Popularny → motyw wielu → bajek ludowych. Pojawia się często jako klejnot wykonany ze złota, co podkreśla jego szczególną rangę. Nie jest to jednak regułą, bowiem podobnie jak w rzeczywistości mógł być zrobiony z lepszej lub gorszej jakości kruszcu w zależności od statusu społecznego właściciela. W kulturze polskiej pierścienie noszone były przede wszystkim przez członków rodu panującego, przedstawicieli stanu rycerskiego/szlacheckiego lub kapłańskiego. Służyły do podkreślenia zamożności noszącej go osoby. Przypisywano im niekiedy własności magiczne (Gorżkowski 1864, s. 35-41). Pierścieniami pieczętowano dokumenty, również wymieniali się nimi zakochani (Gloger 1996, s. 10-11). W kulturze wiejskiej przeważały klejnoty gładkie, niekiedy zdobione szkiełkiem – substytutem kamieni szlachetnych. Bogatsze w formie, przypominające sygnety, wzorowane były najczęściej na biżuterii szlacheckiej. Służyły za ozdobę przede wszystkim kobietom (Moszyński 1939, s. 945-946).
W bajkach pierścień znajduje się najczęściej w posiadaniu osób wysoko urodzonych, jak → królewna, → królewicz, → pan, → król, lub istot nadprzyrodzonych, → donatorów, m.in. → starca i → zwierzęcia magicznego. Przekazywany → bohaterowi staje się symbolicznym znakiem zawarcia paktu narzeczeńskiego/małżeńskiego albo stanowi formę → nagrody za dobre uczynki. W tym drugim wypadku przedmiot okazuje się mieć właściwości czarodziejskie i przyczynia się do osiągnięcia życiowego sukcesu przez protagonistę. Mimo że asortyment → przedmiotów magicznych jest szeroki (Propp 2003, s. 2008), to jednak pierścień należy do grupy najbardziej popularnych artefaktów. Może to wynikać ze specyficznych właściwości i cech klejnotu, wpisujących się w jednowymiarowość oraz abstrakcyjność bajkowego świata (Kasjan 1994, s. 68, 73), a jednocześnie z dających mu się przypisać wielorakich funkcji fabularnych.
Najczęściej motyw pierścienia występuje w → bajkach magicznych. Odgrywa niebagatelną rolę w realizacjach wielu → wątków, m.in. T 301 „Bracia zdradzieccy”, T 309 „Pokuta za kradzież pierścienia”, T 314 „Zaczarowany koń”, T 466 „Złoty pierścień” (np. Nitsch 1920, s. 230-231), T 560 „Pierścień magiczny (Wdzięczne zwierzęta)”, T 668 „Kaczka i pierścień”, T 561 → „Lampa Aladyna”. Rzadziej pojawia się w innych odmianach bajek, np. w nowelistycznych (np. T 885 „Wierny kochanek”, T 926 „Sprytny chłop i królewna”, T 940A „Diabeł swatem (Palenie diabłu świeczki)”), komicznych (np. T 1525A „Złodziej nad złodzieje we dworze”, T 1685 „Głupi narzeczony”) czy podaniach (np. o św. Kindze).
Najliczniejszą grupę stanowią bajki magiczne, w których pierścień jest najczęściej przedmiotem o nadprzyrodzonych właściwościach. Dzięki niemu bohater może spełniać wszelkie swoje → życzenia – od prozaicznych, jak pozyskanie → pożywienia (np. T 560; Nitsch 1920, s. 146-147), po bardziej wyszukane, jak postawienie niezwykłej budowli (T 561; Kolberg 1978 (1867), s. 135). Realizacja marzeń odbywa się samoistnie po potarciu pierścienia lub jego przekręceniu na palcu, a czasami dzięki istotom, które klejnot przywołuje, np. czterem zwierzęcym pomocnikom (T 560) lub duchowi z butelki (T 561):
Bohater zazwyczaj znajduje pierścień w nietypowych okolicznościach bądź otrzymuje w następstwie swoich niezwykłych czynów, np. gdy ratuje zwierzęta. Jego zachowanie wbrew „ludzkiej logice” (Ranke 1997, s. 13) skutkuje zdobyciem wdzięczności i nagrody, którą jest magiczny pierścień:
Chłopak tyż wzion sygnet, zostawił lewka. Uszed kawał drogi; jeść mu sie zachciało. I mówi do sygneta: „żebym miał tutaj kapustę i pyrki, tobym sie najad(ł)”. Wtenczas jemu wszystko stanęło, co ón wymówił. Najad sie chłopak i idzie sobie jeszcze dalij. Zaszed kawał drogi, przeszedł przez bór, wyszed na pole, i mówi (kiej zobaczył dwór piękny): „żeby my tu jeszcze piękniejszy pałacz stanoł, jak tamten”. Wtenczas pałacz mu stanoł, jeszcze piekniejszy, jak ten pon w tyj wsi miał (T 560; Kolberg 1978 (1867), s. 140).
Niekiedy bohatera obdarowuje zaczarowanym klejnotem królewna:
Przekazanie pierścienia należy traktować jako gest uzewnętrzniający sympatię panny do młodzieńca, co w konsekwencji kończy się małżeństwem. Mimo iż bajkowe realia żądzą się swoimi prawami (Honti 1983, s. 45), to odnaleźć można w nich nie tylko odniesienia do archaicznych wierzeń i obrzędowości (Propp 2003, s. 27), ale również odbicie marzeń i aspiracji mieszkańców wsi, jak chociażby o mariażu biedaka z bogatą panną (Bystroń 1976, s. 185-186). Przekazanie pierścienia można rozpatrywać również jako gest transakcji przedmałżeńskiej – daru dla przyszłego małżonka, pieczętującego związek młodych.
Zdarza się, że bohater zdobywa pierścień, pokonując np. → diabła, w czym dopomagają mu zwierzęta magiczne. W jednej z bajek T 560 biedny → dziad, wyruszywszy na żebry, ratuje → psa i → kota, które ułatwiają mu zdobycie niezwykłego klejnotu od czarta wylegującego się na miedzy. Po założeniu obrączki na palec żona chłopa spełnia swe życzenia o dużej ilości jedzenia (Nitsch 1920, s. 146-147). Magiczny przedmiot służy więc kompensacji braku, którym jest bieda (por. Gesta Romanorum 2001, s. 79).
W bajkach ludowych pierścień może być również wykopany z ziemi, np. przez psa (T 560):
Odnaleziony w leśnej anekumenie, a więc w miejscu mediacyjnym (Łysiak 1993, s. 78; Mianecki 2000, s. 349), będącym substytutem → zaświatów (Propp 2003, s. 54-56; Marczyk 2003, s. 41), podkreśla nadprzyrodzony charakter przedmiotu. Sposób jego pozyskania także wskazuje na jego magiczną proweniencję, bowiem w tradycji ludowej to, co znalezione, mogło pochodzić spoza ludzkiej rzeczywistości (Wasilewski 1980, s. 291-292). Motyw wydobycia pierścienia z ziemi może nawiązywać również do tradycji zakopywania → skarbów. W bajce z wątkiem T 314 pierścień pomagający uwięzionemu królewiczowi wydostać się z niewoli przyniesiony zostaje przez żmiję, którą bohater zabija i której zabiera magiczny artefakt (Lorentz 1914, s. 540-541). Możliwe, że w narracji tej mamy do czynienia z reminiscencjami wierzeń ludowych, według których skarby znajdowały się we władaniu króla → węży (Majewski 1892, s. 114; Libera 1987, s. 127).
Równie popularny w opowieściach jest motyw wydobycia pierścienia z → wody. W realizacjach T 560 bohater traci cenny przedmiot i zostaje zamknięty w wysokiej wieży za morzem (Udziela 1892, s. 44) lub spuszczony do głębokiej → studni (Kolberg 1978 (1867), s. 141). Akwen symbolizuje → przestrzeń oddzielającą świat człowieka od szeroko pojętych zaświatów (Kowalski 2002, s. 56). Jego pokonanie, aby dostać się do obcej krainy, dającej się utożsamiać z krainą → śmierci, należy do archaicznych motywów, który odnaleźć można już w najstarszym eposie Gilgamesz (Gilgamesz…1980, s. 94). Źródeł tego rodzaju wyobrażeń należy szukać w dualizmie wyobrażeń na temat wody (Lurker 2011, s. 406-407). W realizacjach wątku T 560 wydobywanie pierścienia z morskich odmętów może symbolizować zanurzenie się w amorficznej, bezczasowej przestrzeni, odgradzającej dwa światy (Majer-Baranowska 1999, s. 391; Wierciński 2000, s. 140-141). Pierścień dotyka dna, a po odnalezieniu zostaje uniesiony ku górze przez zoomorficznego pomocnika (psa), który wraca z chaosu do świata ludzkiego – ze śmierci do życia (Majer-Baranowska 1995, s. 125). Początkowy ruch ku dołowi, waloryzowany w kulturze tradycyjnej negatywnie, zostaje odwrócony i następuje proces, pozytywnie ocenianego, ruchu wznoszącego, będącego zapowiedzią odnowy (Wasilewski 1987, s. 179). Odnaleźć w tym można pogłos wierzeń związanych z rytuałami inicjacyjnymi (Szyjewski 2004, s. 141-142; Tomicki 1979, s. 177), co wydaje się zgodne z tezą, iż fabuła bajki magicznej jest starsza od gatunku (Propp 2000, s. 130).
Wydobywanie pierścienia z odmętów wód występuje również w realizacjach wątku T 301 „Bracia zdradzieccy”. Pierścień zostaje wrzucony do morza przez uwolnioną z piekła królewnę:
W niektórych bajkach ludowych (T 561) pierścień posiada moc podporządkowania istot o niejednoznacznych konotacjach. Za pomocą przedmiotu, który jest np. własnością leżącego w trumnie → wiatru południowego, można rozkazywać pomniejszym wiatrom. Kiedy bohater za namową → antagonisty kradnie klejnot, jego dotychczasowy właściciel rozsypuje się w proch:
Pierścień posiada bliżej nieokreśloną moc podtrzymującą egzystencję wykazującego demoniczne konotacje jego właściciela. Po zabraniu magicznego artefaktu, np. przywłaszczeniu go przez człowieka, tajemnicza postać ulega dezintegracji. Bliskość przedmiotu i postaci pozwala dopatrywać się związku metonimicznego pomiędzy nimi (Mauss 2001, s. 91). W pierścieniu zawarta jest moc, która zostaje wraz z nim odebrana. Kradzież, będąca czynnością liminalną, umożliwia zachowanie w pierścieniu magicznej mocy. Potwierdzają to również realizacje T 309 „Pokuta za kradzież pierścienia”, w których starsza → siostra, zazdrosna o względy królewicza przybyłego w konkury, kradnie pierścień zaręczynowy podarowany jej młodszej siostrze. Tylko posiadanie obrączki umożliwia wybrance zamążpójście. Niedługo potem zazdrosna siostra umiera, ale jej → dusza nie znajduje spokoju. Dopiero czyn dzielnego → żołnierza, który wysłuchuje „spowiedzi” → zmarłej, i zwrot podarunku sprawiają, że wszystko wraca do normy (Lorentz 1913, s. 87).
W wielu bajkach pierścień pozwala zidentyfikować jego właściciela, np. w wersjach opowieści zbliżonych do historii o → Kopciuszku – T 510B „Mysi kożuszek” (Lorentz 1913, s. 206, s. 217; 1924, s. 773; Kolberg 1962b (1875), s. 60), jak i innych:
Również w bajce nowelistycznej T 885 „Wierny kochanek” motyw darowanego pierścień może pełnić funkcję anagnoryczną. Dwoje młodych kochanków musi się rozstać, ale na pożegnanie córka bogatego kupca obdarowuje swego umiłowanego prezentami, w tym klejnotem z wygrawerowanymi ich imionami:
Po kilku latach, kiedy biedny młodzian bogaci się na służbie u hrabiego, nawiedza go → sen, o ukochanej, która ma wyjść za mąż za kogoś innego. Przybywa na jej ślub i dzięki pierścieniowi zostaje rozpoznany, ale spotkanie ma tragiczny finał:
W bajce T 530 → „Szklana góra” w kontekście funkcji anagnorycznej pojawia się motyw pierścienia złamanego:
Przełamany pierścień, pojawiający się również w balladach, bywa symbolem nieszczęścia, ale częściej zawarcia kontraktu małżeńskiego. W tradycji angielskiej tę rolę pełniła niekiedy złota moneta (Hostettler 1976, s. 41).
W bajkach ludowych pierścień może być także dowodem rzeczowym przeciwko okrutnym mordercom, którzy bez moralnych oporów pozbywają się dziewcząt nieprzestrzegających zakazu wejścia do jednego z pomieszczeń (Wróblewska 1995, s. 140), jak w realizacjach wątku T 311 → „Zakazany pokój” bądź T 955 „Narzeczona zbójnika (Dziewczyna w chacie zbójeckiej)”:
Pierścienie bywają również przedmiotami podkreślającymi zamożność ich właściciela. Materialnym wyrazem domniemanego statusu, który niekiedy okazuje się iluzją, jak w bajce nowelistycznej T 940A (Wróblewska 2007, s. 141):
W opowieściach o → rozbójnikach, np. T 955, pierścienie są często przedmiotem pożądania bandytów, którzy dla ich zdobycia maltretują swe → ofiary, a nawet obcinają im palce razem z klejnotami:
Czasami w nowelach, np. w realizacjach T 926, pierścień bywa obiektem wykorzystywanym w działaniach zalotnych, mających charakter niezwykłych zadań, które stawia panna kandydatowi na męża. Jednym z nich jest np. kradzież klejnotu, co kawalerowi udaje się bez trudu, bowiem pomaga mu w tym służąca, spuszczając cenny przedmiot na sznurze (np. Lorentz 1913, s. 290). W innych opowieściach, analogicznie jak w bajkach magicznych, pierścień bywa znakiem, dzięki któremu rozpoznają się rozdzieleni małżonkowie (T 974 „Powrót męża na wesele żony”; Lorentz 1913, s. 93; 1914, s. 361), a w kolejnych – świadectwem rzekomej zdrady (np. T 882; Kolberg 1978 (1867), s. 120; Karłowicz 1887, s. 263; niekiedy w tej funkcji łańcuch – Malinowski 1973, s. 292). W realizacjach wątku T 891→ „Magielona”, znanego z tradycji staropolskiej i z romansów jarmarcznych (Kruszewska-Michałowska 1965, s. 101; Piękne historie… 1992), porwanie torebki z pierścieniem (Kolberg 1962b (1875), s. 115) lub samego klejnotu (Rumelówna 1914, s. 58) przez → ptaka doprowadza do rozdzielenia kochanków, a w finale przyczynia do rozpoznania i połączenia pary węzłem małżeńskim.
W bajkach komicznych pierścień występuje sporadycznie. Zazwyczaj jest przedmiotem kradzieży, co służy wyśmianiu ludzkiej głupoty i prezentacji chłopskiego sprytu. W realizacjach T 1525A „Złodziej nad złodzieje we dworze” spryciarz wygrywa zakład z panem, bowiem potrafi ukraść jego pierścień skrywany pod poduszką albo trzymany przez panią. Złodziej wywołuje zamieszanie i odwraca uwagę państwa od klejnotu, a następnie go zabiera (np. Ciszewski 1894, s. 254):
Motyw pierścienia bardzo rzadko występuje w podaniach. Odgrywa istotną rolę jedynie w wyrosłej z czternastowiecznego utworu pt. Żywot św. Kingi (Krzyżanowski 1965, s. 167) oraz innych źródeł (Długosz 1974, s. 94) historii o odnalezieniu złóż soli w Polsce:
W jednej z wersji pojawia się, oprócz motywu pierścienia, motyw snu przerwanego przez wystraszonych górników, co miało wpłynąć na ilość pokładów soli:
Gest św. Kingi, polegający na wrzucenia pierścienia do darowanego jej przez → ojca szybu, oznaczał symboliczne przejęcie daru na własność (Szajnocha 1854, s. 26).
Ze względu na zmianę roli społecznej pierścienia, zmieniła się również jego częstotliwość występowania, także we współczesnym folklorze, w którym odnotowuje się go bardzo rzadko (T 325 „Uczeń czarnoksiężnika”; Bartmiński… 2015, s. 114-117; brak w PBL).
Źródła: Barącz S., Bajki, fraszki, podania, przysłowia i pieśni na Rusi, 1886; Bartmiński J., Kielak O., Niebrzegowska-Bartmińska S., Dlaczego wąż nie ma nóg? Zwierzęta w ludowych przekazach ustnych, 2015; Cercha S., Baśni ludowe, zebrane we wsi Przebieczanach (w powiecie wielickim), MAAE 1896, t. 1; Chełchowski S., Powieści i opowiadania ludowe z okolic Przasnysza, t. I, 1889; Ciesielski W., Kilka podań górniczych, przy wycieczce do Wieliczki zebranych (Z uniwersyteckich wspomnień), „Tygodnik Ilustrowany” 1869, t. 4, z. 83; Ciszewski S., Lud rolniczo-górniczy z okolic Sławkowa w powiecie Olkuskim, ZWAK, 1887, t. 11; Długosz J., Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, przeł. Mrukówna J. 1974; Gesta Romanorum. Historie rzymskie, przeł. Hertz P., 2001; Gilgamesz, przeł. Stiller R., 1980; Gonet S., Opowiadania ludowe z okolic Andrychowa, MAAE 1900, t. 4; Karłowicz J., Podania i bajki ludowe zebrane na Litwie staraniem..., ZWAK 1887, t. 11; Kolberg O., DW, t. 3, cz. 1, 1978 (1867); DW, t. 5, cz. 1, 1962a (1871); DW, t. 8, cz. 4, 1962b (1875); DW, t. 14, cz. 6, 1982 (1881); Lorentz F., Teksty pomorskie czyli słowińsko-kaszubskie, z. 1, 1913; z. 2, 1914; Malinowski L., Bajki śląskie, red. Kapełuś H., 1973; Malinowski L., Powieści ludu polskiego na Śląsku, 1901; Nitsch K., Wybór polskich tekstów gwarowych, 1920; Piękne historie o niezłomnym rycerzu Zygfrydzie, pannie wodnej Meluzynie, królewnie Magielonie i świętej Genowefie. Antologia jarmarcznego romansu rycerskiego..., oprac. Ługowska J., Żabski T., 1992; Petrow A., Lud ziemi dobrzyńskiej, jego charakter, mowa, zwyczaje, obrzędy, pieśni, przysłowia, zagadki, cz. III, ZWAK 1878, t. 2; Rumelówna A., Z mili kwadratowej obszaru, 1914; Saloni A., Lud łańcucki. Materiały etnograficzne, MAAE 1903, t. 6; Siemieński L., Podania i legendy polskie, ruskie i litewskie, 1975 (1845); Udziela S., Lud polski w powiecie ropczyckim w Galicyi. Cz. III, ZWAK 1892, t. 16; Zawiliński R., Z powieści i pieśni Górali Beskidowych, 1889, Biblioteka „Wisły”, t. 5.
Opracowania: Bystroń J. S., Dzieje obyczajów w dawnej Polsce, t. 1, 1976; Gloger Z., Encyklopedia staropolska, t. 4, 1996; Gorżkowski M., Cymeliarchium, 1864; Honti J., Świat bajki, przeł. Kasjan J. M., LL 1983, nr 1; Hostettler A., Symboliczne znaki w balladzie o powracającym kochanku, przeł. Waliński M., LL 1976, nr 3; Kasjan J. M., Maxa Lüthiego koncepcja bajki, [w:] tenże, Usta i pióro. Studia o literaturze ustnej i pisanej, 1994; Kowalski P., Woda żywa. Opowieść o wodzie, zdrowiu, higienie i dietetyce, 2002; Krzyżanowski J., SFP, 1965; Kruszewska-Michałowska T., „Różne historyje”. Studium z dziejów nowelistyki staropolskiej, 1965; Libera Z., Semiotyka barw w polskiej kulturze ludowej i w innych kulturach słowiańskich, „Etnografia Polska” 1987, t. 31, z. 1; Lurker M., Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, przeł. Wojnarowski R., 2011; Łysiak W., W kręgu wielkopolskich demonów i przekonań niedemonicznych, 1993; Maćkiewicz J., Majer-Baranowska U., Morze, [w:] SSiSL, t. 1, cz. 2, 1999; Majer-Baranowska U., Dualizm religijny w ludowych wierzeniach o pochodzeniu wody, [w:] Folklor – Sacrum – Religia, red. Bartmiński J., Jasińska-Wojtkowska M., 1995; Majewski E., Wąż w mowie, pojęciach i praktykach ludu naszego, „Wisła” 1892, t. 6, z. 1; Marczyk M., Grzyby w kulturze ludowej, 2003; Mauss M., Socjologia i antropologia, przeł. Król M., Pomian K., Szacki J., 2001; Mianecki A., Las w ludowych w ludowych podaniach mitycznych, [w:] Las w kulturze polskiej, t. 1, red. Łysiak W., 2000; Moszyński K., Kultura ludowa Słowian, t. II, cz. II, Kultura duchowa, 1939; Propp W., Nie tylko bajka, przeł. Ulicka D., 2000; Propp W., Historyczne korzenie bajki magicznej, przeł. J. Chmielewski, 2003; Ranke K., Rozważania o istocie bajki, przeł. Kasjan J.M., LL 1997, nr 2; Szajnocha K., Szkice historyczne, 1854; Tomicki R., Ludowa kosmogonia dualistyczna Słowian w świetle samojedzkich mitów stworzenia, EP 1979, t. 23, z. 2; Wasilewski J. S., Podarować – znaleźć – zgubić – zbłądzić. Niektóre kategorie języka symbolicznego związane z opozycją życie – śmierć, „Etnografia Polska” 1980, t. 24, z. 1; Wasilewski J. S., Święty Paweł – nawrócenie, odwrócenie i niepewność, PSL 1987, nr 1, 4; Wierciński A., Magia i religia. Szkice z antropologii religii, 2000; Wróblewska V., Czas i przestrzeń w ludowych baśniach magicznych o zakazanym pokoju (T 311), AUNC 1995, z. 289; Wróblewska V., Ludowa bajka nowelistyczna (źródła – wątki – konwencje), 2007.