W polskich → bajkach ludowych naczynie wykonane zazwyczaj z gliny, żelaza, rzadko z innego surowca, służące do przygotowywania i przechowywania żywności, niekiedy odznaczające się nadprzyrodzonymi właściwościami. Mieszkańcy wsi garnki żelazne (Prorok 2012, s. 376-377) pozyskiwali od rzemieślników miejskich, natomiast gliniane nabywali od lokalnych lub zamiejscowych garncarzy wędrujących ze swoimi wyrobami (Reinfuss 1955, s. 28-29). W przekazach ludowych rzadko mowa o pochodzeniu naczyń, chyba że garnek pełni rolę przedmiotu magicznego, który jest darem od → donatora (np. T 565 „Garnek (młynek) magiczny”; Lorentz 1913, s. 123). Częściej występuje jako zwykłe naczynie znajdujące się w posiadaniu → bohaterów:
Motyw garnka niepoślednią rolę pełni w → bajkach magicznych (np. T 565, T 616 „Garncarz i czarownik”) i w → podaniach. Zazwyczaj mowa o przedmiocie o niezwykłych właściwościach bądź podlegającym działaniu sił nadprzyrodzonych. Sporadycznie występuje w → bajkach zwierzęcych, najczęściej w funkcji zwykłego naczynia, do którego zawartości próbują się dostać głodne zwierzęta i w związku z tym ponoszą śmierć (np. T 163 „Garnek pułapka”; Lorentz 1913, s. 104; → lis wkłada łeb do garnka, wpada do → wody i tonie).
W bajkach magicznych garnek może pełnić funkcję czarodziejskiego przedmiotu, np. na żądanie właściciela dostarczając nieograniczonej ilości → pożywienia. W wariantach T 565 gospodyni nie potrafi zatrzymać działania nieprawnie użytego naczynia, więc cały → dom, następnie → droga i wieś toną w kaszy (Lorentz 1913, s. 123; 1914, s. 427). Garnek staje się substytutem zaczarowanego młynka, magicznego stoliczka czy obrusa, na którym pojawiają się wymarzone potrawy, jak w realizacjach T 563 → „Dary wiatru północnego”. Czarodziejskie przedmioty zapewniające nieograniczony dostęp do pożywienia, w tym do kaszy będącej jednym z podstawowych składników chłopskich potraw (Bohdanowicz 1996, s. 52), w pewnym zakresie odzwierciedlają sytuację bytową polskiej wsi, na której panowała → bieda, i marzenia o łatwym dostępie do żywności.
Bajki magiczne z motywem garnka prezentują również inne cechy chłopskiej kultury, np. formy transportu naczyń:
W kulturze chłopskiej przenoszenie naczyń na własnych plecach wskazywało na niski status rzemieślnika, którego nie było stać na opłacenie przewozu towaru (Delimat 1961, s. 101). Jednocześnie w wielu bajkach znajdują odbicie ludowe wierzenia odnoszące się do garncarzy podejrzewanych o współpracę z czartem ze względu na to, że ich wytwory powstawały w kontakcie z → ogniem kojarzonym m.in. z → zaświatami (Stomma 2002, s. 63). W licznych przekazach → diabeł doprowadza do zniszczenia glinianych naczyń bądź prowokuje do tego typu czynności ludzi:
Analogiczną sytuację tłuczenia garnków odnaleźć można w jednej z przygód znanego w tradycji staropolskiej i ludowej → Sowiźrzała. Rubaszny żartowniś, umówiwszy się wcześniej z handlującą garnkami → kobietą, wprowadza w błąd biskupa, wmówiwszy mu, że bez słowa doprowadzi sprzedawczynię do zniszczenia towaru ([b.a.] 2005, s. 262). Źródeł tego wątku upatruje się w opowiadaniu, żyjącego na przełomie XII i XIII wieku greckiego kronikarza – Niketasa Akominatosa. Czarnoksiężnik Michał Sikiditis iluzją bądź czarami miał sprowokować garncarza do zniszczenia przewożonych naczyń (Krzyżanowski 1961, s. 46-47; 1934, s. 91). Tłuczenie garnków dla dowcipu pojawia się w wielu polskich → bajkach komicznych (np. T 1623 „Groch na schodach”, T 1679 „Koń z hubką w uchu”), jak też w podaniach o życiu → pana Twardowskiego (T 8251 „Mistrz Twardowski”):
W jednym z podań wierzeniowych garnki zostają potłuczone w zemście za kłamstwo gospodyni (brak w PBL; Dąbrowska 1904, s. 101). Motyw niszczenia lub zniszczonych garnków pojawia się niejednokrotnie w kontekście działania sił nadprzyrodzonych. Zazwyczaj sprawcą nieszczęścia jest diabeł bądź → czarnoksiężnik/czarownik. Tego typu zachowania niosą ze sobą duży ładunek → komizmu, ale też wskazują na destrukcyjność i agresywność postaci o konotacjach demonicznych. Nierzadko są sygnałem szaleństwa postaci bądź opętania przez złego (Biegeleisen 1986, s. 211).
Motyw zniszczonych garnków pojawia się również w nowszych opowieściach garncarzy, zebranych podczas badań terenowych prowadzonych w latach 60. i 70. XX wieku (Czubala 1980). W jednej z bajek, będącej kontaminacją wątków T 650 „Mocny sługa” i T 651 „Diabeł parobkiem”, czart pomaga garncarzowi, ale wytwory powstałe przy pomocy nietypowego pomocnika są nieprzydatne – nadmiernie duże albo zbyt kruche:
Garnki wykonane przez niesamowitego czeladnika naznaczone zostały piętnem destrukcji, podobnie jak cała jego praca. W bajce diabeł, skazany przez Lucypera na siedem lat służby u garncarza, awansuje na czeladnika, jednak okazuje się niezbyt pojętnym uczniem. Pomysł zarządcy piekieł pozornie może wydawać się korzystny dla wiejskiego rzemieślnika, bowiem zazwyczaj tego typu czynności ubodzy garncarze wykonywali samodzielnie (Krajewska 1958, s. 167), ale w rzeczywistości przynosi więcej szkody niż pożytku:
Wyjeżdżając drugim razem, kazał mu robić co innego. Dał mu zadanie, żeby poukładał garnki w piecu.
Diabeł chciał ich zmieścić jak najwięcej i co włożył, to udeptał. Wszystkie się zmieściły, a jeszcze nie było w piecu pełno (brak w PBL; Czubala, Czubalina 1980, s. 65).
Garnki wykonane przez diabła można traktować jako emblematy nieużyteczności i chaosu, wpisanych w wyobrażenia na temat zaświatów (Wasilewski 1979, s. 102), natomiast postać samego diabła jawi się jako postać akreacyjna (Zowczak 2000, s. 65).
W podaniach wierzeniowych garnek wykorzystywany bywa do czynności ofiarnych. To w nim przygotowywane i składane są dary dla bliżej nieokreślonych postaci demonicznych:
W opowieściach o → czarownicach na garnek, często z → myszą w środku, składają ślubowanie → kobiety pragnące pozyskać wsparcie diabła, jak w realizacjach T 3035 „Córka (syn) czarownicy” (np. Lorentz 1913, s. 134; 1914, s. 290-291):
Demoniczne nacechowanie garnka ukazują również te realizacje wątków podaniowych, np. T 8010 „Udaremnione wydobycie skarbu”, w których mowa o ukrytych w naczyniach (niekiedy w tej roli dziupla) → pieniądzach bądź kosztownościach. Tego typu znalezisko nie gwarantuje bohaterom sukcesu, gdyż okazuje się nie mieć większej wartości lub staje się powodem sporów:
W garnkach mogą być skrywane również → dusze ofiar, jak w opowieściach o → topielcu:
Motyw niewolenia duszy w garnku może wynikać nie tylko ze specyfiki naczynia i procesu jego produkcji kojarzonego z zaświatami, lecz również z faktu, że mogło ono pełnić funkcję pojemnika trumiennego, w którym chowano → ciała zamordowanych → dzieci, z których wedle ludowych wierzeń mogły rekrutować się późniejsze istoty demoniczne:
Niewykluczone, że ten rodzaj pochówku stanowi nawiązanie do odkrytych przez archeologów praktyk znanych w średniowieczu (Duma 2010).
W bajkach magicznych w garnku, chociaż częściej w innym naczyniu bądź w dziupli, może przebywać zły duch (T 561 → „Lampa Aladyna”; T 562 „Duch w błękitnym świetle”; T 331 „Duch w butelce”), a nawet → śmierć (T 332 → Kuma Śmierć; T 331B „Śmierć w dziupli”), co sugeruje, że każda niewielka, dająca się zamknąć → przestrzeń może uchodzić za waloryzowaną negatywnie sferę zaświatową, podlegającą działaniu sił demonicznych.
Źródła: [b.a.] Sowiźrzał krotochwilny i śmieszny. Krytyczna edycja staropolskiego przekładu Ulenspiegla, red. Grześkowiak R., Kizik E., 2005; Czubala D., Czubalina M., Anegdoty, bajki, opowieści garncarzy, 1980; Dąbrowska S., Wieś Żabno i jej mieszkańcy. (Powiat krasnostawski, gub. Lubelska), „Wisła” 1904, t. 18; Gadka za gadką. 300 podań, bajek i anegdot z Górnego Śląska, zeb., oprac. Simonides D., Ligęza J., 1975; Gaj-Piotrowski W., Duchy i demony w wierzeniach ludowych z okolic Stalowej Woli i Rozwadowa i Tarnobrzega, 1993; Kolberg O., DW, t. 15, cz. 7, 1962a (1882); DW, t. 17, cz. 2, 1962b (1884); Kosiński W., Materyjały do etnografii górali beskidowych, ZWAK 1881, t. 5; Lorentz F., TP, z. 1, 1913; TP, z. 2, 1914; Mátyás K., Nasze sioło, „Wisła” 1893, t. 7; Świętek J., Lud nadrabski (od Gdowa po Bochnię). Obraz etnograficzny, 1893; Udziela S., Świat nadzmysłowy ludu krakowskiego, mieszkającego po prawym brzegu Wisły, „Wisła” 1898, t. 12; Ulanowska St., Niektóre materyały etnograficzne we wsi Łukawcu (mazowieckim), ZWAK 1884, t. 8; Wójcicki K.W., Klechdy: starożytne podania i powieści ludu polskiego i Rusi, 1837.
Opracowania: Biegeleisen H., Lecznictwo ludu polskiego, 1986; Bohdanowicz J., Komentarze do „Polskiego atlasu etnograficznego”, t. 3, Pożywienie i sprzęty z nim związane, 1996; Delimat T., Garncarstwo ludowe w województwie lubelskim, PiME 1961, t. 18, cz. 1; Duma P., Grób alienata. Pochówki dzieci nieochrzczonych, samobójców i skazańców w późnym średniowieczu i dobie wczesnonowożytnej, 2010; Krajewska J., Ceramika kaszubska z końca XIX i początku XX w., PSzL 1958, z. 3; Krzyżanowski J., Byliny, 1934; Krzyżanowski J., Paralele. Studia porównawcze z pogranicza literatury i folkloru, 1961; Prorok K., Żelazny garnek, [w:] STiSL, t. 1, cz. 4, 2012; Reinfuss R., Garncarstwo ludowe, 1955; Stomma L., Antropologia kultury wsi polskiej XIX w., 2002; Wasilewski J. S., Po śmierci wędrować: szkic z zakresu etnologii świata znaczeń (I), „Teksty” 1979, nr 3; Zowczak M., Biblia ludowa. Interpretacje wątków biblijnych w kulturze ludowej, 2000.