gościem” (np. Saloni 1908, s. 244).
Historia Piasta w XIX-wiecznych antologiach bajek ludowych, jeśli w ogóle się pojawia, zostaje przywołana w wersjach znanych z kronik średniowiecznych, najczęściej z dzieła Marcina Bielskiego, jak np. w zbiorze Podań i legend polskich, ruskich i litewskich Lucjana Siemieńskiego (1845, s. 150; w spisie treści autor wskazuje źródło przekazu):
Dzieje bajecznego władcy sporadycznie pojawiają się w pracach etnograficznych, jedynie przy okazji charakterystyki regionu, z którym Piast mógł mieć związek. W większości wypadków są to informacje pochodzące z pozaludowych źródeł. Literackie w formie podanie historyczne o pięciu → królach z Kruszwicy, zamieszczone w tomie Poznańskie Oskara → Kolberga, zostało np. zapożyczone ze zbioru Józefa Chociszewskiego Powieści i podania ludowe (1869), ale nie znajduje potwierdzenia w innych materiałach etnograficznych:
Kolberg wspomina także postać Piasta w jednym z tomów poświęconych Kujawom (Kolberg 1962a (1867), s. 33-35), tyle że źródłem wiedzy okazuje się popularna w tym czasie encyklopedia historyczna – Starożytności polskie ku wygodzie czytelnika porządkiem abecadłowym zebrane Jędrzeja Moraczewskiego (Moraczewski 1842, t. 1, s. 256-257; t. 2, s. 268-269). W drugim tomie Kujaw przywołane informacje o upadku Kruszwicy w związku z wyprowadzką Piasta i jego zwolenników do Gniezna (Kolberg 1962b (1867), s. 299) pochodzą z kroniki Długosza. Trudno w pracach etnografów z XIX w. znaleźć przykłady wskazujące na znajomość postaci Piasta wśród ludu. Pośrednio potwierdzają ten fakt także wypowiedzi zbieraczy, m.in. Jerzego Wojciecha Szulczewskiego z 1898 r. (Szulczewski 1996, s. 412), próbujących bezskutecznie pozyskać tego typu materiał. Postać bajecznego władcy pojawia się sporadycznie w oralnych przekazach w XX wieku, co można tłumaczyć wpływem edukacji szkolnej i budzeniem się tożsamości narodowej, której integralnym składnikiem była znajomość dziejów ojczystych (Maślanka 1984; Skotnicka 2008, s. 175). W 1902 r. odnotowano np. jednostkowe przykłady pieśni (Szulczewski 1996, s. 351) i podań historycznych o Piaście, ale pozostających pod wyraźnym wpływem średniowiecznych kronik:
Dzieje Piasta, podobnie jak innych dawnych władców Polski, choć nieznane wśród ludu, inspirowały wielu artystów, zwłaszcza w XIX w. Tworzono utwory literackie na ich temat, np. Juliusz Ursyn Niemcewicz w Śpiewach historycznych (1816) zamieścił tekst pt. Śpiew I. Piast, Mieczysław Romanowski napisał dramat Popiel i Piast. Tragedia w pięciu aktach (1862), Józef Ignacy Kraszewski przywołał postać władcy w powieści Stara baśń (1876), a Franciszek Wężyk stworzył poemat Piast (1878). Nie brak również dzieł malarskich z XIX i początku XX w. przedstawiających czyny bajecznego księcia, jak obraz Kornelego Szlegla Pielgrzymi u Piasta, Wojciecha Gersona Piast i Rzepicha, Witolda Pruszkowskiego Piast i Włodzimierza Tetmajera Piast (Maślanka 1984, s. 21). Współcześnie postać Piasta został utrwalona w formie pomnika w Złotowie (Polska północno-zachodnia), a sama nazwa własna funkcjonuje na określenie klubów sportowych, restauracji i kopalni.
Źródła: Chociszewski J., Powieści i podań ludowych, 1869; Kolberg O., DW, t. 3, cz. 1, 1962a (1867); DW, t. 4, cz. 2, 1962b (1871); DW, t. 14, cz. 6, 1962c (1881); Moraczewski J., Starożytności polskie,t. 1-2, 1842; Nie wszystko bajka. Polskie ludowe podania historyczne, wyb., wstęp, oprac. Hajduk-Nijakowska J., 1983; Saloni A., Lud rzeszowski. Materiały etnograficzne, MAAE 1908, t. 10; Siemieński L., Podania i legendy polskie, ruskie i litewskie, 1845; Szulczewski J.W., „Pieśń bez końca”. Zbiór tekstów folklorystyczno-etnograficznych, red. Łysiak W., 1996.
Opracowania: Banaszkiewicz J., Podanie o Piaście i Popielu. Studium porównawcze nad wczesnośredniowiecznymi tradycjami dynastycznymi, 1986; Banaszkiewicz J.,Polskie dzieje bajeczne Mistrza Wincentego Kadłubka, 1998; Biernacki A., Piast, [hasło w:] SFP, 1965a; Biernacki A., Z dziejów podania o Piaście, LL 1965b, nr 9; Gieysztor A., Piast, [hasło w:] Słownik starożytności słowiańskich, t. 4, red. Labuda G., Stieber Z., 1970; Labuda G., Studia nad początkami państwa polskiego, t. 2, 1988; Maślanka J., Literatura a dzieje bajeczne, 1984; Matusiak Sz., O Piaście, „Lud” 1908, t. 2, z. 1; Moszyński K., Kultura ludowa Słowian, t. 2, cz. 2, 1934; Skotnicka G., Barwy przeszłości. O powieściach historycznych dla dzieci i młodzieży 1939-1989, 2008.