Postać występująca w polskich → bajkach ludowych w ograniczonym zakresie, ze względu na to, że głównym → bohaterem reprezentującym najwyższą istotę boską jest w nich zwykle → Jezus. Sytuacja taka jest niewątpliwie odbiciem charakterystycznych dla religijności ludowej wyobrażeń, w których Bóg jest postrzegany jako wyłączne źródło mocy sprawczych oraz istota posiadająca niepodzielną władzę nad całym światem. Jednocześnie przypisuje mu się swoistą pasywność i zakłada, iż zwykle ingeruje on w losy ludzi z oddalenia, za pośrednictwem Jezusa, → Matki Boskiej i → świętych (Tomicki 1981, s. 41-42). Zgodnie z taką koncepcją w tekstach bajek ludowych obecność Boga cechuje się specyficzną dwoistością. Jest on bardzo często przywoływany jako siła sprawcza, od której zależy los bohaterów, mogąca ich ukarać lub wręcz unicestwić albo też zapewnić im ochronę lub pomyślność w podejmowanych działaniach, zarazem jednak stosunkowo rzadko pojawia się jako konkretna postać działająca w obrębie świata przedstawionego i odgrywająca istotną rolę w przebiegu fabuły.
W pierwszym przypadku jego obecność uwidacznia się zwykle w używanych przez narratorów potocznych zwrotach typu: „Mój Boże!”, „Bóg zapłać”, „Bóg wie kiedy”, „Niech cię Pan Bóg ma w swojej opiece”, „Pan Bóg mi dopomógł”, albo też w stwierdzeniach bohaterów stanowiących wyraz swoistej fatalistycznej interpretacji rzeczywistości w kategoriach dopustów bożych:
Niekiedy jednak mamy również do czynienia z takimi sytuacjami, w których odwoływanie się bohaterów do wszechwiedzy, wszechmocy czy sprawiedliwości Boga ma charakter nie tylko retoryczny, ale zarazem jest w jakiś sposób istotne dla rozwoju wydarzeń. Dobrym przykładem takiego ujęcia jest jeden z wariantów wątku T 413A „Wianek ruciany”:
Z podobną sytuacją spotykamy się w niektórych opowieściach ajtiologicznych, gdzie → kara zsyłana na grzesznych ludzi przez oddalonego i abstrakcyjnego Boga prowadzi do powstania różnych elementów lub cech rzeczywistości. W ten sposób tłumaczone jest np. pojawienie się na świecie bratków:
Koncepcja wszechwiedzącego i wszechmocnego Boga, który z oddali czuwa nad losem ludzi, podlega niekiedy stematyzowaniu, stanowiąc przewodnią ideę niektórych → legend i → bajek nowelistycznych. Jest tak np. w wątku T 932 „Syn ukryty przed piorunem w piwnicy”. W opowieści tej kupiec, któremu śni się, że jego syn zginie od uderzenia pioruna, próbuje namówić go do schowania się w piwnicy. Chłopiec jednak odpowiada, że
po czym w trakcie burzy wychodzi w pole i wraca nietknięty, podczas gdy nawałnica niszczy całe domostwo kupca. Po powrocie syn oświadcza swemu → ojcu:
Bóg jako postać aktywnie działająca w obrębie świata przedstawionego pojawia się sporadycznie jako alternatywny wariant bohatera w kilku → bajkach zwierzęcych (np. T 149 „Patron zwierząt”, T 157 „Jak smakuje ludzkie mięso”) oraz magicznych (np. T 563 → „Dary wiatru północnego”; Ferfecka 2002, s. 143-144). Poza tym spotykamy go w zasadzie wyłącznie w opowieściach ajtiologicznych, gdzie sposób jego funkcjonowania jest zdeterminowany przez dwie tendencje. Z jednej strony jest on ukazywany jako demiurg odpowiedzialny za pierwszy etap stworzenia, który dokonuje podstawowych czynów kosmogonicznych i antropogonicznych, a zarazem sytuuje się w pewnej opozycji do Jezusa oraz Matki Boskiej i niektórych świętych, bardzo często będących bohaterami uzupełniających kosmogonii „niższego rzędu” (Mianecki 2010, s. 59-60). Z drugiej strony obserwować można tu zarazem bardzo dużą wymienność ról, co związane jest niewątpliwie z silnym przenikaniem się lub nierozróżnianiem poszczególnych osób boskich w religijności ludowej, a także dość powszechnym wyobrażeniem, zgodnie z którym wędrują one po ziemi w przebraniu → dziadów-żebraków (Zowczak 2000, s. 51-53). W tej sytuacji w poszczególnych wątkach opowieści ajtiologicznych mogą pojawiać się wymiennie zarówno Bóg, jak i Jezus, a niekiedy także Matka Boska lub bliżej nieokreślony → starzec. Dobrym przykładem takiego stanu rzeczy są warianty wątku T 2611 „Rak”:
Bóg w ludowych ajtiologiach występuje zwykle w towarzystwie innego bohatera, który inicjuje czynności kosmogoniczne, pomaga w nich lub przeszkadza, ostatecznie zaś w jakiś sposób wpływa na rodzaj i kształt powstających elementów rzeczywistości. W pewnym sensie siły twórcze Boga są tu więc ograniczone poprzez uzależnienie ich w planie fabularnym od obecności i aktywności innych postaci, często pełniących funkcję → antagonistów i wykorzystujących rozmaite „słabości” demiurga (np. zmęczenie). Zgodnie z ogólnym schematem → kosmogonii dualistycznej głównym „partnerem” i zarazem przeciwnikiem Boga w opowieściach ajtiologicznych jest → diabeł, próbujący prowokować go do różnych działań, nieudolnie naśladować jego czyny, niszczyć ich efekty albo nawet w podstępny sposób pozbyć się swego towarzysza. W tej sytuacji rola Boga w przebiegu akcji jest raczej pasywna i często ogranicza się jedynie do wydawania poleceń aktywnemu antagoniście czy udzielania mu rad i wskazówek albo naprawiania wyrządzonych przez niego szkód lub uzupełniania i poprawiania jego ułomnych prac twórczych (Tomicki 1976, s. 56-66). Z sytuacją taką mamy do czynienia np. w licznych wariantach wątków T 2450 „Powstanie ziemi” oraz T 2490 „Wilk stworzony przez diabła”:
W innych opowieściach ajtiologicznych postaciami inicjującymi działania Boga albo wręcz wykonującymi je za niego są święci, pełniący zasadniczo rolę jego pomocników, którzy jednak niekiedy – podobnie jak diabeł – postępują niezgodnie z oczekiwaniami swego stwórcy, za co zwykle zostają ukarani. Przykładem takich narracji mogą być warianty wątków T 2453 „Stworzenie aniołów” oraz T 1150A „Św. Jerzy na księżycu”:
W niektórych narracjach Bóg może podejmować samodzielne działania, jednak i w tym przypadku ich kierunek oraz ostateczny wynik są uzależnione od postępowania innych postaci, zwykle stanowiąc jakąś formę odpowiedzi na ich prośby. Jest tak choćby w opowieściach będących realizacją wątku T 2462 „Wiek ludzki”:
W ogólnej perspektywie można przyjąć, że główną cechą Boga w polskich bajkach ludowych jest swego rodzaju bierność, przejawiająca się w tym, iż zazwyczaj nie podejmuje on działań z własnej inicjatywy, tylko niejako w odpowiedzi na zachowania innych postaci. Jego aktywność objawia się głównie na spełnianiu ich próśb, pomaganiu im, ochranianiu ich albo też wymierzaniu kar za rozmaite uczynki, które polegają na sprzeciwianiu mu się lub stanowią naruszanie ustanowionych przez niego praw.
Źródła: Dembowski B., Bajki według opowiadania Jana Sabały Krzeptowskiego z Kościelisk, „Wisła” 1892, t. 6; Gawełek F., Przesądy, zabobony, środki lecznicze i wiara ludu w Radłowie w powiecie brzeskim, MAAE 1910, t. 11; Gonet Sz., Kilka szczegółów z wierzeń ludu z okolicy Andrychowa, „Lud” 1892, t. 2; Gustawicz B., Podania, przesądy, gadki i nazwy ludowe w dziedzinie przyrody, cz. 2, ZWAK 1882, t. 6; Gustawicz B., O ludzie podduklańskim w ogólności, a Iwoniczanach w szczególności, cz. 2, „Lud” 1901, t. 7; Gustawicz B., Kilka szczegółów ludoznawczych z powiatu bobreckiego, „Lud” 1902, t. 8; Siarkowski W., Podania i legendy o zwierzętach, drzewach i roślinach, ZWAK 1883, t. 7; Świętek J., Lud nadrabski (od Gdowa po Bochnię). Obraz etnograficzny, 1893.
Opracowania: Ferfecka E., Święci i grzesznicy. Bohater jako jeden z wyznaczników gatunkowych legendy ludowej, [w:] Genologia literatury ludowej. Studia folklorystyczne, red. Mianecki A., Wróblewska V., 2002;Mianecki A., Stworzenie świata w folklorze polskim XIX i początku XX wieku, 2010; Tomicki R., Słowiański mit kosmogoniczny, „Etnografia Polski”, 1976, z. 1; Tomicki R., Religijność ludowa, [w:] Etnografia polski. Przemiany kultury ludowej, red. Biernacka M., Frankowska M., Paprocka W., t. 2, 1981; Zowczak M., Biblia ludowa. Interpretacje wątków biblijnych w kulturze ludowej, 2000.