Bohater → bajek magicznych, charakteryzujący się nadludzkimi umiejętnościami, zwłaszcza siłą. Zazwyczaj występuje w realizacjach wątku T 650 „Herakles (Młody siłacz)”, traktujących o młodzieńcu niezwykłego pochodzenia i nadludzkiej siły, będącym typologicznym odpowiednikiem mitycznego greckiego Heraklesa-siłacza (w mitologii rzymskiej – Herkulesa; Stafford 2010, s. 228-244), znanego z waleczności, męstwa, umiejętności wojennych. Mocarnych → bohaterów bajkowych zbliża do mitycznego herosa nadludzka siła i jej źródło, tzn. cudowne narodziny, lub wyjątkowy apetyt oraz wykonywanie tytanicznych prac. → Motywy charakterystyczne dla wątku T 650 występują także w innych wątkach bajek – głównie magicznych, rzadziej komicznych.
Młody mocarz w wariantach T 650 zawdzięcza swą siłę niezwykłemu pochodzeniu, np. rodzi się ze związku → kobiety i zwierzęcia (lwa, → niedźwiedzia; zob. → Hybrydy ludzko-zwierzęce), jak w opowieści zapisanej w Beskidach:
Często źródłem fizycznej mocy chłopca jest nietypowe dzieciństwo – ssie mleko → matki o wiele dłużej niż zwykłe → dzieci:
Bajkowi bohaterowie, których imiona wskazują na niezwykłą moc (np. Silny Jasiek, Mocny Bartek), najmują się na służbę, by wykorzystać swój dar i wypełniają zadania niewykonalne dla zwykłego człowieka, m.in. tłuką → kamienie gołymi rękoma, przenoszą budynki na plecach, młócą zboże cepami zrobionymi z pni → drzew, uwalniają → młyn od nieczystych → duchów. Dobrzy siłacze są wykorzystywani i poniewierani przez → panów, którzy wysyłają ich na wojny, chcą pozbawić zapłaty lub nagrody, a nawet próbują zabić:
Mocarni słudzy wykorzystują swoją siłę, by ukarać ciemięzców – ośmieszają ich i uzyskują należne wynagrodzenie za pracę lub walkę:
Odmienną interpretację uzyskały motywy siłacza i jego nadludzkich prac w wariantach opartych na wątku T 651 „Diabeł parobkiem”. Tytaniczne zadania wykonuje → diabeł skazany na służbę u biednego chłopa za kradzież jedzenia. Bies pracuje zamiast chłopa, wykorzystując swoje nadprzyrodzone moce, dzięki czemu pomaga mu wzbogacić się kosztem → bogatego pana, jak np. w bajce zapisanej w Krakowskiem, w której czart wysyła → biedaka po pożyczkę do bogacza:
Nadludzka siła bohaterów w wątkach T 650 i T 651 jest narzędziem do wymierzenia sprawiedliwości, a jej posiadacz – człowiek lub → demon, wykorzystuje ją, aby zadośćuczynić ludzkiej krzywdzie.
Młodzieniec niezwykłego pochodzenia i nadludzkiej siły, którą podobnie jak mocarz z wątku T 650 zawdzięcza cudownemu pochodzeniu lub ssaniu piersi matki przez wiele lat, jest także bohaterem bajek opartych na wątkach T 301 „Zdradzieccy bracia” oraz niektórych realizacji T 590 „Zdradziecka matka”. W tych opowieściach cudowna siła bohatera okazuje się jednak przyczyną jego nieszczęść, a nie pomocą w uzyskaniu rekompensaty za doznane krzywdy. Mocarzy cechuje szlachetność i uczciwość, ale → antagoniści starają się ich oszukać lub pozbawić siły. Bohaterów tych wątków krzywdzi nie pracodawca, ale towarzysze, także posiadający ogromną siłę (T 301), lub matka (T 590 „Zdradziecka matka”). Żelazny Marcin z bajki zapisanej na Mazowszu (T 301) wykorzystuje swoją siłę i spryt nie dla własnej korzyści, ale żeby ukarać dziadka, który skrzywdził jego towarzyszy:
Kompani zdradzają silnego młodzieńca, podobnie jak siłacze Kruszyskała i Wyrwidąb z bajki o Toczygroszku (T 301), którzy zostawiają towarzysza w podziemiach, by przypisać sobie uwolnienie → królewien (Ciszewski 1894, s. 156). W bajkach opartych na wątkach T 301 i T 590 prześladowcy bohatera zostają ukarani, a on ostatecznie pokonuje → smoka/potwora, uwalnia królewnę, jednak nie zawdzięcza tego tylko swojej sile, ale także pomocy wdzięcznych → zwierząt magicznych lub → donatorów.
Warianty bajkowe, nawiązujące zarówno do mitologicznego wątku o Heraklesie (T 650), jak i do związanych z nim motywów cudownych narodzin (T 301, T 590) oraz nadludzkich zadań (T 651), ilustrują zmiany, jakie zaszły w mitycznym wątku o Heraklesie-siłaczu na przestrzeni wieków. Bohater ludowy stał się bojownikiem o inne wartości niż bohater mityczny – starał się o własne bogactwo, żonę, dobre imię, a nie o dobro całej wspólnoty. Jednak mimo transformacji mitycznego herosa w zwykłego człowieka, zamiany mitycznego → czasu na bajkowo nieokreślony, utraty ajtiologizmu oraz skupienia uwagi w bajce na losach konkretnego człowieka, a nie społeczności (Mieletinski 1980, s. 88), wspólnym tematem mitycznych i ludowych wątków o siłaczach okazuje się walka o wolność i dobrobyt (Czarnowski 1956, s. 114). Nadludzka siła fizyczna, zarówno posiadana przez człowieka, jak i przez → demona, jest w bajkach magicznych narzędziem do wymierzenia sprawiedliwości (za krzywdy własne lub towarzyszy), zyskuje więc wymiar moralny.
W opowieściach o odmityzowanych mocarzach występują typowe dla folkloru elementy świadczące o stopniowym przekształcaniu poważnej sakralnej opowieści mitycznej o herosie-siłaczu w opowieści komiczne (Wróblewska 2011, s. 150). Motywy humorystyczne w wariantach T 650, jak egzekwowanie przez siłaczy swojej nagrody przez ośmieszenie ciemięzcy, w wyniku dalszej ewolucji wątku przyjmują formę motywów komicznych (→ Komizm) w ludowych kawałach i anegdotach. Bohater wątków humorystycznych traktujących o niezwykłych zadaniach nie posiada wielkiej siły fizycznej, jednak sprytnie potrafi udawać mocarza. W wariantach T 1052 „Olbrzym oszukany ” i T 1640 „Krawczyk i olbrzym” pomysłowy człowiek imituje wykonywanie nadludzkich zadań, dzięki czemu pokonuje → olbrzyma. W jednej bajce T 1640 bohater wzrostu małego chłopca przechytrzył ogromnego Kubę:
Przewrotna interpretacja motywu mocarza w wątkach komicznych ilustruje odmienną ocenę znaczenia siły fizycznej niż w wątkach magicznych. Zwycięża bohater sprytniejszy, a nie większy i mocniejszy, jest bowiem sprawniejszy pod względem intelektualnym. Nadal jednak siła fizyczna, mimo iż udawana, decyduje o wyniku pojedynku.
Bohater-mocarz stał się popularny w literaturze dla dzieci. Szczególne uznanie zyskali mocarni bracia bliźniacy – Waligóra i Wyrwidąb, postaci rozpowszechnione dzięki bajce Kazimierza Władysława → Wójcickiego (T 300B „Smok i Waligóra”; zob. Wójcicki 1974 (1837), s. 131-133). Mimo iż w → bajkach ludowych bohaterowie o takich imionach występowali jako podstępni siłacze (T 301), działania krzepkich bliźniaków, wykarmionych przez wilczycę i niedźwiedzicę, stały się w literaturze dziecięcej odzwierciedleniem braterskiej zgody i przykładem obopólnych korzyści wynikających ze współpracy (np. Lange 1906; Chociszewski 1912, Pisarski 1962).
Źródła: Chociszewski J., Wyrwidąb i Waligóra – powieść dla ludu i młodzieży ułożona na tle podań ludowych, 1912; Ciszewski S., KR, t. 1, 1894; Knoop O., Podania i opowiadania z W. Ks. Poznańskiego, „Wisła” 1895, t. 9; Kolberg O., DW, t. 14, cz. 6, 1964 (1891); DW, t. 42, cz. 7, 1969; Kosiński W., Materiały do etnografii Górali beskidowych, cz. I, ZWAK 1881, t. 5; Lange A., Wyrwidąb i Waligóra, [w:] tenże, Rozmyślania, 1906; Pisarski R., Wyrwidąb i Waligóra, 1962; Saloni A., Lud łańcucki. Materiały etnograficzne, MAAE 1903, t. 6; Świętek J., Lud nadrabski (od Gdowa po Bochnię), 1913; Wasilewski Z., Przyczynek do etnografii Krakowiaków, „Wisła” 1892, t. 6; Wójcicki K., Klechdy, starożytne podania i powieści ludu polskiego i Rusi, 1974 (1837).
Opracowania: Czarnowski S., Dawność i teraźniejszość w kulturze, [w:] tenże, Dzieła, t. I, oprac. Assorodobraj N., Ossowski S., 1956; Mieletinski E., Mit a historyczna poetyka folkloru, przeł. Jagiełło J., LL 1980, nr 4/6; Stafford E., Herakles Beetwen Gods and Heroes, [w:] Gods of Ancient Greece: Identities and Transformations, by Bremmer J.N., Erskine A., 2010; Wróblewska V., Od bohatera mitycznego do bohatera bajkowego (na przykładzie opowieści ludowych), [w:] Mit, prawda, imaginacja, red. Kowalski P., Konarska K., „Colloquia Anthropologica et Comunicativa”, 2011.