Motyw ludowych opowieści występujący zwłaszcza w → bajkach magicznych, → podaniach lokalnych oraz opowieściach ajtiologicznych. Rodzaj przekleństwa rzuconego na wybranego → bohatera, by sprowadzić na niego nieszczęście, najczęściej → śmierć (np. Świętek 1896, s. 292), szaleństwo (np. Podbereski 1880, s. 63), → kalectwo (np. T 307 "Królewna Strzyga"; Saloni 1903, s. 364; 1908, s. 269) bądź → karę fantastyczną, jak przemiana w zwierzę (np. T 450 „Brat baranek”; Kolberg 1962 (1867), s. 123; Kozłowski 1869, s. 309) czy porwanie przez → diabła (np. T 312A „Brat uwalnia siostry od smoków”; Ciszewski 1894, s. 157).
Bajkowy → motyw klątwy wyrasta z powszechnej wśród chłopów wiary w sprawczą moc → słowa. Charakterystycznemu dla kultur tradycyjnych postrzeganiu języka jako formy działania, a nie narzędzia myśli (Malinowski 1981, s. 262) towarzyszyło przekonanie, że przy użyciu słowa, nierozwerwalnie związnego ze swoim desygnatem (Bystroń 1980, s. 204), można było dowolnie modelować rzeczywistość – w zależności od intencji wypowiadającego określoną formułę. Wiara ta zrodziła rytuały słowne (Engelking 1991, s. 75–76), do których należały: zażegnanie, mające sprawić, by do czegoś nie doszło; zamówienie, służące odczynianiu zaistniałego zła (Wachcińska 2013), oraz zaklinanie, stosowane w celu wywołania zmiany w rzeczywistości. Zmianę pozytywną miało przynieść błogosławieństwo, negatywną zaś klątwa (Engelking 1987, s. 49–61). Ta ostatnia była popularną na wsi praktyką językową służącą wymierzaniu sprawiedliwości i rekompensowaniu krzywd.
W przekazach bajkowych szczególne miejsce zajmuje klątwa rodzicielska. Zazwyczaj złorzeczą rodzice, których → dziecko dopuściło się poważnych, godzących w nich występków. Klątwa rodzicielska jest formą kary stosowaną w skrajnych sytuacjach, gdy inne metody okazują się bezowocne (Engelking 2000, s. 149), jak w opowieści o niegodziwym synu przeklętym przez swojego → ojca. Bohater
Jego ojciec, po wielu bezskutecznych próbach sprowadzenia syna na dobrą drogę, w desperacji porywa kij i okłada nim młodzieńca, ten jednak odbiera rodzicowi pałkę i go obija. Gdy → starzec dochodzi do siebie, zauważa, że syn zniknął i zabrał krowę. Zrozpaczony pada na kolana i prosi → Boga, by za karę jego wyrodny syn udławił się kością z wykradzionego zwierzęcia. Wkrótce przechodzący → lasem ludzie czują trupi swąd i znajdują pokaleczone → ciało niewdzięcznika, który miał „[…] gębę całą zapchaną kościami” (Świętek 1896, s. 292). Podejrzewano, że mężczyznę zamordowali → zbóje w kłótni o podział krowiego mięsa. W przekazie tym zastosowano metodę „lustrzanego odbicia”: przeklinający życzy obiektowi klątwy szkody pozostającej w związku z zaznaną przezeń krzywdą. Ten sposób formułowania złorzeczeń ma swoją bogatą reprezetację w materiale etnograficznym (Engelking 2000, s. 169–170).
W świetle ludowych opowieści do przekleństwa odwołują się także rodzice, których dzieci nie podporządkowują się ich woli, zwłaszcza w sprawach matrymonialnych (jest to także znany motyw balladowy, zob. Wężowicz-Ziółkowska 1991, s. 57). Przykładu dostarcza podanie o → kobiecie, dążącej do zwrócenia swojego syna przeciwko jego żonie:
Nierzadko słowa przekleństwa padają z ust rodziców, którzy w przypływie złości, bez rzeczywistej chęci sprowadzenia nieszczęścia, nieopatrznie złorzeczą, a tym samym uruchamiają magiczne zależności w świecie, ściągając zgubę na własne potomstwo:
Nie zawsze wypowiedzenie słów klątwy jest poprzedzone karygodnym uczynkiem przeklinanego. Bywa, że złorzeczenie pada z ust osoby niechętnej bohaterowi, którego w wyniku wypełnienia się magicznych słów niezasłużenie spotyka nieszczęście, jak w wariancie T 451 traktującym o → macosze okrutnie obchodzącej się ze swoimi pasierbami:
Niekiedy bezzasadne sięganie po przekleństwo przynosi zgubę przeklinającemu. Taką sytuację ilustruje wariant legendowego wątku T 760A „Ziemia wyrzuca zwłoki grzesznika” traktującego o gospodyni, która rzuciła klątwę na → parobka w zemście za zabicie kury, mimo że → mężczyzna zrobił to niechcący. Po latach kobieta zmarła, a jej odejściu towarzyszyły dziwne wydarzenia. Zaraz po jej zgonie zleciały się kruki i wrony, w dniu pogrzebu natomiast rozpętała się straszna burza, która przepędziła z cmentarza żałobników. Następnego dnia odkryto, że ciało zniknęło. Mniemano, że zwłoki zabrała → woda bądź że porwały je → diabły (T 760A; Siewiński 1906, s. 254–255). Podobny motyw występuje w wariancie wątku T 773 „Przekleństwo odwrócone”. Mowa w nim o przeklinającej własne dzieci matce, której znający „złą porę” krawiec radzi, kiedy powinna wypowiedzieć słowa klątwy. Moc złorzeczenia dosięgnęła jednak samego mężczyznę i wnet wyzionął ducha (T 773; Federowski 1903, s. 277).
Pokrewny motywowi klątwy, zwłaszcza tej fromułowanej pod wpływem impulsu, jest motyw nieopatrznego wypowiadania → życzeń. Ich spełnienie się ściąga negatywne skutki na osobę je wypowiadającą, jak w wariancie wątku T 307 → „Królewna strzyga”, wedle którego za narodzinami odmiennego dziecka stało słowo o mocy sprawczej:
W innej realizacji T 307 za przyczynę kalectwa uznaje się lekkomyślnie wypowiedziane życzenie, tym razem jednak przekonanie o sprawczej mocy słowa splata się z refleksją chrześcijańską: narodziny niepełnosprawnego dziecka stanowią karę zesłaną przez Boga na niepokornego ojca, grzeszącego niecierpliwością i powątpiewaniem w zamysł Stwórcy. Bohater przekazu, którego żona zaszła w ciążę dopiero w latach starości, nie może się doczekać rozwiązania w i przekonaniu, że okres brzemienności trwa wyjątkowo długo, oraz
w nadziei na przyspieszenie biegu wydarzeń, nierozważnie wyraża życzenie, by urodził mu się choćby i „cudak”:
W świetle niektórych wątków → bajki magicznej klątwę można zdjąć po spełnieniu określonych warunków. Dotyczy to tych przypadków, gdy w wyniku przekleństwa bohater zostaje zamieniony w zwierzę, np. w realizacjach T 451. W jednej z nich mowa o zaklętym w kruka chłopcu, któremu ludzką postać mogło zwrócić jedynie wieloletnie → milczenie jego → siostry:
Motyw klątwy pojawia się także w podaniach lokalnych, w których spełnionym przekleństwem tłumaczy się genezę charakterystyczych dla topografii danego terenu punktów, przeważnie głazów i akwenów:
W świetle licznych przekazów podobny kierunek działania klątwy wiąże się z karą wymierzaną osobom swoją postawą w rozmaity sposób obrażającym Boga. Kara ta miewa wymiar jednostkowy, jak w podaniu o kcyńskim kupcu, który słysząc śpiew żałobników, nieopatrznie powiedział, że wolałby umrzeć „[…] niż słuchać tych lwich ryków”, w konsekwencji czego po swojej śmierci musiał ukazywać się w postaci lwa (brak w PBL; Łysiak 1997, s. 68). Bywa, że kara spotyka grupę ludzi – bezbożnych hulaków z → karczmy (np. brak w PBL; Łysiak 1997, s. 82), niemoralnie prowadzących się mnichów (np. brak w PBL; Łysiak 1997, s. 94) bądź wszystkich mieszkańców przeklętej miejscowości (np. brak w PBL; Łysiak 1997, s. 99), którzy giną w wyniku zapadnięcia się bądź zatopienia budynku lub miasta (podania pokrewne T 7070 „Zatopione dzwony” i T 7071 „Karczma zapadła”; → Zapadłe karczmy):
Motyw klątwy jest obecny także w → bajkach ajtiologicznych. Ludowe aitia własności pewnych zwierząt lub roślin wiążą z działaniem słowa magicznego, jak np. w realizacjach wątków T 2522 „Kukułka” i T 2651 „Osika i leszczyna”, w których pochodzenie kukułki oraz trzęsienie się osiki stanowią konsekwencje wypełnienia się treści złorzeczenia:
Odtąd przylatywała codziennie do okna, by powiedzieć na „dzień dobry” ojcu, matce: ku-ku, ku-ku; stąd jej nazwa kukułka” (T 2522; Gawełek 1910, s. 72);
Znalazło się przecież jedno drzewo, które odmówiło przytułku Matce Boskiej z Synaczkiem. Otrzęsło się gałęziami i wręcz Jej to oświadczyło. Rozgniewał się Pan Jezus na niegościnne drzewo i zawołał: „Bodajeś się trzęsło całe życie”. Tak się też stało. Drzewem owem była osika; jej liście też drżą dotychczas bez ustanku (T 2651; Świętek 1902, s. 253).
Popularny folklorystyczny motyw klątwy wyrastał z ludowej wiary w sprawczą moc słowa utrzymującej się wśród mieszkańców wsi jeszcze w XX wieku, o czym świadczą wyniki etnograficznych badań terenowych (Engelking 2000). Obecnie obserwować można interesujące zjawisko przeniesienia się złorzeczeń do rzeczywistości wirtualnej. W Internecie funkcjonują strony (zob. Netografia), za pośrednictwem których można – czasem po uiszczeniu opłaty – rzucić klątwę na znienawidzoną osobę. I choć podobne inicjatywy mają raczej charakter humorystyczny, dowodzą wciąż żywego zainteresowania słowem magicznym.
Źródła: Ciszewski S., Krakowiacy. Monografia etnograficzna, 1894; Federowski M., Lud białoruski na Rusi Litewskiej, t. 3, 1903; Gawełek F., Przesądy, zabobony, środki lecznicze i wiara ludu w Radłowie w powiecie brzeskim, MAAE 1910, t. 11; Kolberg O., DW, t. 3, cz. 1, 1962 (1867); Kolberg O., Tarnów-Rzeszów. Materiały etnograficzne, oprac. S. Udziela, MAAE 1910, t. 11; Kozłowski K., Lud. Pieśni, podania, baśnie, zwyczaje i przesądy ludu z Mazowsza Czerskiego wraz z tańcami i melodiami, 1869; Łysiak W., Diabeł Wenecki. Podania i bajki w Pałuk, 1997; Podbereski A., Materiały do demonologii ludu ukraińskiego. Z opowiadań ludowych w powiecie czehryńskim, ZWAK 1880, t. 4; Saloni A., Lud łańcucki. Materiały etnograficzne, MAAE 1903, t. 6; Saloni A., Lud rzeszowski. Materiały etnograficzne, MAAE 1908, t. 10; Siewiński A., Bajki, legendy i opowiadania ludowe, zebrane w pow. sokalskim, „Lud” 1903, t. 9; Siewiński A., Opowiadania ludu w powiecie sokalskim i buczackim, „Lud” 1906, t. 12; Świętek J., Z nad Wisłoka, rysy etnograficzne ze wsi Białobrzegi w pow. łańcuckim, „Lud” 1902, t. 8; Świętek J., Zwyczaje i pojęcia prawne ludu nadrabskiego, MAAE 1896, t. 1.
Opracowania: Bystroń J., Przeżytki wiary w magiczną moc słowa, [w:] Tematy, które mi odradzano, wyb., oprac. Stomma L., 1980; Engelking A., Klątwa. Rzecz o ludowej magii słowa, 2000; Engelking A., Rozważania o magicznej mocy słowa, „Regiony” 1987, nr 1; Engelking A., Rytuały słowne w kulturze ludowej. Próba klasyfikacji, [w:] Język a kultura, t. 4, red. Bartmiński J., Grzegorczykowa R., 1991; Malinowski B., Problem znaczenia w językach pierwotnych, [w:] Paluch A., Malinowski, 1980; Wachcińska [Zadurska] O., Polskie zamówienie ludowe. Tekst i kontekst, 2013; Wężowicz-Ziółkowska D., Miłość ludowa. Wzory miłości wieśniaczej w polskiej pieśni ludowej XVIII–XX wieku, 1991.
http://www.klatwa-voodoo.pl [dostęp: 20.12.2017r.]; http://przeklina.jcie.pl [dostęp: 20.12.2017r.].