Popularny → motyw → bajek ludowych, o wielorakich znaczeniach. W kontekście mitologicznym góra, podobnie jak → drzewo, jest odczytywana jako oś świata łącząca ziemię i niebo (Nadiel-Czerwinskaja 2012, s. 158) i granica między → przestrzenią życia a śmierci (→ zaświatami). W mieszczących się w jej wnętrzu jaskiniach i grotach lokowane są istoty demoniczne, a na szczycie bogowie (Syrnicka 2014, s. 27). Niekiedy górze przypisuje się znaczenie sakralne (Adamowski 1999, s. 86).
W bajkach ludowych wewnątrz góry często egzystują szeroko rozumiani → obcy, m.in. → smoki, → rozbójnicy, → diabły. Nierzadko mieszczą się w niej również zaklęte → zamki i → skarby (np. T 8012 „Diabelskie złoto”; Toeppen 1892, s. 11-12). Górskie jaskinie i groty bywają także miejscami długotrwałego → snu bohaterów, np. → śpiących rycerzy (T 8256 „Rycerze śpiący”; zob. Hajduk-Nijakowska 1980), co nasuwa skojarzenia ze → śmiercią (Nadiel-Czerwinskaja 2012, s. 166-172) i potwierdza zaświatowy charakter → przestrzeni. Rzadziej mowa o górze jako przeszkodzie pojawiającej się niespodziewanie na → drodze uciekinierów (bohaterów) czy pogoni (→ antagonisty), bądź jako o wyzwaniu, któremu musi sprostać protagonista, by zdobyć → żywą wodę lub pokonać konkurentów do ręki → królewny (→ Szklana góra). W zależności od konwencji kontakt z przestrzenią graniczną, do której należy góra, kończy się dla → bohatera pozytywnie (w → bajkach magicznych) bądź negatywnie (w → podaniach).
W bajkach ludowych najczęściej aktualizują się mitologiczne znaczenia góry. Zazwyczaj motyw ten występuje w połączeniu z motywami pobocznymi, takimi jak jaskinia, jama, czyli miejscami odsyłającymi w głąb ziemi, w obszary ciemności kojarzone z istotami chtonicznymi. Niekiedy okazuje się podziemnym skarbcem:
Góra niezależnie od typu opowieści sytuowana jest poza obszarami należącymi do świata ludzi, w miejscach odległych, ustronnych, bywa, że w otoczeniu → wody. Dotarcie do niej wymaga od bohatera opuszczenia rodzinnego → domu i zmierzenia się z wyzwaniami pojawiającymi się w trakcie jego wędrówki. Jedną z popularnych bajek magicznych, w których uobecnia się powyższy model, jest opowieść T 300 „Królewna i smok”. W części realizacji tego wątku mowa o wnętrzu góry zamieszkanej przez → smoka-ludożercę (zamiennie o → czarownicy w leśnej chacie, np. Matyas 1889, s. 176-179). Jaskinia, w której ma swą siedzibę, zazwyczaj nie zostaje opisana przez → gawędziarzy, koncentrujących się na eksponowaniu grozy potwora:
W bajkach magicznych bohater niekiedy zapuszcza się w głąb jaskini, jeśli jest to jedyny sposób, by dotrzeć do zaklętych osób, zamków bądź uprowadzonych królewien i doprowadzić do ich wyzwolenia. Znalezienie drogi do (wnętrza) góry, która jednocześnie wiedzie w podziemia, bywa rzeczą trudną, więc protagonista korzysta z pomocy → donatorów lub → zwierząt magicznych. Napotyka je w trakcie swej wędrówki, pomaga im w potrzebie (np. dzieli mięso między → mysz, → wilka i jastrzębia), za co one odwdzięczają się stosownym darem jak sierść czy pióra o magicznych właściwościach:
Góra bywa przedstawiana jako rodzaj wyzwania, gdy trzeba wspiąć się na szczyt, by zdobyć królewnę (np. T 530, T 530A, T 530B „Szklana góra”) bądź pozyskać żywą wodę dla chorego rodzica (np. T 551 „Wyprawa po żywą wodę”; Kolberg 1973, s. 235-236). W bajkach eksponuje się grozę miejsca (możliwość zamiany człowieka w → kamień), trud pokonania stromej przestrzeni, która bywa śliska, szklana, strzeżona przez → ptaki atakujące wspinających się śmiałków (np. sokół – T 530B; Wójcicki 1837, s. 34-35) bądź zamieszkana przez istoty demoniczne odstraszające swym zachowaniem (T 551):
W starciu z wysoką górą i związanymi z nią nadprzyrodzonymi siłami znaczna część bohaterów ponosi klęskę, traci życie, zostaje uwięziona między skałami (np. T 551; Lorentz 1913, s. 190), podlega → metamorfozie w kamień, a tylko nielicznym udaje się dotrzeć do celu. Istotną rolę odgrywają tu przymioty protagonisty, jak odwaga, determinacja, dobroć, czyste serce i spryt.
W bajkowym krajobrazie oprócz gór istniejących w sposób trwały mogą pojawić się wzniesienia stwarzane przez człowieka, np. szklana góra zbudowana przez → króla (T 530; Chełchowski 1889, s. 93; Kolberg 1962 (1867), s. 127), lub powstające w wyniku czarów, zazwyczaj w efekcie rzuconego za siebie → przedmiotu magicznego. Do popularnych wątków odwołujących się do drugiego typu wyobrażeń należą T 314 „Zaczarowany koń” i T 317 „Brat i siostra” (np. góra z → jajka; Malinowski 1901, s. 242), traktujące o → ucieczce pary bohaterów od → czarownicy (czarnoksiężnicy bądź → czarnoksiężnika). Zatrzymanie antagonisty możliwe jest dzięki rzucanym za siebie przedmiotom, zazwyczaj codziennego użytku, jak ręcznik, derka, szczotka, grzebień, mydło, sporadycznie w tej funkcji pojawia się kamień lub jajko. Ruch wstecz uruchamia siły zaświatowe (prawo na opak), stąd rzeczy niewielkich rozmiarów przekształcają się w ogromne przeszkody naturalne, jak woda, → las i góra (np. ze zgrzebła; Lorentz 1913, s. 48; 1914, s. 547). Zazwyczaj czarownica/czarownik ma problemy z ich pokonaniem, co umożliwia skuteczną ucieczkę bohaterom:
Podania ludowe w przeciwieństwie do bajek magicznych eksponują mitologiczny związek góry ze śmiercią. Wśród zachowanych przekazów (głównie z obszarów wschodnich) znaleźć można przykłady wprost odsyłające do wskazanej tematyki, np. poprzez lokalizację zaświatów na górskim szczycie:
W podaniach lokalnych i historycznych góra bywa przedstawiana jako miejsce tragedii z przeszłości, pozostawiony ślad zapadnięcia się zamku lub miasta (wariantywnie zatopienia) z powodu grzechów popełnionych przez jego mieszkańców, jak w realizacjach T 8010 „Udaremnione wydobycie skarbu” czy T 8050 „Zaklęta panna nie wybawiona”:
Może być także świadectwem destrukcyjnego działania diabłów. W jednym z wariantów T 4062 „Spuszczenie stawu” czarty pragną zatopić Śląsk i w tym celu znoszą głazy i budują z nich kamienną groblę. Zalanie regionu uniemożliwia pianie koguta, które przerywa demoniczną akcję, ale nagromadzony stos kamieni staje się górą będącą dowodem aktywności demonów (Lompa 1965 (1843-1844), s. 216-217).
Najbardziej znaną górą związaną z ludowymi wierzeniami jest Łysa Góra bądź łyse góry (z niem. Bloksberg) uchodzące za miejsca spotkań → czarownic (Adamowski 1999, s. 121-122). W opowieściach oralnych bywają lokalizowane w różnych miejscach Polski, a na ich szczytach odbywać się mają sabaty, czyli uczty czarownic i diabłów (T 3045 „Wyprawa na Sabat”). W porządku ziemskim pokarmy zwiezione z takiej biesiady zmieniają się w → ekskrementy (T 3045; Knoop 1894, s. 763; Kozłowski 1869, s. 352), co potwierdza zaświatowy charakter przestrzeni, podobnie jak konieczność lotu (czasami na miotle, ale nie jest to regułą), aby się dostać na diaboliczną górę:
Z tematyką gór wiążą się również ludowe opowieści o jaskiniach i grotach. Do najpopularniejszych wątków należą podania o śpiących rycerzy (zob. Hajduk-Nijakowska 1980), którzy od wieków spoczywają w podziemiach, czekając na sygnał do przebudzenia w celu podjęcia walki za ojczyznę (T 8256). Górska jaskinia, lokalizowana przez → gawędziarzy w różnych miejscach w Polsce, najczęściej w Tatrach, pozwala na niezakłócony spoczynek → żołnierzy, niekiedy wraz z wierzchowcami. Bywa, że wymagają one podkucia, więc sprowadza się do jej wnętrza → kowala, który za wykonaną pracę otrzymuje nietypowe wynagrodzenie, np. → śmieci, liście. Na powierzchni ziemi dary zmieniają się w złoto, potwierdzając tym samym swe nadprzyrodzone pochodzenie i zaświatowy charakter górskiej przestrzeni.
Groty i jamy opisane w lokalnych podaniach bywają również miejscem schronienia rozbójników, trzymających w nich swe skarby i broń (T 8252 → „Janosik”), ale nie wykazują nadprzyrodzonych właściwości jak bajkowy skarbiec Sezam, samoczynnie otwierający się na stosowne zaklęcie (T 676 → „Sezamie, otwórz się”). Lokalizacja zbójeckiej kryjówki we wnętrzu góry kojarzonej z ciemnością i obcością podkreśla demoniczność jej lokatorów.
Z przestrzenią gór łączą się również wierzenia dotyczące lokalnych → demonów. Wśród nich wyróżniają się śląskie opowieści o → Skarbniku (T 6500 „Skarbnik”) i Liczyrzepie. Pierwszy jest stróżem skarbów skrytych w górach i kopalniach, a jego pojawienie się może zapowiadać nieszczęście (Hajduk-Nijakowska 1988, s. 154-155; Simonides 1984, s. 83-84). Drugi z demonów ma działać w Karkonoszach. Jego zadanie polega na pilnowaniu górskich skarbów i odstraszaniu śmiałków, którzy zamierzają się do nich zbliżyć (Musaus 2005, s. 57-71). Zdarzają się opowieści o pilnującym sakrbów dziecku na skale czy wewnątrz góory (Maj [b.r.], nr sygn. II/293).
W → bajkach zwierzęcych czy humorystycznych motyw góry występuje bardzo rzadko. Zwykle pełni funkcje typowe dla wszelakiego typu wzniesień – jest punktem obserwacji lub miejscem schronienia. W → legendach natomiast występujące na górskim szczycie cuda i objawienia, np. → Matki Boskiej, potwierdzają sakralny charakter przestrzeni (Adamowski 1999, s. 109-110).
Jako częsty motyw folkloru góra posiada liczne znaczenia symboliczne (Adamowski 1999, s. 86-121), które są aktualizowane w różnych przekazach kulturowych, szczególnie w literaturze dla dzieci i młodzieży.
Źródła: Cercha S., Baśni ludowe zebrane we wsi Przebieczanach (w powiecie wielickim), MAAE 1896, t. 1; Ciszewski S., Krakowiacy. Monografia etnograficzna, t. 1, 1894; Ciszewski S., Lud rolniczo-górniczy z okolic Sławkowa w powiecie olkuskim, cz. II, ZWAK 1887, t. 11; Chełchowski S., Powieści i opowiadania ludowe z okolic Przasnysza, cz. 2, 1890; Knopp O., Podania i opowiadania z Wielkiego Księstwa Poznańskiego, wyb., przeł. Kowerska Z.A., „Wisła” 1894, t. 8, z. 4; Kolberg O., DW, t. 3, cz. 1, 1962 (1867); DW, t. 8, cz. 4, 1962 (1875); DW, t. 51, cz. 3, 1973; Kozłowski K., Lud. Pieśni, podania baśnie, zwyczaje, przesądy ludu z Mazowsza czerskiego, 1869; Lorentz F., Teksty pomorskie, czyli słowińsko-kaszubskie, 1913; Lompa J., Bajki i podania, 1965 (1843-1844); Malinowski L., Powieści ludu polskiego na Śląsku, MAAE 1901, t. 5; Matyas K., Z poza rogatek krakowskich. Wiązanka baśni gminnych, III, „Świat” 1887, nr 2; Musaus J.K.A., Legendy o Liczyrzepie, przeł. Wziątek A., 2005; Petrow A., Lud ziemi dobrzyńskiej, jego charakter, mowa, zwyczaje, obrzędy, pieśni, przysłowia, zagadki, cz. III, ZWAK 1878, t. 2; Siemieński L., Kilka słów o ważności podań ludowych, [w:] tenże, Podania i legendy polskie, ruskie i litewskie, 1845; Toeppen M., Wierzenia mazurskie, przeł. Piltzówna E., „Wisła” 1892, t. 6, z. 1; „Wisła” 1893, t. 7, z. 1; Wójcicki K.W., Klechdy, starożytne podania i powieści ludu polskiego i Rusi, 1837; Zamarski [Zmorski] R., Podania i baśni ludu w Mazowszu (z dodatkiem kilku szląskich i wielkopolskich), 1852.
Opracowania: Adamowski J.,Góra, [hasło w:] STiSL, t. 1, cz. 2, 1999;Hajduk-Nijakowska J., Opowieści górnicze, [w:] Górniczy stan w wierzeniach, obrzędach, humorze i pieśniach, red. Simonides D., 1988; Hajduk-Nijakowska J., Temat śpiącego wojska w folklorze polskim. Próba typologii, 1980; Nadiel-Czerwinskaja М., Folkłor Sławian i jego siemioticzeskaja sistiema 2012; Simonides D., Śląski horror. O diabłach, skarbnikach, utopcach i innych strachach, 1984; Syrnicka K., Góra jako miejsce transcendencji (na przykładzie mitologii litewskiej),[w:] Góry – literatura – kultura, t. 8, red. Kolbuszewski J., 2014.