Jako postać bajkowa występuje przede wszystkim w ludowych → legendach i → bajkach ajtiologicznych. Przedstawiane w nich zdarzenia mają przede wszystkim zobrazować i uzasadnić określone zasady religijno-moralne oraz wyjaśnić pochodzenie i właściwości pewnych elementów Kosmosu. Podstawowa funkcja Chrystusa jako → bohatera bajek wynika z przypisywanej mu w światopoglądzie ludowym roli pośrednika i swego rodzaju kontrolera w relacjach między → Bogiem a człowiekiem (Thomas, Znaniecki 1976, t. 1, s. 204). Główną formą aktywności Jezusa jest więc nieustanne wędrowanie po ziemi i poddawanie ludzi (często także → zwierząt) różnego rodzaju próbom oraz karanie ich i nagradzanie w zależności od prezentowanej postawy i podejmowanych działań. Opowieści te tylko w niewielkim stopniu nawiązują do → motywów obecnych w ewangeliach, zawierając głównie historie znane z chrześcijańskich apokryfów albo też typowe dla → bajek magicznych ujęcia pozbawione jakichkolwiek odniesień do konkretnego → czasu lub miejsca.
W obrębie polskich bajek ludowych można wyróżnić trzy zasadnicze grupy tematyczne ludowych narracji o Chrystusie.Pierwsza z nich dotyczy dzieciństwa Jezusa. Składają się na nią przede wszystkim dwa cykle legend, mówiących o cudach dokonywanych przez małego Jezusa bawiącego się z innymi → dziećmi (T 2443 „Ptaszki z gliny”) lub pomagającego w pracy św. Józefowi uważanego za marnego rzemieślnika (T 2444 „Rozciągnięta deska”). Znajdujemy tu odzwierciedlenie wyobrażeń obecnych w apokryfach i wierzeniach ludowych, zgodnie z którymi nadprzyrodzone zdolności Chrystusa musiały ujawniać się już w jego najmłodszych latach, a nie – jak relacjonują ewangelie – dopiero od momentu rozpoczęcia publicznej działalności (Zowczak 2000, s. 282-286). Przykładem takich opowieści może być wariant wątku „Ptaszki z gliny” zanotowany na Kielecczyźnie:
Drugi cykl legend dotyczących dzieciństwa Jezusa relacjonuje wydarzenia związane z ucieczką św. Rodziny do Egiptu lub jej wędrówką za chlebem do Jerozolimy (T 2442 „Ucieczka św. Rodziny do Egiptu”, T 2640 „Paproć”, T 2651 „Osika i leszczyna”). W tych narracjach główną rolę odgrywa zwykle → Matka Boska, podejmująca różne działania, by ochronić swego syna przed grożącymi mu niebezpieczeństwami. Opowieści te cieszyły się w polskiej kulturze ludowej szczególną popularnością. Składające się na nie motywy wywodzą się ze źródeł apokryficznych (głównie Ewangelia dzieciństwa arabska i Rozmyślania przemyskie) i były wykorzystywane nie tylko w legendach i ajtiologiach, ale także w kolędach i pieśniach dziadowskich, stanowiąc zarazem pewien kanon potocznej wiedzy na temat narodzin i pierwszych miesięcy życia Jezusa (Zowczak 2000, s. 274).
Kolejną grupę opowieści tworzą ajtiologiczne narracje podejmujące temat męki Jezusa, której czas – wedle ludowych wierzeń – stanowił kulminacyjny moment drugiego etapu działań kosmogonicznych (Balzamo 2005, s. 37). Różnego rodzaju zdarzenia w trakcie wędrówki Chrystusa na Golgotę oraz jego ukrzyżowanie wpływają na powstanie specyficznych cech i wartości charakterystycznych dla pewnych → przedmiotów, → zwierząt bądź ludzi. Decydujące znaczenie dla ukształtowania się tych właściwości ma przy tym postawa bohaterów wobec prowadzonego na → śmierć Jezusa. I tak np. zydel → szewca ma tylko trzy nogi, ponieważ czwarta odłamała się, kiedy jego właściciel wygrażał stołkiem prowadzonemu na Golgotę Chrystusowi (T 2472 „Stołek szewski”). Z kolei zabicie skowronka jest wielkim grzechem, ponieważ → ptak ten próbował ulżyć cierpieniom Jezusa, odłamując kolce z korony cierniowej (T 2533 „Krzyżodziób”), natomiast bezkarnie można niszczyć gniazda, a nawet zabijać cierpiotki, które szydziły z idącego na śmierć Zbawiciela (T 253 „Skowronek na Golgocie”). Dobrym przykładem tego typu narracji jest wariant wątku „Trzy nacje na Golgocie” (T 1638), wyjaśniający, a zarazem wskazujący mitologiczne uzasadnienia cech uznawanych za typowe dla Polaków, Ormian i Rusinów:
Trzecia grupa to opowieści o Jezusie, który wędruje po ziemi pod postacią pielgrzyma, → starca lub → dziada-żebraka, najczęściej w towarzystwie → św. Piotra lub innych apostołów. Peregrynacje te nie są osadzone w konkretnym czasie ani → przestrzeni, a związane z nimi wydarzenia mają wymiar mityczny bądź moralizatorski. Ustanawiają określone właściwości świata, wprowadzają, utrwalają i uzasadniają wzorce zachowań społecznych poprzez dostarczanie pouczających przykładów lub wskazywanie sakralnej genezy określonych norm kulturowych. Jezus występuje w nich często w roli kreatora, a tym samym częściowo utożsamiany jest z → Bogiem Ojcem jako podmiotem czynów kosmogonicznych (Tomicki 1981, s. 42-43). W ten sposób → młynarz, próbujący przestraszyć Jezusa, zostaje przez niego zamieniony w → niedźwiedzia (T 2502 „Młynarz niedźwiedziem”), Żydówka schowana pod korytem, by wypróbować mądrość Chrystusa, zostaje zamieniona w świnię (T 2501 „Świnia – ciotka”), a pożyteczne pszczoły powstają z wypływającej z jego rany krwi (T 2621 „Pszczoły”). Analogiczny typ układu zdarzeniowego służy do uzasadnienia zasady nierównego podziału obowiązków spoczywających na → kobietach i → mężczyznach. Kiedy wędrujący po ziemi Jezus pyta o → drogę, kobieta nie udziela mu odpowiedzi, ponieważ jest zajęta, chłop natomiast przerywa pracę i odpowiada, co sprawia, że od tej pory panowie mają więcej wolnego czasu niż panie (T 2469 „Kobieta wiecznie zajęta”). Typowym przykładem narracji tego rodzaju jest pochodzący z okolic Olkusza wariant wątku „Koń zawsze głodny” (T 2503):
Sporadycznie Jezus występuje także w bajkach magicznych. Zwykle pojawia się w nich w roli typowego → donatora, bliżej nieokreślonego z pochodzenia starca, w czym można dostrzec efekt chrystianizacji folkloru. Swym działaniem Chrystus wspiera potrzebujących, skrzywdzonych i biednych, oferując im zazwyczaj magiczne dary, przedmioty pozwalające na zmianę życiowej sytuacji. np. → skrzypce (T 592 „Magiczne skrzypce”, Klich 1910, s. 39–40) lub pióra (T 573 „Trzy piórka”):
W XIX w. różnego rodzaju opowieści o Jezusie funkcjonują nie tylko w przekazach ustnych, ale stopniowo zaczynają stanowić jeden z obszarów tematycznych popularnej literatury dewocyjnej oraz dydaktycznego piśmiennictwa kierowanego do ludności wiejskiej i dzieci, przybierając często postać charakterystycznych quasi-apokryfów (Żabski 1993, s. 35-51). Są to zarówno zbiory tekstów anonimowych publikowanych w postaci książek i druków ulotnych (Grajnert 1904), jak i produkcje autorskie, takich literatów jak Stefania Posadzowa czy Barbara Żulińska (Posadzowa 1948; Żulińska 1912). W tego typu wydawnictwach często wykorzystywano opracowania obecnych w polskiej tradycji → wątków bajek ludowych, choć nie brak także utworów będących przeróbkami bądź tłumaczeniami różnego rodzaju wcześniejszych publikacji religijnych. Niektóre narracje ustne stają się także kanwą dla twórczości literackiej o charakterze artystycznym, czego przykładem mogą być opowiadania Kazimierza Przerwy-Tetmajera (O Panu Jezusie i zbójnikach) i Henryka Sienkiewicza (Sabałowa bajka). Jezus pojawia się również bardzo często jako bohater bajek, legend i opowiadań w wydawanej obecnie popularnej literaturze religijnej i publikacjach dla dzieci (Legendy chrześcijańskie 1988) oraz we współczesnym pisarstwie chłopskim (Szepelak 2001). We wszystkich tych nurtach wykorzystywane są chętnie motywy i wątki zaczerpnięte z dawnych narracji ludowych.
Źródła: Ciszewski S., Lud rolniczo-górniczy z okolic Sławkowa w powiecie olkuskim, ZWAK 1887, t. 11; Grajnert J., Legendy o Matce Boskiej, Panu Jezusie i Świętych Pańskich, 1904; Klich E., Materiały etnograficzne z południowo-zachodniej części powiatu limanowskiego. Teksty gwarowe, MAAE 1910, t. 11; Posadzowa S., Dziecię Jezus. 10 legend, 1948; Rawicz Witanowski M., Kłodawa i jej okolice pod względem historyczno-ludoznawczym, 1904; Legendy chrześcijańskie, wyb. Santucci L., Klimaszewski S., przeł. Szymanowski A., 1988; Siarkowski, W., Podania i legendy o zwierzętach, drzewach i roślinach,ZWAK 1883, t. 7; Siewiński A., Bajki legendy i podania ludowe zebrane w powiecie sokalskim, „Lud” 1903, t. 9; Szepelak W., To była Nojświyntso Rodzina, „Twórczość Ludowa” 2001, nr 2; Żulińska B., Mały Jezus. Legendy i opowiadania z dzieciństwa Chrystusa Pana, 1912.
Opracowania: Balzamo E., Opowieść aitiologiczna. Trzy aspekty, przeł. P. Grochowski, LL 2005, nr 6; Thomas W.I., Znaniecki F., Chłop polski w Europie i Ameryce, t. 1, Organizacja grupy pierwotnej, przeł. Metelska M., 1976; Tomicki R., Religijność ludowa, [w:] Etnografia polski. Przemiany kultury ludowej, red. Biernacka M., Frankowska M., Paprocka W., t. 2, 1981; Zowczak M., Biblia ludowa. Interpretacje wątków biblijnych w kulturze ludowej, 2000; Żabski T., Proza jarmarczna XIX wieku. Próba systematyki gatunkowej, 1993.