Jeden z najczęściej przywoływanych → motywów bajkowych we wszystkich gatunkach ludowych opowieści. W lesie często rozgrywa się znaczna część właściwej akcji bajek (Ranke 1997, s. 17; Mianecki 2000, s. 349), co wynika z tego, że był często miejscem poszukiwania → pożywienia (grzyby, owoce sezonowe, mięso upolowanych zwierząt), opału, a niekiedy i pracy (drwale, smolarze, bartnicy). Ze względu na jego odmienność od przestrzeni społecznej, wiązano z nim liczne wierzenia i przekonania, które determinowały obraz lasu w różnych odmianach prozy bajkowej.
W → podaniach wierzeniowych i ajtiologicznych oraz w → bajkach zwierzęcych, nowelowych, kawałach i anegdotach nie znajdziemy opisu lasu, gdyż wydaje się zbędny. Był on dobrze znany odbiorcom folkloru i lokalizowany tuż obok, w niedalekiej człowiekowi → przestrzeni (tzw. lokalizacja faktyczna; Mianecki 2000, s. 350). W → bajkach magicznych określany bywa jako „ciemny”, „czarny” lub „wielki” (Kasjan 1994, s. 74), co wynika z jego tajemniczości, podkreślanej przez lokalizację w przestrzeni nieokreślonej, za granicą ludzkiego świata (Adamowski 1999a). Las jest w bajce emanacją orbis exterior (Wasilewski 1979, s. 61) ze wszelkimi tego konsekwencjami. Z tego powodu w podaniach wierzeniowych jest siedliskiem wszelkich niebezpieczeństw i złych istot zagrażających człowiekowi, jak → duchy, → strzygi, → wilkołaki, → wampiry (Mianecki 2000, s. 349) albo nieokreślone półdemony:
W kawałach i anegdotach las jest niebezpieczny z powodu przebywających w nim istot pozaziemskich oraz realnych, m.in. → zbójców, którzy okradają (T 1525A „Złodziej nad złodzieje we dworze”; Ciszewski 1887, s. 76-81) albo zabijają (1535 „Biedak i bogacz”; Ciszewski 1894, s. 109), przebywających tam ludzi. Życiu zagrażają także groźne leśne → zwierzęta, przede wszystkim → wilk (T 1312 „Szczęście i wilk”), będący częstym bohaterem bajek magicznych, np. T 333 → „Czerwony kapturek”. Drapieżnik zagaduje dziewczynę, idącą lasem „za jedzeniem” (Lorentz 1913, s. 122) lub z koszykiem do babci (Lorentz 1913, s. 154), a następnie podstępem zjada, co w sumie przekłada się na obraz lasu jako przestrzeni śmierci.
W bajkach ludowych, ze względu na liczne zagrożenia, nikt dobrowolnie nie udaje się w leśne ostępy (Wróblewska 2000, s. 146; Ranke 1977, s. 17). Bohaterowie trafiają tam zwykle w sposób niezamierzony, przez przypadek lub z przymusu. Czerwony Kapturek, wysłany przez → matkę, musi iść przez las, by dotrzeć do babci (T 333), podobnie jak → siostra szukająca → braci zamienionych w kruki (T 451 → „Siedem kruków”). W realizacjach wątków T 709 „Dziewczyna w szklanej trumnie (Snow-White, Sneewittchen)” i T 431A „Dom w lesie” → sierota szuka w borze schronienia przed → macochą, która zostawia ją tam na pewną → śmierć (T 709 – O złotoszklanny 1910, s 128; T 431A – Gliński 1862, s. 116-117) albo poleca zabić (T 709; Baliński 1842, s. 90-91, 451) swemu słudze bądź → czarownicy (T 709; Ciszewski 1894, s. 51). Do lasu wyprowadzane są także → dzieci, porzucane tam przez rodziców, jak → Jaś i Małgosia (T 327A „Czarownica i dzieci (Jaś i Małgosia)”): „Chłopek pewien, nie mając czem dwojga dzieci swoich wyżywić, wyprowadził je do lasu i tu własnemu pozostawił losowi” (Polaczek 1892, s. 245; por. Lorentz 1913, s. 131; Tomaszewski 1930,s. 96-97; Michera 1994, s. 85-89). Kultura tradycyjna utrwaliła ten proceder, negatywnie go waloryzując w → bajce ajtiologicznej T 2522 „Kukułka”, wedle której kukułka to chłop ukarany za wyprowadzenie swego potomstwa do lasu i pozostawienie tam na pastwę losu.
Las bajkowy jest przestrzenią ogromną, (T 1052 „Olbrzym oszukany”; Barącz 1886, s. 32), w której łatwo się zgubić. Błądzenie w nim oznacza w myśleniu magicznym błądzenie w → zaświatach (Propp 2003, s. 55; Smyk 2009, s. 109). Trafiają tam przede wszystkim bohaterowie podań, np. → parobek wracający z sabatu czarownic, na który udaje się potajemnie, śledząc gospodynię (T 3045 „Wyprawa na sabat”; Malinowski 1901, s. 69), bądź → muzykanci wracający z → wesela:
Przez bajkowy las, będący jednocześnie granicą mitycznej przestrzeni, wiedzie → droga do „innego królestwa” (Łotmann 1977, s. 234; Propp 2003, s. 55, 314; Peju 2008, s. 123-124). W tej izolowanej od ludzkiego świata przestrzeni odbywa się → inicjacja → bohaterów bajki magicznej, poprzedzona licznymi próbami. Na przykład dzieci cierpią tortury w domku czarownicy lub → Baby Jagi, która je więzi, tuczy, przypieka na → ogniu:
W wyniku pasma prób w bohaterach dokonuje się wewnętrzna przemiana, stają się kreatywni i dojrzewają do samodzielności (Wróblewska 2000, s. 147-148). Na tej podstawie badacze bajki reprezentujący nurt psychoanalityczny, uważają pobyt w lesie za niezbędny czynnik aktywizujący wszystkie nieświadome siły tkwiące w człowieku (Jung 1993, s. 428-478), a las za przestrzeń zgłębiania wewnętrznych ciemności, gdzie rozstrzygamy, kim chcemy być (Bettelheim 1985, s. 183-184), i gdzie stajemy się kreatorami swego życia. Przemiana odbywa się poprzez włączenie protagonisty do walki dobra ze złem, wymuszając opowiedzenie się po stronie dobra w batalii symbolizującej walkę o własną tożsamość (Bettelheim 1985, s. 184; Wróblewska 2000, s. 148). Redefinicję tożsamości i przemianę przechodzi np. dziewczyna wygnana w bór przez macochę. Ledwie żywą znajdują ją w lesie zbójcy, co odzwierciedla etap najpełniejszej izolacji, czyli symbol przejścia bohaterki przez fazę śmierci. Potem zaprzyjaźnia się z rzezimieszkami i przyjmuje ich styl życia: „Dziewczyna zbójcom jeść gotowała, brudną ich odzież z krwi opierała, a gdy szli na rozboje, „nie zabijajcie!” we łzach wołała, i zbójcy nie tak jak wprzódy krew przelewali” (T 709; Baliński 1842, s. 91; zob. O złotoszklanny… 1910, s. 129; Ciszewski 1894, s. 52). W innej bajce panna żyje w lesie ze zwierzętami (zaczarowanymi), które w podzięce za dobre serce umożliwiają jej bezpieczny powrót do → domu (T431A; Gliński 1862, s. 126-127).
W bajkach ludowych występuje dwojaka waloryzacja przestrzeni lasu: jest kwintesencją tego, co groźne, niebezpieczne, demoniczne, ale też daje dobrym postaciom schronienie przed ich wrogami, gwarantując przeżycie. W leśnej głuszy zjawiają się bowiem nie tylko źli → antagoniści, ale też pomocni → donatorzy ratujący poszkodowanych, jak odważny gajowy (T 333), dobrzy zbóje czy piękny książę (T 709). Na leśnej drodze zjawiają się także istoty nadprzyrodzone ze sfery szeroko rozumianego → sacrum, jak czarownica, czarownik (T 327A), → utopiec (T 4060), personifikowane ciała niebieskie, żywioły i → święci. Na przykład siostra poszukująca swoich braci zamienionych w → ptaki wędruje od boru do boru, a więc od jednego zaświatowego królestwa do drugiego, spotykając w nich kolejno → wiatr, → księżyc, → słońce:
Zwykle w trzecim borze uzyskuje ostateczną wskazówkę, jak znaleźć i uratować rodzeństwo. Postaci ze sfery chrześcijańskiego sacrum, jakie zjawiają się w bajkowych borach, to → święty Piotr, → Jezus lub → Bóg, zazwyczaj występujący jako tajemniczy → starzec. W bajkowym lesie zazwyczaj stwarzają elementy rzeczywistości, jak grzyby (T 2636 „Grzyby”; Cercha 1900, s. 110) i jagody:
Nadprzyrodzony charakter mają także napotykane w lesie zwierzęta, np. wilk mówi ludzkim głosem (T 333), → niedźwiedź okazuje się zaczarowanym księciem (T431A), oraz → przedmioty i obiekty, np. chatka jędzy przemieszczająca się na kurzej stópce (T 327A; zob. Wróblewska 2000, s. 148). Cudowność tego rodzaju jest obecna w obszarze usytuowanym poza światem ludzkiej społeczności, wyodrębnionym z rzeczywistości i umiejscowionym w odległej przestrzeni mitycznej – w lesie (Ranke 1997, s. 18), również mającym, w świetle bajek ludowych, niezwykłą proweniencję i magiczne właściwości. Mowa o tym w anegdotach łgarskich T 1892 „Koń obrastający hreczką”, w których blizna → konia rozerwanego na pół i zszytego gałązką porasta lasem, a w nim gromadzą się ptaki. Również bajka magiczna, np. w wariantach T 327A oraz T 313A „Ucieczka (Dziewczyna ułatwia bohaterowi ucieczkę)”, utrwala cudowne pochodzenie boru, który powstaje z rzuconego przez bohaterów w trakcie → ucieczki czarodziejskiego środka, najczęściej grzebienia lub szczotki, przypominających wyglądem gęstwinę drzew:
Las w bajce odgrywa rolę przeszkody zatrzymującej (Propp 2003, s. 55) antagonistę, któremu uniemożliwia krzywdzenie bohaterów, zasadniczo jest więc przestrzenią nadprzyrodzoną (Wróblewska 2000, s. 145).
Do bajkowego sposobu kształtowania i semantyzacji przestrzeni leśnej nawiązuje literatura dla dzieci, m.in. O krasnoludkach i o sierotce Marysi z 1896 roku (1993) Marii Konopnickiej (1993), U leśnego dziadka z 1928 roku Ewa Szelburg-Zarembiny (1972) czy Klechdy sezamowe z roku 1913 Bolesława Leśmiana (1997; zob. Papuzińska 1989; Wróblewska 2000). W polszczyźnie potocznej natomiast upowszechniła się bajkowa formuła inicjalna „Za górami, za lasami” (Nowa księga 1969, s. 723). Formuła ta doczekała się parafrazy w wielu tekstach, m.in. we współczesnych piosenkach, np. Karoliny Czarneckiej Za siedmioma blokami i zespołu Wilki Czystego serca (utwór na płycie Światło i mrok, 2012).
Źródła: Baliński K., Powieści ludu spisane z podań, 1842; Barącz S., Bajki, fraszki, podania, przysłowia i pieśni ludu na Rusi, 1886; Bąk S., Teksty gwarowe z polskiego Śląska, z. 1, 1939; Cercha S., Przebieczany, wieś w powiecie wielickim,MAAE 1900, t. 4; Ciszewski S., Krakowiacy. Monografja etnograficzna, t. 1, 1894; Ciszewski S., Lud rolniczo-górniczy z okolic Sławkowa w powiecie olkuskim,ZWAK 1887, t. 11; Gliński A. J., Bajarz polski. Baśni, opowieści i gawędy ludowe, t. 1, 1862; Kolberg O., DW, t. 14, cz. 6, 1962 (1881); DW, t. 3, cz. 1, 1978 (1867); Konopnicka M., O krasnoludkach i sierotce Marysi (1896), 1993; Leśmian B., Klechdy sezamowe (1913), 1997; Lorentz F., Teksty pomorskie czyli słowińsko-kaszubskie, z. I, 1913; Malinowski L., Powieści ludu polskiego na Śląsku, MAAE 1901, t. 5; Matyas K., Rabsice dawnej Puszczy Sandomierskiej. Studyum etnograficzne, „Przewodnik Naukowy i Literacki. Dodatek do »Gazety Lwowskiej«” 1905, t. 33, cz. 3; Nitsch K., Wybór polskich tekstów gwarowych, 1929; Nowa księga przysłów i wyrażeń przysłowiowych polskich, red. Krzyżanowski J., t. A-J, 1969; O złotoszklanny trumnie, „Gryf” 1910, t. 2; Polaczek S., Wieś Rudawa: lud, jego zwyczaje, obyczaje, obrzędy, piosnki, powiastki, i zagadki, 1892; Siarkowski W., Materyały do etnografii ludu polskiego z okolic Pińczowa, ZWAK 1885, t. 9; Szelburg-Zarembina E., Dzieła. Bajki i baśnie, t. 11, 1986 (1928); Tomaszewski A., Gwara Łopienna i okolic w północnej Wielkopolsce, 1930.
Opracowania: Adamowski J., Kategoria przestrzeni w folklorze. Studium etnolingwistyczne, 1999; Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, t. 1, przeł. Danek D., 1985; Jung C. G., Archetypy i symbole. Pisma wybrane, przeł. Prokopiuk J., 1993; Kasjan J. M., Usta i pióro. Studia o literaturze ustnej i pisanej, 1994; Łotmann J., Zagadnienia przestrzeni artystycznej w prozie Gogola, przeł. Faryno J., [w:] Semiotyka kultury, wyb., oprac. Janus E., Mayenowa M. R., 1977; Mianecki A., Las w podaniach mitycznych, [w:] Las w kulturze polskiej, t. 1, red. Łysiak W., 2000; Michera W., Śmierć Jasia i Małgosi, PSzL 1994, nr 3-4; Papuzińska J., Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, 1989; Péju P., Dziewczynka w baśniowym lesie. o poetykę baśni: w odpowiedzi na interpretacje psychoanalityczne i formalistyczne, przeł. Pluta M., 2008; Ranke K., Rozważania o istocie i funkcji bajki,przeł. Kasjan J. M., LL 1997, nr 2; Smyk K., Choinka w kulturze polskiej. Symbolika drzewka i ozdób, 2009; Stomma L., Antropologia kultury wsi polskiej XIX w., 1986; Wasilewski, Po śmierci wędrować, „Teksty”, 1979, nr 4, cz. 2; Wróblewska V., Magiczna przestrzeń lasu w baśniach literackich, [w:] Las w kulturze polskiej, t. 1, red. Łysiak W., 2000.