Wątek → bajek magicznych T 563 traktujący o obdarowaniu człowieka przez istotę nadprzyrodzoną → przedmiotami magicznymi, o niewyczerpanej mocy dostarczania → pożywienia, → pieniędzy i wymierzania → sprawiedliwości. Zarówno rozpoczęcie, jak i zaprzestanie działania przedmiotów możliwe jest wyłącznie po wypowiedzeniu odpowiednich zaklęć. Nazwę wątku zaczerpnięto z literackiej adaptacji ludowego pierwowzoru spopularyzowanej przez Wacława Sieroszewskiego (Sieroszewski – I wyd. 1910-1911), mimo iż w → bajkach ludowych w funkcji → donatora nie występuje tytułowy → wiatr ani personifikowane siły przyrody. Odmianę wątku T 563 „Dary wiatru północnego” stanowi wątek bajek magicznych T 564 „Białki z kobiałki”, pokrewieństwo wykazują też realizacje wątków T 565 „Garnek (młynek) magiczny” i T 330B „Stary żołnierz i diabli”. → Motyw magicznych przedmiotów o niewyczerpanej mocy występuje również w → bajkach humorystycznych T 1539 „Sprytny oszust sprzedaje magiczne przedmioty”.
Wątek T 563 wykazuje dużą zdolność kontaminacyjną – występuje jako składnik innych bajek, np. T 302 „Dusza potwora w jaju (Dusza zewnętrzna)”, T 550 „Ptak złotopióry”, T 707 „Trzej synowie z gwiazdą na czole” , jak też wchłania inne wątki magiczne, np. T 592 „Magiczne skrzypce”, T 738 „Bogacz i biedak (Piekło)”) oraz humorystyczne, jak T 2400 „Miara ziemi” (PBL, t. 2, s. 271). Wątek T 563 jest popularny również w folklorze innych narodów (Aarne 1909), m.in. w niemieckim (Baśnie braci Grimm 1982, s. 180-189).
Fabułę bajek opartych na wątku T 563 charakteryzuje trójsekwencyjność zdarzeń, tj. obdarowanie → biedaka magicznymi przedmiotami, utrata darów w wyniku oszustwa/kradzieży oraz powrót → bohatera po ostatni dar i ukaranie krzywdziciela/odzyskanie przedmiotów. Magiczne przedmioty ofiarowują potrzebującym osoby związane z religią chrześcijańską (→ Bóg, święty Mikołaj, → diabeł) lub enigmatyczne postaci nadprzyrodzone (→ starzec, baba z sosny, → czarownik). Motywem przekazania czarodziejskich podarków śmiertelnikowi może być → nagroda za dobry uczynek (podzielenie się jedzeniem i piciem, jałmużna, pomoc) lub za służbę:
Obdarowanie nieuzasadnione wdzięcznością za konkretne czyny w bajkach realizujących watki T 564 i T 330B również stanowi rodzaj rekompensaty. Odbiorcą magicznych przedmiotów są bowiem bohaterowie żyjący w niedostatku – biedni chłopi, → żołnierze, wykorzystywani lub gnębieni przez silniejszych i bogatszych od nich. W bajce zapisanej przez Kozłowskiego (T 564) czarodziejskie przedmioty trafiają do ubogiego chłopa, który przypadkowo przywołuje donatorkę:
W przekazie (T 330 B), zapisanym przez Oskara Kolberga na Kujawach dary otrzymuje samotny wojak wzywający imię Pana Boga i proszący go o cudowną butelkę wódki (→ Alkohol) oraz chleb (Kolberg 1978 (1867), s. 115).
Czarodziejskie przedmioty dostarczają właścicielowi na życzenie to, czego najbardziej brakuje biednym – pieniądze, pożywienie oraz obronę przed wyzyskiem i niesprawiedliwością. Sytość zapewniają bohaterom np. stół, obrus, które same się nakrywają, butelka nieprzerwanie się napełniająca, → garnek gotujący na życzenie potrawy, chleb, którego nie ubywa:
Bogactwo na każde żądanie bohatera wyczarowuje zawsze pełna monet sakiewka, → zwierzę wydalające złote monety (baran, kózka), znoszące złote → jajka (kura), wygrywające karty (Saloni 1908, s. 258; Gliński1928, s. 145; Malinowski 1901, s. 114).
Otrzymane przedmioty naiwny lub pijany bohater traci w wyniku oszustwa lub kradzieży, których sprawcami są → antagoniści reprezentujący bogactwo i nieuczciwość – karczmarz, bogaty → brat, bratowa, → sąsiad, → Żyd, → czarownica. Wybawienie z opresji i zadośćuczynienie za krzywdę zapewnia protagoniście ostatni cudowny podarunek, najczęściej kije, pałki, które na rozkaz-zaklęcie biją krzywdzicieli:
Niekiedy funkcje obrońców spełniają istoty wyskakujące na wezwanie z magicznego worka, np. diabły, chłopcy z worka, Kozacy (Kozłowski 1869, s. 334; Gliński 1928, s. 228-229).
W niektórych realizacjach wątku T 564 kije-samobije pomagają biedakowi najpierw odzyskać stracone cudowne przedmioty, a następnie podnieść jego status społeczny, np. objąć tron po wygranej wojnie, co szczególnie wyraźnie akcentuje funkcję rekompensacyjną darów (Wójcicki 1837, s. 24). Natomiast w bajkach T 330B dominuje przekaz moralizatorski. Bohater wykorzystuje cudowną torbę, by uwięzić → śmierć, co okazuje się złą decyzją:
W bajce Glińskiego O żołnierzu wędrowcu, kiesce złotodajce, lulce niewykurce, i o worze samochwycie (T 330B) żołnierz zostaje z kolei ukarany pokutą za to, że mając do wyboru zbawienie lub ziemski dostatek dzięki magicznym przedmiotom, wybrał to drugie (Gliński 1853, s. 174-176).
W zakończeniu niektórych bajek pojawiają się informacje o losach cudownych przedmiotów. W bajkach O cudownej torebce (T 564) i O dwuch braciach: Okpile i Biedzile (T 563) bohaterowie, po wymierzeniu sprawiedliwości i odzyskaniu pozostałych magicznych prezentów, podejmują decyzję o usunięciu ostatniego podarunku:
W niektórych tekstach realizujących wątek T 565 w związku z przedmiotami magicznymi wprowadza się element ajtiologiczny (→ Bajka aitiologiczna). Zatopienie młynka nieustająco mielącego sól, którego działania właściciele nie potrafią przerwać, okazuje się w nich przyczyną zasolenia wód morskich (Bąk 1939, s. 20).
Motyw magicznych przedmiotów, zaczerpnięty z wątku T 563, występuje także w bajkach humorystycznych T 1539, w których rzekomo cudowne obiekty także spełniają funkcję kompensacyjną. Bohater, najczęściej Wojtek lub Maciek, sprzedaje bogatym, ale głupim i naiwnym Żydom jakoby magiczne przedmioty, np. garnek, który gotuje bez ognia, sanie, które same jeżdżą, grabie-samobije:
Realizacje wątku T 563 i pokrewnych mu wyrażają odwieczne marzenie człowieka o sprawiedliwości, zadośćuczynieniu za krzywdy, bogactwie, uwolnieniu od ciężkiej pracy, pokazując jednocześnie konsekwencje naiwności, pijaństwa i chciwości. Ze względu na uniwersalną wymowę zawartość atrakcyjnych elementów bajkowych i jednocześnie moralizatorskich, zarówno wątek niewyczerpanych darów, jak i motyw czarodziejskich przedmiotów cieszyły się popularnością także w polskich publikacjach. Józef Chociszewski bajkę Koszałki Opałki (1890, s. 3-6) zaczerpniętą w całości ze zbioru Kazimierza Władysława → Wójcickiego (1837, s. 20-24) zamieścił w zbiorze humoresek, choć nie wskazał jej pierwowzoru. Niekiedy teksty rozpowszechniane w wydawnictwach popularnych jako bajki polskie były w rzeczywistości zaczerpnięte ze źródeł obcych. Należy do nich m.in. bajka Stolik „nakryj się”, złoty osieł i kij samobij, opublikowana przez Bronisława Londyńskiego jako polska (Londyński 1932, s. 93-107), która odwzorowywała fabułę bajki ze zbioru braci Grimm o podobnym tytule (1982, s. 180-189). Ludowy wątek T 563 był również adaptowany w formie sztuk teatralnych, np. autorstwa J. Chociszewskiego (Chociszewski 1901). Jednak szczególnie wątek T 563 „Dary wiatru północnego” zyskał na popularności dzięki licznym adaptacjom teatralnym i filmowym (zob. Netografia) bajki Wacława Sieroszewskiego Dary wiatru północnego (Sieroszewski 1958). Autor zachował w niej utarty schemat fabularny bajki ludowej, jednak umiejscowił go w Tatrach i wzbogacił m.in. o dzieje walki chłopów ze → zbójnikami o odzyskanie niepodległości wioski i wyzwolenie → królewny, a rolę kijów-samobijów spełniły w nim → owady z puzdra atakujące na rozkaz nieuczciwych ludzi (Wróblewska 1998, s. 90-92; Mroczkowski 1935, 24-25). Nadprzyrodzonym donatorem u Sieroszewskiego, inaczej niż w wariantach ludowych, była uosobiona siła przyrody wiatr, który jako zadośćuczynienie za rozwianą mąkę darował biedakowi magiczne przedmioty. W literackiej bajce Wandy Chotomskiej pt. Legenda o czarodziejskim młynku z Wieliczki, opartej na ludowym wątku T 565 „Garnek (młynek) magiczny”, dawcą podarunku jest także istota personifikująca siły przyrody – Solny Dziadek (Chotomska 2004, s. 32-42).
Źródła: Baśnie braci Grimm: baśnie domowe i dziecięce,t. 1, przeł. Bielicka E., Tarnowski M., 1982; Bąk S., Teksty gwarowe z polskiego Śląska, 1939; Chociszewski J., Czarodziejski stolik i zaczarowane kije w miechu: igra dla ludu i młodzieży w dwóch odsłonach, przerobiona z powieści gminnej, 1901; Chociszewski J., Koszałki opałki: zbiór dowcipów, dziwactw, dykteryjek, powiastek, wierszyków anegdot i t.d. dla rozweselenia czytelników, 1890; Chotomska W., Legendy polskie, 2004; Gliński A.J., Bajarz polski. Baśnie, powieści i gawędy ludowe, t. 2, 1853; Kolberg O., DW, t. 3, cz. 1, 1978 (1867); Kozłowski K., Lud. Pieśni, podania, baśnie, zwyczaje i przesądy ludu z Mazowsza Czerskiego, wraz z tańcami i melodyami, 1869; Londyński B. (Rościszewski M.), Bajki słowiańskie, 1932; Malinowski L., Powieści ludu polskiego na Śląsku, MAAE 1901, t. 5; Necel A., Demony, purtki i stolemy. Baśnie kaszubskie, 1975; Saloni A., Lud rzeszowski, MAAE 1908, t. 10; Siewiński A., Bajka o Wojtku, „Lud” 1897, t. 3; Sieroszewski W., Dary wiatru północnego, 1958; Wójcicki K., Klechdy, starożytne podania i powieści ludu polskiego i Rusi, t. 1, 1837.
Opracowania: Aarne A., Die Zaubergaben, eine vergleichende Märchenuntersuchung, 1909; Mroczkowski W., Sieroszewski Wacław: „Dary wiatru północnego”, Tow. Wyd. „Rój”, Warszawa (recenzja), „Poradnik Biblioteczny Zjednoczenia Polskich Towarzystw Oświatowych”, 1935, r. 5, nr 1; Wróblewska V., O gatunkowości Bajek Wacława Sieroszewskiego, AUNC 1998, z. 51.
http://www.encyklopediateatru.pl/przedstawienie/39405/dary-wiatru-polnocnego, Dary wiatru północnego, reż. L. Dutkiewicz, adaptacja M. Węgrzyn, [w:] Teatr Lalek „Banialuka”, Bielsko-Biała 1953; [dostęp: 07.07.2016]; http://www.teatrtelewizji.tvp.pl/599759/dary-wiatru-polnocnego-czesc-1, Dary wiatru północnego, realizacja TV: B. Radkowski, adaptacja: B. Biel, [dostęp: 07.07.2016]; http://diafilm.pl/207/katalogbajek/1/szukaj/2/szukaj/1097/Dary_wiatru_polnocnego, Dary wiatru północnego (bajka na rzutnik), na podstawie tekstu W. Sieroszewskiego, opracowanie plastyczne J. Witz, W. Borysiewicz wydawca: Państwowe Zakłady Foto-Przeźroczy, [dostęp: 08.07.2016].