Rzadko realizowany → wątek → bajek magicznych T 450, należących do opowieści o nadprzyrodzonych krewnych, którzy podlegają → metamorfozie i zmieniają się w → zwierzęta. Głównymi → bohaterami są brat i siostra – dzieci o dobrych sercach, kochające się wzajem i z resztą rodzeństwa, które uciekają do → lasu od złej → macochy (np. Lorentz 1914, s. 741). W niektórych wariantach są podstępnie zostawione w lesie przez → ojca, niemogącego wyżywić zbyt licznego potomstwa (np. Malinowski 1901, s. 112), uciekają przed rodzicami planującymi ich zgładzenie (np. Ciszewski 1894, s. 75) bądź wyruszają w świat w poszukiwaniu zaginionego rodzeństwa (np. Kolberg 1962 (1884), s. 187). Oboje protagonistów przemienia się w zwierzęta, z różnych powodów i w różnych momentach, jednakże zmiana formy istnienia z ludzkiej na nie-ludzką wpisuje się w proces ich → inicjacji. Z biegiem akcji dziewczyna staje się śliczną → kobietą, żoną i → matką, przechodzi też przez krainę → śmierci, skąd wraca, by żyć długo i szczęśliwie w otoczeniu kochającej rodziny. Brat zaś, podejmując się kolejnych zadań, udowadnia stałość braterskiej miłości, oddania i odpowiedzialności za siostrę. W → drodze odbywa się nadzwyczajna metamorfoza chłopca. Jest to kluczowa scena pierwszej części przekazów, dlatego ludowi → bajarze podają jej detale. Mimo znacznej → wariantywności jeden element pozostaje niezmienny: przemianę wywołuje kompleks zjawisk, które w myśleniu magicznym mają charakter mediacyjny. Kompleks ten budują kumulatywnie: → woda (źródło), droga, na której tę wodę znaleziono, las, niekiedy księżycowa noc, a więc elementy będące symbolami → sacrum, „tamtego świata”, który zostaje otwarty i przenika się z ludzkim światem profanum (Majer-Baranowska 1999, s. 171-172; Kowalski 2002, s. 55-61; Smyk 2010, s. 351-352; Bartmiński, Niebrzegowska 1996, s. 167). Wywołuje to metamorfozę chłopca w zwierzę, łączące hybrydycznie cechy antropogeniczne z zoogenicznymi (→ Hybrydy ludzko-zwierzęce):
W scenach przemiany brata w baranka lub inne zwierzę zaznacza się rola kobiety jako postaci o charakterze medium (Wachcińska 2012, s. 52-53), posiadającej wiedzę o właściwościach mijanej wody: siostra ostrzega brata, zakazuje mu picia, gdyż wie, że skutki spożycia są zgubne. Jej wiedza może mieć sakralne pochodzenie, jak w śląskim wariancie, w którym dziewczynka otrzymuje od napotkanej → Matki Boskiej, objawiającej się pod postacią staruszki, złoty krzyż na czoło i na piersi oraz złote → włosy, a wraz z tymi znakami nadprzyrodzoną mądrość (Malinowski 1901, s. 112; Prorok 2012a, s. 250; 2012b, s. 273). Źródłem wiedzy jest tu boskie sacrum, w przeciwieństwie do wariantu z Pomorza, gdzie przemiana chłopca w zwierzę odbywa się w chwili wypicia wody ze źródła zaklętego przez złą → macochę, pragnącą śmierci dzieci (Lorentz 1914, s. 471). W wersjach pozbawionych wpływów chrześcijańskich wiedza dziewczyny nie jest jednoznacznie motywowana, ale można zakładać, że odbija ludowe przekonania dotyczące zakazów spożywania pokarmów i płynów nieczystych, skażonych (Wasilewski 2010, s. 77), pochodzących z nieznanych bądź niepewnych źródeł, wywołujących nieprzewidywane skutki (Wróblewska 2013, s. 43-61). Efekt przemiany regulowany jest za pomocą magii przez podobieństwo i styczność: w zależności od tego, z jakim zwierzęciem woda miała kontakt, takie cechy przeniosą się na pijącego ją człowieka. W analizowanych przykładach jest to – prócz baranka – sarna (np. Lorentz 1914, s. 471) oraz owca (np. Malinowski 1901, s. 112).
Po przemianie w zwierzę zmienia się również bajkowa funkcja brata – z protagonisty w → donatora. Odtąd służy siostrze, nie opuszcza jej i na różne sposoby przyczynia się do poprawy jej losu. Po metamorfozie doprowadza do siostry → królewicza bądź bogatego → pana, który zwraca uwagę na dziewczynę, zabiera ją do dworu wraz z zaklętym bratem, następnie poślubia, obdarza potomkiem i szczerą miłością (np. Lorentz 1914, s. 471; Sarnowska 1894, s. 800).
Działania brata-baranka jako donatora ujawniają się ponownie w momencie, gdy do akcji wkracza kobieta zazdrosna o pozycję jego siostry, na przykład macocha, panna zalecająca się do królewicza bądź służąca. Pod nieobecność pana → antagonistka topi panią (→ Morderstwo) i podstępem zajmuje jej miejsce. Niekiedy dochodzi też do podmiany narodzonych przez prawowitą żonę księcia dzieci. W wypadku pozostawienia przy życiu niemowlęcia, brat-zwierzę ofiarnie się nim zajmuje się, przynosi nad jezioro, w którym została utopiona matka dziecka, aby je tuliła w płaczu (Malinowski 1901, s. 113; Matyas 1894, s. 240) i karmiła piersią (Kolberg 1962 (1884), s. 187-188):
Wypłyń, wypłyń, złote kaczę,
Twoje dziecię bardzo płacze!
Jak powiedział, tak z wody wypłynęła złota kaczuszka, i zaraz się zamieniła w tę żonę królewicza; nakarmiła dziecko, a potym wskoczyła w wodę i znów znikła (T 450; Sarnowska 1894, s. 800).
W niektórych realizacjach wątku T 450 dokonuje się również przeistoczenie siostry w kaczkę, → złotą kaczkę lub w gęś (Kolberg 1962 (1884), s. 187-188). Dziewczyna unika śmierci prawdopodobnie dzięki mediacyjnym właściwościom, które uzyskuje dzięki swemu dobremu sercu i godności królewskiej; ich oznaką są jej złote włosy, które ma również jej dziecko (Sarnowska 1894, s. 799; Kolberg 1962 (1884), s. 187; Prorok 2012a, s. 250).
Brat-baranek spełnia funkcję donatora również w finale opowieści. Przyczynia się do zdemaskowania niecnego czynu antagonistki, pomaga w spotkaniu męża z żoną i w jej rozpoznaniu:
W finale mąż przywraca swojej żonie należną pozycję i karze (→ Kara) śmiercią uzurpatorkę. Zabiegi brata-baranka doprowadzają ostatecznie do przemiany wodnego → ptaka z powrotem w jego siostrę, która żyje długo i szczęśliwie, mając z królewiczem liczne potomstwo (Kolberg 1962 (1884), s. 187-188).
Ludowi bajarze w finale swoich opowieści zdają się zapominać o losach brata. W PBL odnotowano tylko jeden wariant wątku T 450, w którym staje się on na powrót człowiekiem. Dzieje się to dzięki temu, że macocha, która zatruła źródło, by przemienić chłopca w sarnę, zostaje na koniec surowo ukarana przez królewicza (Lorentz 1914, s. 742), a wraz ze śmiercią wiedźmy kończy się moc jej zaklęć. W zdecydowanej większości realizacji tego wątku nie odnotowano powrotu brata do ludzkiej postaci.
Historia o bracie-baranku i jego siostrze zamienionej w kaczkę, wariantywnie w rybkę, popularna nie tylko w Europie, znana była już w literaturze staropolskiej, o czym świadczy utwór Krzysztofa Kobylińskiego Metamorphoseon parvuli et puellae liber units z tomu poezji z 1558r. Variorum Epigrammatum ad St. Rozimontanum Libellus (Krzyżanowski 1947, s. 181-192), nawiązujący do Metamorfoz Owidiusza. Do znanych tekstów literackich wykorzystujących elementy wątku T 450 należy ballada romantyczna Adama Mickiewicza Rybka (1822).
Źródła: Ciszewski S., Krakowiacy. Monografia etnograficzna, t. 1, 1894; Kolberg O., DW, t. 17, 1962 (1884); Lorentz F., TP, z. 2, 1914; Malinowski L., Powieści ludu polskiego na Śląsku, MAAE 1901, t. 5; Matyas K., Z za krakowskich rogatek, „Wisła” 1894, t. 8; Sarnowska H., Dwie bajki z Łowicza, „Wisła” 1894, t. 8.
Opracowania: Bartmiński J., Niebrzegowska S., Księżyc, [w:] SSiSL, t. I, Kosmos, cz. 1, 1996; Kowalski P., Woda żywa. Opowieść o wodzie, zdrowiu, higienie i dietetyce, 2002; Krzyżanowski J., K. Kobylińskiego epyllion o rybce, „Pamiętnik Literacki” 1947, nr 37;Majer-Baranowska U., Woda, [w:] SSiSL, t. I, Kosmos, cz. 2,1999; Propp W., Historyczne korzenie bajki magicznej, przeł. Ulicka D., 2003; Prorok K., Złote włosy, złoty warkocz, [w:] SSiSL, t. I, Kosmos, cz. 4, 2012a; Prorok K., Złoty krzyż, [w:] SSiSL, t. I, Kosmos, cz. 4, 2012b; Smyk K., Droga w opowieściach wierzeniowych Śląska Cieszyńskiego, [w:] Dziedzictwo kulturowe jako klucz do tożsamości pogranicza polsko-czeskiego na Śląsku Cieszyńskim, red. Pieńczak A., Szczyrbowski J., 2010; Wasilewski J.S., Tabu, 2010; Wachcińska O., Ludowy obraz kobiety i jego społeczne konsekwencje, „Tekstura” 2012, nr 1; Wróblewska V., Magiczny kęs, magiczny łyk, czyli tabu żywieniowe w polskich bajkach ludowych, [w:] Ukąszenia, wirusy, memy... Kulturowe obrazy praktyk fizjologicznych, red. Wężowicz-Ziółkowska D., Pisarek A., 2013.